BasBQ
Beef en Steak

With a Bone: Tomahawk!

 
 

Roog

Vuurmaker
Berichten
69
Toen ik het onderwerp van de fotowedstrijd las, moest ik gelijk denken aan een tomahawk steak. Misschien niet het meest originele idee, maar wel heel leuk om te maken, en lekker om op te eten! En laten we eerlijk wezen, vlees met een handvat, wat wil je nog meer?

Sinds de corona maatregelen hun intrede hebben gedaan ben ik met een paar teamgenoten tijdelijk overgestapt van het voetballen, naar het hardlopen. Rondje van tussen de 7 - 10 km lopen, en dit sluiten wij vaak af met een hapje van de BBQ en een drankje. (Ik weet het, 3 gasten thuis is te veel, maar ja, het is een advies en we gedragen ons netjes).

Dit weekend stond dus een tomahawk op de planning. En ondanks dat ik afgelopen week een nieuwe Masterbuilt heb ontvangen, kwam voor deze bereiding toch echt Smokey Joe tevoorschijn. Ik ben er namelijk fan van om een tomahawk direct op de kolen te grillen, en bij een Smokey Joe kan je een prachtig vlak kolenbed maken. Ideaal om zo'n mooie grote steak plat op te leggen. Verder de steak vrij naturel gehouden. Vooraf grof zeezout. Na het grillen, de tomahawk door laten garen op de andere Weber (bij ongeveer 150 graden), en vlak voordat de kerntemperatuur 53 graden aangeeft, een klontje roomboter op de steak laten smelten. Daarna heel even laten rusten onder de aluminium folie, in hapklare blokjes gesneden, lekker wat zwarte peper er overheen, en klaar voor bij de borrel.

Onderstaand de foto's. Ik vond er zelf wel een paar mooie tussen zitten, maar zag al wat geduchte concurrenten voorbij komen. Dus zonder enige illusie ga ik er eentje indienen bij de fotowedstrijd. Meedoen is belangrijker dan winnen, zullen we maar zeggen.

PXL_20210221_142657198.jpg

IMG-20210221-WA0007.jpg

IMG-20210221-WA0015~2.jpg

PXL_20210221_143604169._exported_2646_1614086695864~2.jpg

PXL_20210221_143604169._exported_2646_1614086695864.jpg


PXL_20210221_153800666.jpg
 
Lekker stukjes om bij een borrel op te peuzelen
 
  • Leuk
Waarderingen: Roog
Leuke reportage is het geworden ! Lekker opeten is nog belangrijker dan winnen ! 💪;)(y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Roog
Zo'n bijltje ziet op de Q altijd stoer uit. Zeker caveman style.
Mooie cuisson. Een zeer luxe aankleding voor de borrel. 😋
 
  • Leuk
Waarderingen: Roog
Net gegeten, maar nu alweer trek
Bedankt hé ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Roog
Lekker man!
 
  • Leuk
Waarderingen: Roog
Ziet er goed uit! Zo heb ik hem nog niet eerder aangedurfd. Moet binnenkort maar een gebeuren, je hebt wat aangewakkerd! 👍🏼
 
  • Leuk
Waarderingen: Roog
Ziet er goed uit! Zo heb ik hem nog niet eerder aangedurfd. Moet binnenkort maar een gebeuren, je hebt wat aangewakkerd! 👍🏼
De eerste keer dat ik op deze manier een tomahawk ging bereiden zei het recept 5 minuten per kant. Met hangen en wurgen heb ik 3 minuten gehaald...als de dood dat die helemaal zwart zou zijn...viel dus reuze mee. Gewoon doen zou ik zeggen!
 
De eerste keer dat ik op deze manier een tomahawk ging bereiden zei het recept 5 minuten per kant. Met hangen en wurgen heb ik 3 minuten gehaald...als de dood dat die helemaal zwart zou zijn...viel dus reuze mee. Gewoon doen zou ik zeggen!

Dat is het grappige... je dooft de kooltjes op die plek en hebt zo minder hitte dan op een rooster dichtbij de kooltjes. Maar het is wel spectaculair en geeft een bijzondere smaak mee. Lekker avontuurlijk!
 
  • Leuk
Waarderingen: Roog
De eerste keer dat ik op deze manier een tomahawk ging bereiden zei het recept 5 minuten per kant. Met hangen en wurgen heb ik 3 minuten gehaald...als de dood dat die helemaal zwart zou zijn...viel dus reuze mee. Gewoon doen zou ik zeggen!

Wat ik bij deze methode doe is het houtskool fijner maken als het goed warm is zodat het vlees meer contact maakt met de kolen en dan krijg je ook wat @Sander schrijft
 
  • Leuk
Waarderingen: Roog
Zo dan, dat ziet er goed uit. Heerlijk cuisson. Zo krijg je mij ook wel aan het hardlopen :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Roog
Terug
Bovenaan Onderaan