BasBQ
Beef en Steak

Weber MasterTouch tafel: advies nodig

 

roelduyss

Kooltjesharker
Berichten
197
Hallo Brethren en sistren,

Al een tijdje speel ik met de gedachte om mijn MasterTouch in te bouwen in een tafel/keuken. Sterker nog: dat idee had ik al voordat ik mijn MT uberhaupt al had.

Echter: hout kost geld en mijn budget is niet dus danig groot dat ik gelijk het benodigde hout kon gaan inkopen.

Nu hebben mijn schoonouders besloten om het tuinset er uit te doen (loungebank als vervanging) en heb ik de houten tuintafel kado gehad.

Time to take out the saw!

Maar nu loop ik in mijn hoofd tegen een aantal uitdagingen op waarvoor ik jullie hulp/gedachten/meningen nodig heb (okay ik heb wel meer uitdagingen in mijn hoofd ... maar alleen de uitdagingen van de tafel zet ik hier neer).

De tafel is 2x1m en het blad bestaat uit 6 planken van 2 meter (met kleine spleetjes er tussen). Ik ben er voor mezelf al uit waar ik de Q ga plaatsen. Hij komt links er in te hangen (wil lekker veel werk ruimte er naast ivm tafel roker, warmhoud ding etc). Ik ga hem niet in het midden hangen maar iets naar de voorste rand zodat ik met mijn korte armpjes ook makkelijk aan de "verste" rand van de grill kan komen. Oh en ook niet onbelangrijk: zodat ik niet al te ver onder de tafel moet grabbelen voor de luchttoevoer.

Het "gat" ga ik 4 cm in diameter groter maken (dus een rand van 2 cm rond de Q). Dit wordt een behoorlijke aanslag op de structurele stevigheid van de tafel. Er komen onder het blad een aantal balken om de planken extra te ondersteunen. Rond het gat en tussen de extra steunbalken ga ik een hexagon maken van balkjes. (zwevende planken voorkomen + extra draagkracht creeeren).

Tot hier geen problemen, dit wordt een kwestie van eerst even goed schetsen, zagen en schroeven.

Ik heb al 1 mod gedaan aan mijn MasterTouch: ik heb de tuck-away er af gehaald, persoonlijk vind ik deze niet heel makkelijk en vind het deksel dan nog steeds onhandig zitten. Maar dit is een persoonlijke mening. Het bijkomende voordeel is wel: heb nu twee mooie ingangen voor mijn fantast probes.

En hier kom ik gelijk tegen mijn eerste dilemma: deze tuck-away gaatjes wil ik niet gebruiken voor ophanging maar blijven gebruiken als ingangen voor mijn probes. Ik heb twee mogelijkheden, ik hang de ketel zo laag dat ze onderlangs door de gaatjes kunnen maar hierbij het ik dan wel de volgende opmerkingen/nadelen:

1. de probe ingang is dan wel lastig bij te komen
2. de bovenrand van de ketel hang dan waarschijnlijk lager dan de bovenrand van het blad.

De tweede mogelijkheid is om de ketel hoger te hangen zodat het "onderkant probegat = bovenkant blad" wordt. Dit lijkt mij persoonlijk beter maar daar heb ik ook weer mijn bedenkingen bij:

1. De ketel gaat een 1 of 2 cm boven het blad uitsteken ipv "gelijke hoogte".
2. De frees voor het handsvat zal ik dieper moeten maken waardoor die plank op dat punt wat breekgevoeliger is.

Nu dat ik zit te typen bedenk ik me dat ik punt 2 van het hoger hangen kan tackelen door hexagon daar niet open te laten maar ook een stukje in te frezen.

Het volgende dilemma is de ophanging. Het handsvat schrijf ik volledig af als steun/hang punt. Ik wil deze wegwerken maar geen functie geven (behalve dat door het klemmen in de frees het handsvat voorkomt dat de bbq kan gaan draaien op de steunpunten). Ik wil de ketel hangen op steunpunten op/aan/in de tafel en niet gaan boren in mijn ketel. Voor mij lijkt mij persoonlijk het makkelijkste om hoekbeugels te gebruiken die onderaan het blad vast zitten en naar boven wijzen waardoor deze in de "rand" van de ketel vallen (misschien met een klein beetje zwarte tape over het kopje om krassen te voorkomen.

Maar is dit stevig genoeg? is de kracht op de schroeven die de beugels aan het blad bevestigen niet te groot (wil natuurlijk niet als ik een pp er op leg dat de bbq naar beneden lazert).

Of zijn er nog andere ideeeen over steunpunten zonder dat ik metaal in exacte hoeken/krommingen moet gaan buigen want zo handig ben ik niet / dat materiaal heb ik niet tot mijn beschikking (basis gereedschap + dremel heb ik tot mijn beschikking).

Zelf zit ik aan 5 steunpunten te denken (gevoelsmatige ingeving) om de belasting zo optimaal mogelijk te verdelen. In de toekomst wil ik nog een verhogingsring maken van een 200l vat, dus er moet wel wat gewicht op kunnen zeg maar.

Concreet de vragen:
Dieper of hoger hangen?
wat voor soort steunen / hoeveel steunpunten?
dingen die ik vergeet maar handig zijn als tip?

oh... sorry voor de lap tekst...
 
werty zei:
plaats eens een  foto van de tafel denkt wat makkelijker mee.
4c84b313a636968946eb090ca770e336.jpg


Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan