BasBQ
Beef en Steak

Wederom een thread - de eerste barbecue, welke?

Frank530

Tondelzoeker
Berichten
5
Dag allen,

Zojuist mezelf eerst netjes voorgesteld voordat ik deze thread maakte maar zoals het onderwerp al zegt, ik sta op het punt mn eerste barbecue te kopen.

Situatie:
Ik ga half september over naar mijn nieuwe huis waar ik eindelijk eens een tuin maf hebben. Niet een grote tuin, zie het meer als een terras. Zal niet genoeg ruimte zijn voor twee Q's, dus zal het er één moeten zijn.

Eerlijk gezegd ergens heb ik een kleine twijfel om meteen voor een (minimaal) large kamado te gaan, gezien het feit mocht je het niks vinden dat je daar dan staat met zo'n unit. Aan de andere kant, als ik hier al die foto's zie wat er bereid kan worden met een dergelijke kamado lijkt me dat echt super kicke om dat ook neer te zetten. Niet alleen het lekkere resultaat, maar ook de "reis" naar dit resultaat. Ik hou namelijk wel van koken, zeker als ik er de tijd voor heb en al helemaal als ik visite krijg.

Voordat ik begon wist ik al wel dat ik niet zozeer de behoefte had aan een green Egg, puur vanwege de prijs. Ik wist toen nog niet wat ik wilde gaan uitgeven maar het hoeft niet vier cijfers voor de komma.
Ik had een budget van 800 a 900 euro in gedachte, en hij moest perse zwart zijn (enige eis van de vrouw).

Ik lees her en der wel goede dingen over de Grill Guru elite Large. Ik heb deze ook al in het echt gezien bij de Hornbach, en dat zag er wat mij betreft goed uit. Wat mij betreft is dit wel een goede kandidaat. Ik heb hier op het forum wel prima tot goede dingen gelezen over Grill Guru tegenwoordig.

Aan jullie de vraag: doe ik hier, gezien mijn situatie, goed aan? Of zijn er betere opties?

Alvast dank voor de aandacht!
 
Als je begint met barbecuen, en nog niet zeker bent of het wel wat voor je is, zou ik gewoon beginnen met een weber kettle.
Geen nieuwe, maar gewoon een tweede hands van marktplaats.
Voor nog geen €150 kan je al hele mooie weber 57 cm op de kop tikken.
Hier kan je fantastisch op leren barbecuen, en ook vrijwel alles op bereiden. Mocht je daarna verder willen verkoop je de weber gewoon voor hetzelfde geld als je hem gekocht hebt.
Zo kan je een veel betere keus maken.
 
Frits +2

Een Weber Kettle (bijv een master touch 57) kan alles, leer je alles op.
Direct een kamado kopen is in mijn optiek het slechtste wat je kan doen.
 
Frits +3 (y)
 
Frits +4 !
 
Dank allen voor jullie reactie.

Dit verwachte ik al, en heb jullie reacties uitgebreid besproken met het vrouwtje thuis. Ik wil nog wel eens onterecht twijfelen, en dat is hier ook het geval geweest. We hebben weloverwogen besloten dat we er vol voor willen gaan. Inderdaad, we. Het vrouwtje gaat er ook voor! Wel ineens een grote stap, maar het lijkt ons echt heel kicke. Niet dat we jullie advies negeren, integendeel. De twijfel is nu weg.

Dus komen we weer terug met de vraag: dat we voor een large gaan, is duidelijk. Wat vinden jullie van de kwaliteit van een Grill Guru Elite Large (met best wel wat items erbij, toch?) of is een Monolith Classic Basic zoals Kamado_Paul hierboven aanbeveelt een betere keuze?

Wederom benieuwd naar jullie reactie, thanks alvast!
 
10A9C132-B9DB-451E-A562-088DBAE6C464.jpeg
 
GG elite heb ik geen ervaring mee maar de “standaard” grijze GG doet het hier prima!
Dat gezegd hebbende eerst even een tussenstap met een weber van mp kan geen kwaad (al gebruik ik mijn weber 47 eigenlijk amper meer)
 
Thanks voor je reactie.

De (kleine) twijfel die ik ooit had, die is nu wel echt weg. Ik heb heel veel zin om een kamado in mn tuin te zetten en er echt mee aan de gang gaan.

Waar ik wel over twijfel, is welke kamado het moet worden. De Monolith classic basic en een KJ 1 is nu ook in het vizier gekomen. Probleem bij de KJ1 is dat die in het rood is, waar de enige eis van mijn vrouw is dat de kamado in het zwart moet zijn.

Ben erg benieuwd naar jullie reactie op bovenstaande!
 
Wellicht is grill Bill iets voor je?
Ontzettend enthousiaste kerel die een prima product verkoopt.
 
Frits +5. Ik ben ook (pas) vorig jaar begonnen met BBQ'en en ook op een Weber Mastertouch 57. Mis nog steeds niks na een jaar.
 
Dank allen voor jullie reactie.

Dit verwachte ik al, en heb jullie reacties uitgebreid besproken met het vrouwtje thuis. Ik wil nog wel eens onterecht twijfelen, en dat is hier ook het geval geweest. We hebben weloverwogen besloten dat we er vol voor willen gaan. Inderdaad, we. Het vrouwtje gaat er ook voor! Wel ineens een grote stap, maar het lijkt ons echt heel kicke. Niet dat we jullie advies negeren, integendeel. De twijfel is nu weg.

Dus komen we weer terug met de vraag: dat we voor een large gaan, is duidelijk. Wat vinden jullie van de kwaliteit van een Grill Guru Elite Large (met best wel wat items erbij, toch?) of is een Monolith Classic Basic zoals Kamado_Paul hierboven aanbeveelt een betere keuze?

Wederom benieuwd naar jullie reactie, thanks alvast!
Nog steeds gaan voor de Weber kettle van marktplaats of eventueel zelfs nieuw.
Je gaat er hiermee vol voor en is mijn inziens de enige juiste weloverwogen keuze.
Je kunt alles wat je op een kamado zou willen maken ook op een Weber en meer.
Wat je niet wilt is achteraf spijt van dat bbq'n niets voor je is of je juist de verkeerde bbq/kamado hebt gekocht.

Ondertussen verder sparen en wat je over hebt aan de kant zetten. Een jaartje aanzien hoe leuk je je nieuwe hobby vind en ondertussen kom je er dan ook achter welke kamado je eventueel zou willen.
We gaan nu naar einde zomer, traditiegetrouw gaan mensen dan minder bbq'n. Volgend voorjaar is die kamado nog net zo leuk en ben je een bak aan ervaring rijker.
 
Grill Guru is een prima keuze. De Large ook aan mijn zwager geadviseerd en geniet er nu al meer dan een jaar van! Monolith is echter ook prima. De accessoires van de Grill Guru zijn in meer winkels te krijgen, brengt misschien wat gebruikersgemak.

Succes met je keuze!
 
Nog steeds gaan voor de Weber kettle van marktplaats of eventueel zelfs nieuw.
Je gaat er hiermee vol voor en is mijn inziens de enige juiste weloverwogen keuze.
Je kunt alles wat je op een kamado zou willen maken ook op een Weber en meer.
Wat je niet wilt is achteraf spijt van dat bbq'n niets voor je is of je juist de verkeerde bbq/kamado hebt gekocht.

Ondertussen verder sparen en wat je over hebt aan de kant zetten. Een jaartje aanzien hoe leuk je je nieuwe hobby vind en ondertussen kom je er dan ook achter welke kamado je eventueel zou willen.
We gaan nu naar einde zomer, traditiegetrouw gaan mensen dan minder bbq'n. Volgend voorjaar is die kamado nog net zo leuk en ben je een bak aan ervaring rijker.
Precies dit!
 
Frits + 6
Sandyman + 1
 
Frits +7

Helaas is de huidige tijd een beetje egg minded. Een eitje zou het summum van de bbq zijn.
Begrijp me niet verkeerd ze zijn heel leuk en zeker wel makkelijk om lang op temperatuur te houden. Het nadeel je leert niet werken met een bbq maar de bbq gaat een verlengstuk worden van de elektrische oven binnen.

Ik heb ook wat kennissen die mee gegaan zijn in de hype en van een grill overgestapt zijn naar een eitje. Met een kookboek er naast en een pot met kant en klaar kruiden voor elk gerecht. Op de vraag wat het verschil is met het bbq’en wat ze doen en het klaar maken van een Knorr wereld gerecht hebben ze dan ook geen echt antwoord. Maar goed sommige zijn daar heel blij mee en hebben niet zo veel last van de hobby bbq maar meer van het idee dat ze met een eitje kunnen koken.

Heb er nu ook al 1 gehad die op mijn bbq wilde spelen, na 30 minuten kwam hij me vertellen dat mijn bbq kapot was omdat hij niet stabiel op 1 temperatuur kwam.

Just my 2 cents
 
Alles is al gezegd!

Voor mij is het begonnen op een goedkoop grill ding,....van de Praxis. Daarna een aantal jaar gestoeid met een Weber Performer en kwam er een WSM bij. In die tijd veel gereisd en ook vaak met een WGA. Daarbij diverse soorten BBQ geproefd en ervaren. Nu bezig op Kamado's, mijn WGA en sinds kort een Off-set smoker.

Wat ik eigenlijk wil aangeven, als het je echt gaat om het BBQ'en koop iets simpels en ga vooral genieten van de reis. Anders koop idd gewoon lekker een Kamado. Niks mis mee, maar je gaat dan wel een mooie reis missen. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan