BasBQ
Beef en Steak

Weber t.o.v Napoleon bbq's

 
 
 

Hans

BBQ Junkie
Berichten
5.554
Hallo mede broeders en zusters in de edele kunst van het bbq-en.

Toen ik van de week een flinke procureur op onze bbq (een Weber OTG 47) wilde gaan roken voor PP (de vriezer was haast weer leeg) viel me iets op.
Ik weet natuurlijk dat het onderstel van de Webertjes nou niet direct de hoofdprijs verdiend als het gaat om stevigheid :( maar hier schrok ik toch even van.
Hoe lang kan ik hier nog mee door ga je jezelf dan afvragen. :-?
Dus op naar de winkel.
Gelukkig hebben we bij ons in het westen heel wat keus wat dat aangaat.
Maar daar sloeg de schrik me toch wel om het hart, genoeg Webers in de div. winkels maar de stabiliteit van menig nieuwe Weber was minder dan ons oude vertrouwde Webertje waar wij al bijna 20 jr. van genieten.
Wat nu :-/.
Naar wat anders zoeken dan maar?
Liever niet want de ervaring opgedaan met Weber producten was tot nu zeer positief.
Maar ja dat zwabberen is toch ook niet wat je wil.
Aan de andere kant het gaat al 20 jr. goed.
Dus een dilemma, even verder kijken leek een goed idee.
Maar de meeste bbq's met drie voetjes stonden niet echt stabiel.
Toen zagen we een Napoleon (in prijs gelijk aan de Weber Master t)  een voor ons niet zo'n bekend merk.
Stond wel stevig op z'n onderstel met vier benen maar een voor ons heel vreemd as opvang/ventilatie systeem.
Onze vraag is, heeft iemand hier ervaring mee of een idee over.
Zoja dan hoor ik het graag van jullie.

Bij voorbaat dank.

Hans.


 
Hoi Hans,

Ik herken de stabiliteit problemen met webers niet direct. Mijn weber 57 Master touch staat aardig stevig.

Om terug te komen op jouw vraag, ik heb zelf geen ervaring met Napoleon. Is een kamado misschien iets voor jou? Bij de Hornbach vind je een Grill guru classic compact voor ?315. Hiervoor moet je wel even aanspraak maken op hun laagste prijs garantie i.c.m. de webshop tuinartikelentotaal. Dit kon voor mij destijds direct in de winkel geregeld worden.

Mijn ervaring met dit apparaat is dat de temperatuur beheersing kinderspel is vergeleken met de traditionele weber bbq's. Zeker voor pulled pork vind ik dit een enorme meerwaarde. Mijn Weber gebruik ik uitsluitend nog voor een snelle grill sessie maar de ervaring leert dat ik ook daarvoor vaak snel even de kamado aansteek.

Succes met je keuze voor een nieuwe Q!
 
Hi Hans,
Ik hoor jou altijd vol lof over je 47 Weber. Als ik al 20 jaar tevreden ben over een BBQ en eigenlijk alleen het onderstel je in de steek laat, zou ik niet snel overstappen op een andere Q. Heb je al eens gedacht aan zelf een houten onderstel in elkaar timmeren? Hoeft natuurlijk helemaal niet gek groot te zijn.
Gr,
Tom
 
Hans,

Als zelfs jij bij weber weg gaat zie ik het ernstig in voor Weber..
Ik heb zelf de master touch 57, en mijn onderstel is steviger dan de 47 die ik heb gehad van 'vroegah'.
Misschien moet je er ook rekening mee houden dat een vakantiemedewerker/puber het daar bij het tuincentrum even inelkaar moest schroeven voor zn stage opdracht en hup-hup-snel-naar-huis klaar was.
Weber heeft opties om hem te bestellen met een tafel, die noemen ze Performer, maar hebben een redelijke meerprijs op de mastertouch.
KLIK < 449 euro
Volgens mij is er net een goedkoper alternatief..
KLIK < 349 euro
Deze hebben als voordeel dat ze makkelijk aan te steken zijn omdat er een gas vlam in geschoten kan worden..


Of, wat Tom/Fired Up! zegt.. je maakt zelf een tafeltje en hangt m erin.
 
kapteyn zei:
Hoi Hans,

Ik herken de stabiliteit problemen met webers niet direct. Mijn weber 57 Master touch staat aardig stevig.

Om terug te komen op jouw vraag, ik heb zelf geen ervaring met Napoleon. Is een kamado misschien iets voor jou? Bij de Hornbach vind je een Grill guru classic compact voor ?315. Hiervoor moet je wel even aanspraak maken op hun laagste prijs garantie i.c.m. de webshop tuinartikelentotaal. Dit kon voor mij destijds direct in de winkel geregeld worden.

Mijn ervaring met dit apparaat is dat de temperatuur beheersing kinderspel is vergeleken met de traditionele weber bbq's. Zeker voor pulled pork vind ik dit een enorme meerwaarde. Mijn Weber gebruik ik uitsluitend nog voor een snelle grill sessie maar de ervaring leert dat ik ook daarvoor vaak snel even de kamado aansteek.

Succes met je keuze voor een nieuwe Q!

Hallo Kapteyn.

Dank voor je reactie.

Grappig, ik heb gisteren bij Hornbach staan te kijken naar die Grill guru en denk daar over na.
Staat i.i.g. geval stevig op z'n poten.
Maar ik ben nog niet over een soort van aangeboren angst heen van gescheurde vuurpotten verbrand afdichting vilt en ook ben ik nog niet voldoende op de hoogte met het gebruik van houtskool i.p.v. briketten maar wie weet.
We denken er zeker over na.

Grts,    Hans.
 
Ik vind de weber 57 mt ook een beetje wiebelig maar tot nu toe nog nooit echt last van gehad.

Mijn mt 57 lekt wel veel, vooral het uitgaan duurt een eeuwigheid. heb sowieso het idee dat ze de kwaliteitsbewaking op het moment niet echt scherp hebben, mijn "uitlaat" liep bij het draaien zo aan dat de emaille er af geschraapt werd. uiteindelijk een nieuwe deksel gekregen waarvan de uitlaat dan weer heel erg los zit en waar het lakwerk niet echt om over naar huis te schrijven was, die heb ik zolang de oude het nog doet dus voorlopig maar gewoon een plekje in de schuur gegeven. Prima service maar moet eigenlijk niet nodig zijn bij een nieuw product(2 weken oud)

Napoleon grill inderdaad ook bekeken, als ik nu opnieuw zou moeten kiezen zal dat weer een serieuze kandidaat zijn. Zie m best veel voorbij komen op youtube(pitmasterx bijvoorbeeld). grootste plus in mijn ogen is het (gietijzeren!)rooster. Rooster kan ook op 3 verschillende hoogtes geplaatst worden.

nadeel wat een 4 poot is dat hij vaak maar op 3 poten staat, of je ondergrond moet perfect vlak zijn.

Hier een filmpje die beide ketels vergelijkt: https://www.youtube.com/watch?v=yXUqrfbnp0g
 
Fired Up! zei:
Hi Hans,
Ik hoor jou altijd vol lof over je 47 Weber. Als ik al 20 jaar tevreden ben over een BBQ en eigenlijk alleen het onderstel je in de steek laat, zou ik niet snel overstappen op een andere Q. Heb je al eens gedacht aan zelf een houten onderstel in elkaar timmeren? Hoeft natuurlijk helemaal niet gek groot te zijn.
Gr,
Tom

Hoi Tom.

Dank voor je reactie

M'n Weber 47 is ook een hele handige voor veel werk inzetbare (met wat aanpassingen ;) ) Q waar ik al heel lang plezier aan beleef dus da's niet het probleem maar van de week schrok ik toch van het wiebelen en dacht kan dat niet anders vandaar onze zoektocht.
Ik heb i.d.d. wel eens nagedacht over een buiten tafel maar dat is er tot nu toe niet van gekomen.
Mede omdat we niet zeker zijn of we binnenkort over voldoende ruimte hiervoor kunnen beschikken.

Grts,    Hans.
 
Het blijft wikke en wegen maar met 50 x 50 ben je er denk ik al.

5c73a4e404fe700f978f502183ec72c6.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

 
SandyMan zei:
Hans,

Als zelfs jij bij weber weg gaat zie ik het ernstig in voor Weber..
Ik heb zelf de master touch 57, en mijn onderstel is steviger dan de 47 die ik heb gehad van 'vroegah'.
Misschien moet je er ook rekening mee houden dat een vakantiemedewerker/puber het daar bij het tuincentrum even inelkaar moest schroeven voor zn stage opdracht en hup-hup-snel-naar-huis klaar was.
Weber heeft opties om hem te bestellen met een tafel, die noemen ze Performer, maar hebben een redelijke meerprijs op de mastertouch.
KLIK < 449 euro
Volgens mij is er net een goedkoper alternatief..
KLIK < 349 euro
Deze hebben als voordeel dat ze makkelijk aan te steken zijn omdat er een gas vlam in geschoten kan worden..


Of, wat Tom/Fired Up! zegt.. je maakt zelf een tafeltje en hangt m erin.

Hoi Sandyman.

Weber zal echt niet failliet gaan als ik besluit (met pijn in m'n hart) over te stappen naar een ander merk :D
Maar dank voor je tips, we gaan er eens naar kijken.

Grts,    Hans.
 
Dank voor het idee van die tafel Tom, zeker een optie.  :)
 
Napoleon heb ik naar gekeken maar had destijds de indruk dat het qua garantie watt minder was tov Weber maar dat kan nu anders zijn.
Heb persoonlijk een Weber gas Q en een Fornetto kolen Q (vergelijkbaar met WSM)
Die laatste kan ik zeer aanbevelen en doe daar mijn PP en rib sessies op.

Als je meer wil weten over de Fornetto dan hoor ik het graag.

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

 
Dank voor je reactie Joey, heb ik weer wat om over na te denken ;)
 
Hoi Hans.

Ik vind/vond de nieuwe Webers ook erg wiebelen op de poten. Daar was ik ook erg van geschrokken. Toch voor een weber gegaan. Gelijk de 57cm. Ik heb echter wel gelijk met het in elkaar zetten van de weber hitte bestendig alu tape om de poten gedaan. Enkel op de stukjes die de ketel in gaan. Wel netjes op maat knippen. Ziet er niet uit als de alu tape uitsteekt natuurlijk. Nu zitten ze met veel minder speling gemonteerd. Simpele mod. Ook makkelijk voor mensen met een wiebelende weber.

Verder ben ik nu bezig om RVS poten onder m'n weber te krijgen. Welke een stukje langer zijn dan de originelen. Kan ik wat rechter achter de bbq staan. Alleen is 1" buitendiameter buis moeilijk verkrijgbaar hier. Gelukkig iemand gevonden die er aan kan komen. Nu nog tijd maken om eea aan te passen.
 
Bram zei:
Hoi Hans.

Ik vind/vond de nieuwe Webers ook erg wiebelen op de poten. Daar was ik ook erg van geschrokken. Toch voor een weber gegaan. Gelijk de 57cm. Ik heb echter wel gelijk met het in elkaar zetten van de weber hitte bestendig alu tape om de poten gedaan. Enkel op de stukjes die de ketel in gaan. Wel netjes op maat knippen. Ziet er niet uit als de alu tape uitsteekt natuurlijk. Nu zitten ze met veel minder speling gemonteerd. Simpele mod. Ook makkelijk voor mensen met een wiebelende weber.

Verder ben ik nu bezig om RVS poten onder m'n weber te krijgen. Welke een stukje langer zijn dan de originelen. Kan ik wat rechter achter de bbq staan. Alleen is 1" buitendiameter buis moeilijk verkrijgbaar hier. Gelukkig iemand gevonden die er aan kan komen. Nu nog tijd maken om eea aan te passen.

Hallo Bram.

Eindelijk iemand gevonden die ook vind dat de constructie van de Weber pootjes onder de ketels flut is.
Daar ben ik blij om want ik begon al aan mezelf te twijfelen, zou ik dan echt te kritisch zijn?
We hebben de afgelopen dagen best wel wat winkels afgelopen maar het was echt overal het zelfde.
De een wel iets meer als de ander maar het blijft wel een gammele constructie.
Het zal best wel heel blijven gezien de garantie die Weber geeft maar eigenlijk willen we niet zo'n zwabber ding.
Verder heb ik moeite om aan een BBQ van rond de  ?300,00 allerlei modificaties te moeten doen.
Toen ik nog werkzaam in de metaal was kon ik beschikken over latoen koper (dunne koperfolie in allerlei diktes)
Dat zou je hier ook wel voor kunnen gebruiken maar ik vind dat een dergelijk product in die prijs klasse van huis uit goed moet zijn.

We zijn nu aan het kijken naar de Performer ietsje duurder maar wel vier poten lijkt op het plaatje wel een stevige constructie.
We zullen het zien.

Als het wat wordt verschijnen de foto's natuurlijk op het forum.

Grts,

Hans.
 
Hoi Hans,

ik deel je mening: de ketel is perfect, maar het onderstel is habbie-labbie.
Maar bij de keuze van een bbq heeft de ketel de prioriteit. Zonder een goede ketel geen plezierige bbq.
Al het andere is daaraan ondergeschikt.
Feit is wel, dat ook al het onderstel slap is bij weber, het hele zaakje niet in elkaar zakt. Dus om nou te zeggen dat het slechte kwaliteit is..... nee, het is alleen slap.

Maar jij hebt al behoorlijk wat ervaring, dus de keuze van een goede bbq is wel aan jou toevertrouwd. Alleen je "perfecte" bbq zal niet bestaan. Er is altijd wel iets voor verbetering vatbaar.
Als ik dan toch een idee mag opperen:
Koop een 57cm weber (premium of mastertouch) dan heb je iig een goede ketel. Mocht dan over 10 of 20 jaar toch het onderstel het begeven kan je altijd nog proberen zelf een onderstel of tafel te fabrieken.

Maar volg vooral je eigen gevoel. Veel succes met je zoektocht.
Erg benieuwd waar je op uitkomt.

Groeten
Rick
 
Kan je het onderstel niet gewoon wat steviger maken met tussenspijlen? Of gewoon voor een performer gaan, hier heb ik er ook een en dat staat als een huis.
 
Brecht zei:
Kan je het onderstel niet gewoon wat steviger maken met tussenspijlen? Of gewoon voor een performer gaan, hier heb ik er ook een en dat staat als een huis.

Ik denk i.d.d. nog even na over het verstevigen van het onderstel (als dat op een simpele manier kan).
De Performer hebben we ook bekeken en dat vinden we ook een heel mooi ding (en zeker stevig)
Maar we zitten een beetje met de ruimte om hem op te slaan als hij niet in gebruik is.
Buiten laten staan vinden we geen optie, ook niet onder een hoes.
En ons veel te kleine schuurtje staat toch al overvol dat gaat ook niet passen.
We denken er over na wellicht krijgen we nog een bruikbaar idee. :-?
 
Een aanpassing welke je veel hoort zijn de poten van een ikea kinderstoel.

https://m2.ikea.com/nl/nl/p/antilop-kinderstoel-met-veiligheidsriempje-wit-zilverkleur-s89041709/


Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

 
nicodejong zei:
Een aanpassing welke je veel hoort zijn de poten van een ikea kinderstoel.

https://m2.ikea.com/nl/nl/p/antilop-kinderstoel-met-veiligheidsriempje-wit-zilverkleur-s89041709/


Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Dank voor het idee.
Weet je wellicht of daar een topic van is?
 
Ik heb het ooit ergens in een draadje gelezen maar kan het niet meer vinden.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan