BasBQ
Beef en Steak

Workshop keukenmes maken

 
 
 

Stijn

Gemarineerd
Berichten
1.579
Mijn weekend heb ik goed gespendeerd aan een workshop (2 daags) voor het maken van een keukenmes:

We zijn begonnen met een lat staal en daar hebben we dan met de slijpschijf het mes ruw uitgesneden.
De fijnere vorm hebben we verkregen door de bandschuurmachine te gebruiken.
c56420d912e70c37233252875399be6d.jpg


Gaatjes boren voor de pins en daarna eventjes in de oven van 820°C en schrikken in een oliebad.
b4837d0ba2ee71cab10d99c20531b005.jpg


Hierna zijn de messen nog 2h in de oven op 220°C gegaan om te temperen.
f90a5089c74ec51776f8aa95bc30412d.jpg


Daarna zijn we begonnen met het vormen van het mes zelf, eigenlijk het moeilijkste stuk. Je moet onder een bepaalde hoek aan weerskanten exact even veel wegnemen zodat je een mooi taps geheel krijgt..
Hiervoor is weer de bandschuurmachine gebruikt.
d39835546bb023a330e08abd459e9f59.jpg


Om een mooie donkere kleur te krijgen hebben we het mes ondergedompeld in een zuur.

Eens het mes 'klaar' is (behalve geslepen) is het tijd voor het handvat.
Hier wordt gebruikt gemaakt van ofwel gestabiliseerd hout of epoxy hars met een liner van glasvezel en ofwel messing, rvs of carbon pinnen.
Liner en, in mijn geval, epoxy verlijmd.
Eerste testfit met pinnen en gaatjes geboord om te zien dat alles overeen komt
220bf265d48d0dffcbe11363a80e3079.jpg


Het voorkantje van het handvat moet als eerste gebeuren aangezien je er na het lijmen niet goed meer aan kan.
Eerst op maat geschuurd en testfit
e040b27766856d5bec05493be7a368d0.jpg


Fijn schuren en polijsten en weer testfit.
f7b2239beab05961d9d2187a92a2fc2a.jpg


Vervolgens kunnen beide kanten verlijmd worden tegen het mes met de carbon pin erdoor.
En dan is het terug schuren, schuren, schuren tot je de gewenste vorm krijgt en afwerken met het polijsten.
Op deze foto zie je ook mooi de lijn tot waar het mes "geschrokken" is in de olie, bovenaan licht grijs, onderaan donker grijs.
33a16f318b36424a755eee0ed108e94a.jpg


De 2 buitenste messen zijn gemaakt door de meester hemzelf, het andere mes in het midden is gemaakt door mijn collega workshopvolger.
1f1b0a5ebb2941b1cff9cd6f1574c5b4.jpg


c17831bc7da4b18da543ab2836f4c51f.jpg
 
Gaaf man zon workshop! Ik heb eens een workshop mes smeden gevolgd, daar werd meer op het smeden ingezoomd en werd het schuur en slijpwerk door de meester gedaan. Mag ik weten waar je deze workshop hebt gevolgd?
Leuk die laatste foto, twee totaal verschillende ambachten die op een plankje samenkomen, heerlijk!
 
Heel mooi mes. Ken wel een workshop in alkmaar maar dat is voor mij een stukje te ver. Dus als je een ander adres weet.
 
Wat gaaf. Ik ben ook benieuwd waar je dit gedaan hebt. Was mezelf ook al aan het oriënteren voor iets soortgelijks een aantal weken terug
 
Heel mooi om te zien. Lijkt me ook erg leuk om zelf te maken.
 
Deze workshop was in Ekeren, deelgemeente van Antwerpen.

Zijn website, op Instagram en FB vind je hem ook.

Het was de eerste keer dat hij deze workshop organiseerde.
In feite had hij 12 plaatsen voor workshops en wij waren de 3e groep van 2.
Workshop van 2 dagen, incl drinken en middageten was iets van een 300€.

Moet wel toegeven dat het maken van het mes zelf, werken naar de snede, het moeilijkste deel is, daar heb ik dan ook veel hulp gekregen.
Het toffe is dat je met een degelijk mes naar huis gaat, als je hulp wilt, vraag je hulp en eventueel neemt hij het zelfs over om toch tot een mooi resultaat te komen. je wordt zeker niet aan je lot overgelaten.
 
dit lijkt me erg gaaf om te doen.
gebruik je ook nog een speciaal soort staal of zo?
 
dit lijkt me erg gaaf om te doen.
gebruik je ook nog een speciaal soort staal of zo?

ja, het is soort koolstofstaal, weet niet meer juiste welke "versie" het was.

We zitten op een hardheid rond de 61HRC
 
Is dit nog met gewone stenen te slijpen of moet je al over naar diamant. Nog iets gezegd over roesten?
 
Nice, ik heb deze zomer de smeedworkshop in Alkmaar (2.5h rijden 😅) gevolgd.
Daar gaat het inderdaad meer om het smeden en wordt je mes voor je geslepen, het heft is ook van mijn hand.
20200713_124141.jpg


Ekeren is wel wat dichter bij voor mij 😂
 
Terug
Bovenaan Onderaan