BasBQ
Beef en Steak

Worst question(s)

Status
Niet open voor verdere reacties.
 
 
 
 
 

structor

BBQ Junkie
Berichten
6.708
Ik ga door de knie?n ik ga ook worsten maken (nou ja een poging doen). Dus ik ben even gaan kijken bij onze forum sponsor en vond een mooi compleet pakket. Met hierin:
Een Porkert no8, een stalen mes, een RVS mes, een 4.5mm plaat, een 8mm plaat, een set worstpijpen (3st pvc) met adapter (pvc) en 10 meter varkens darmen

Ben ik dan klaar om lost te gaan of moet ik nog net onderdeeltje X bijbestellen?? Dus graag hoor ik van de ervaren worstelaars wat de must haves and nice to haves zijn. Alvast bedankt!
 
Waar "Grillmasters" al niet toe leidt.... :D

Ik heb er nog een doorvoerplaat bij (Artikelnummer 7000305) en een 3mm plaat voor rookworst/grillworst.
Meteen ook wat schapesnaren meebestellen, voor mooie dunne worstjes!

Worstel en kom boven Emiel! ;)
 
Ik denk een complete set!! Snel gaan draaien Emiel!! :D
 
haha je ontkomt er niet meer aan he
 
Recepten lijken me handig. En dat je ze opvolgt.
 
Niks zo lekker als spelen met je eigen worst. Hahahahaha, zo dan hebben we die vast weer gehad...
Het is altijd wel even een klusje. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet zo vaak doe. Waar ik de vleesmolen wel regelmatig voor gebruik is eigen gehakt voor allerlei doeleinden. Lekker pielen met vleescombinaties en malingen voor je eigen burgers enzo.

Verder lijkt het setje mij ook compleet als je inderdaad de fijnere plaat en die doorvoerplaat meeneemt. Dan kun je helemaal los.

Ik ben benieuwd hoe het worstelen je bevalt!
 
hee, dit is interessant.
(niet geheel) toevallig heeft dit laatst ook mijn interesse gewekt.
was eigenlijk net begonnen met vergelijken van vleesmolens.

waarom eigenlijk een porkert? is dat kwalitatief goed?

en ik heb ook gelezen dat je je gehakt er nog eens doorheen moet draaien om je worst te vullen?
dan maal je het toch nog eens? en wordt het dan niet te fijn?

@Emiel:
ben erg benieuwd hoe het je bevalt. het lijkt me namelijk erg lekker.
succes er mee.
 
Ridevi71 zei:
hee, dit is interessant.
(niet geheel) toevallig heeft dit laatst ook mijn interesse gewekt.
was eigenlijk net begonnen met vergelijken van vleesmolens.

waarom eigenlijk een porkert? is dat kwalitatief goed?

en ik heb ook gelezen dat je je gehakt er nog eens doorheen moet draaien om je worst te vullen?
dan maal je het toch nog eens? en wordt het dan niet te fijn?

Porkert is h?t merk voor wat betreft vleesmolens. Je hebt ze ook van Westmark, maar wil je echt vaker gehakt of worst draaien dan is een Porkert wel een must.

Dat je je 'deeg' twee keer door de molen doet klopt. Alleen met een verschil de tweede keer doe je dit meestal (altijd) zonder mes en schijf. Je gebruikt de molen dan als stopbus ipv als vleesmolen.
 
Ridevi71 zei:
waarom eigenlijk een porkert? is dat kwalitatief goed?

en ik heb ook gelezen dat je je gehakt er nog eens doorheen moet draaien om je worst te vullen?
dan maal je het toch nog eens? en wordt het dan niet te fijn?
Porkert wordt door veel mensen gezien als ??n van de beste handmolens. Ik heb er zelf een paar keer mee gewerkt en ze doen het inderdaad prima.
Thuis gebruik ik echter een gehaktmolen die als opzetstuk geplaatst wordt op een keukenmachine en dat vind ik zelf wat prettiger werken (gewoon omdat het ding automatisch maalt en je je alleen druk hoeft te maken om de vlees aanvoer.

Als je gaat vullen plaats je op de plek van de gehaktplaat (de schijf met gaatjes waar het vlees doorheen wordt geperst) een zogenaamde vulplaat. Dat is een schijf met een groot gat erin die het gemalen vlees gewoon doorlaat zonder het nogmaals te vermalen.
Op joeptjoep zijn daar allerhande filmpjes van te zien.
 
aha.
Lourens en Jeroen, hartelijk dank voor deze info.
Mezelf nog eens even verder in verdiepen en dan de vrouw eens lief aankijken...
Moet natuurlijk wel met goeie argumenten komen  :D
 
Camiel zei:
hier ook een Porkert (na een worstmaak-workshop  ;)  )

helemaal content mee!

Dat is overigens ook wel een aanrader: volg een workshop. Het is toch even een kunstje. Bij vuur en rook geven ze af en toe workshops en Martijn is echt een hele fijne docent.
In de buurt van Rotterdam geeft Paul van Hoven, van "Wild Vleesch", ook regelmatig workshops. Zowel droge worst als verse. En zoals Paul is er maar ??n. Grandioze kerel met een mooie kijk op verse producten en ambachtelijk werken.
 
El Fumarole zei:
Camiel zei:
hier ook een Porkert (na een worstmaak-workshop  ;)  )

helemaal content mee!

Dat is overigens ook wel een aanrader: volg een workshop. Het is toch even een kunstje. Bij vuur en rook geven ze af en toe workshops en Martijn is echt een hele fijne docent.
In de buurt van Rotterdam geeft Paul van Hoven, van "Wild Vleesch", ook regelmatig workshops. Zowel droge worst als verse. En zoals Paul is er maar ??n. Grandioze kerel met een mooie kijk op verse producten en ambachtelijk werken.


hmm goed te weten, zit al tijdje te denken over een workshop worst maken. Wil mij er al een tijd (al veel langer dan de afgelopen aflevering van grillmasters  :p) aan gaan wagen maar goed... geen tijd vanwege werk he
 
ok. workshop. neem ik mee.
bedankt.
 
Ik heb destijds ook de worst-workshop bij Martijn van vuur&rook gevolgd, deze was speciaal voor leden van het Genootschap georganiseerd. Een gezellige, leerzame middag!
Is het misschien een idee om in het najaar weer zoiets op touw te zetten?
 
Lijkt me leuk!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan