BasBQ
Beef en Steak

Westmalle Dubbel Kippetje (met hindernissen)

 
 

Rob65

Pitmaster
Berichten
517
Vorige week liep ik tegen een biologisch kippetje aan en aangezien ze hier dol zijn op kip (en ik ook) deze meteen meegenomen om op de Q te zetten.

Donderdag de kip in de rub gezet.

Kip%20Rub_zpsjc8b1lru.jpg


Vrijdag ochtend kom ik eerst tot de constatering dat ik krap aan in mijn kolen zit. Het was flink koud en op mijn fietsje naar de Boerenbond om eens te kijken of ze nog kolen hadden. Gelukkig kwam er uit het magazijn nog een zakje van 3 kg te voorschijn.

BBQ klaargezet en aangestoken.

BBQ%20Starter_zpsyotdq7kk.jpg



BBQ%20opzet_zpsby6vcq0k.jpg


Bierblik opengemaakt en leeggedronken. Knijp ik het blik meteen plat, dus tweede blik leeggedronken en Westmalle erin.

Bier_zpsawa0qn8u.jpg


kip er op gezet, of er tussen want op een 47 past hij niet op het rooster, de deksel is te laag.

Kip2_zpsf5pshhgv.jpg




en klaar,na ongeveer een groot uur, nou...kippetje valt om en bij het overeind zetten prik ik door het alu bakje. Alle zooi lag nu in de asbak van de Weber.

Kip3_zpsswn32zdc.jpg


Het was wel een smakelijk Kippetje.

Ik had zoiets al eens met oud buin gedaan maar Westmalle is nog lekkerder.

 
Lekker kippetje, gefeliciteerd met je Tokkie.
 
Lekker kippie!

Volgende keer Westmalle leeg drinken en bier uit blikje gebruiken.
Van wat ik overal lees proef je het verschil tussen bier, cola, of westmalle niet terug in je kip.
M.a.w. je kan beter van je biertje genieten :)
 
Dat is een discussie op zich natuurlijk. Volgende keer ga ik dat maar eens proberen met 2 kleine kippetjes. De een met gewoon pils en de andere met Westmalle oid.

Ik dat je het verschil wel proeft. Wordt vervolgd dus.
 
Toch een smakelijk kippetje ondanks de hindernissen
 
lekker hoor, welkom bij de tokkies  :)
 
Jaakke zei:
M.a.w. je kan beter van je biertje genieten :)

en dat is t.
ik vindt t knap dat sommige door al die sterke kruiden heen biersmaak kunnen proeven.
dr zijn op FB zelfs  fijnproevers die t merk whisky terugproeven :D

maardesalniettemin:een mooi verslag en ondanks de tegenslagen een mooi resultaat B-)
proficiat met de tok.
 
Lekker en gratz met tokkie ;)
 
Rob65 zei:
Dat is een discussie op zich natuurlijk. Volgende keer ga ik dat maar eens proberen met 2 kleine kippetjes. De een met gewoon pils en de andere met Westmalle oid.

Ik dat je het verschil wel proeft. Wordt vervolgd dus.

maar dan wel dubbel blind toch?  :p

toen ik vorige week peking eend maakte kwam ik deze test tegen van serieus eats food lab (even scrollen naar het beer can stuk), hij vergelijkt bier met het smerigste drankje dat hij kent in blik, bij wijze van test. hij neemt ijsthee, maar ik zou zeggen, red bull.
hij proeft geen verschil. ik heb het zelf nog nooit geprobeerd dus ik ben heel benieuwd naar jouw test!
 
Marieken zei:
Rob65 zei:
Dat is een discussie op zich natuurlijk. Volgende keer ga ik dat maar eens proberen met 2 kleine kippetjes. De een met gewoon pils en de andere met Westmalle oid.

Ik dat je het verschil wel proeft. Wordt vervolgd dus.

maar dan wel dubbel blind toch?  :p

toen ik vorige week peking eend maakte kwam ik deze test tegen van serieus eats food lab (even scrollen naar het beer can stuk), hij vergelijkt bier met het smerigste drankje dat hij kent in blik, bij wijze van test. hij neemt ijsthee, maar ik zou zeggen, red bull.
hij proeft geen verschil. ik heb het zelf nog nooit geprobeerd dus ik ben heel benieuwd naar jouw test!

Marieken + 1

Daar zijn zoveel discussie's en meningen over, ik denk dat je gewoon zo moet doen als je zelf vind dat het goed is.

Zelf gebruik ik wel bier en soms wat wijn die over de datum is. ( ik vind soms wel eens een flesje in een vergeten hoekje )
Ik weet niet of je het echt proeft in het vlees maar........ de geur als je het deksel optilt vind ik geweldig.  =)) !
 
nice chick! congrats met Tokkie. Zelf al heel vaak gemaakt met verschillende blikvullingen, ik ben benieuwd of jij wel verschil proeft ;)

Ikzelf zou de Westmalle opdrinken en/of gebruiken voor een stoofpot in de DO of St. Louis pork steaks oid

succes met het vergelijkend warenonderzoek! laat die foto's en resultaten maar komen.
 
Eigenlijk is kip op de bbq gewoon altijd lekker :)
Ik heb de bierblikkip voorheen ook met allerlei sapjes uitgeprobeerd en vind de smaak nauwelijks merkbaar.
Echter, als je kookt voor gasten is het gewoon ook een leuk en presenteerbaar gerecht en het oog wil ook wat. En een beetje extra beleving door het blik te vullen met allerlei meuk valt ook altijd goed.
Maar voor mezelf gebruik ik tegenwoordig de spatchcock methode. Kip gaart mooier en je krijgt een betere korst, dus meer smaak. En je kunt voor- en achterkant kruiden.
 
In een directe vergelijking, twee kipjes, waarvan een op een blik met chimay trappistenbier, en een andere op een blik zwerverbier "proef" ik zeker verschil. Of dat komt doordat de de smaak ook echt anders is, of dat het door de geur komt en daardoor een soort mindfuck is, durf ik niet te zeggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan