BasBQ
Beef en Steak

Wagyu vlees

 
 

Imker

Kooltjesharker
Berichten
133
Ola, ik lees vaak dat men nogal tevreden is over wagyu vlees, nu ken ik het niet en heb het volgens mij ook nog nooit gegeten, maar is dit echt top?
De reden van mijn vraag is dat ik deze week door Delden reed en daar langs een slagerij kwam met Wagyu koeien. Nu ben ik door gehobbeld maar wou eigenlijk keren 🤔
Ik hobbel door heel NL dus kom ik nog wel weer eens langs, maar wou even wat meningen horen van jullie echte kenners 😇

Dus heb je mening hierover.... ik hoor/lees hem graag.
 
Je hebt Wagyu en je hebt Wagyu :D.

Dus simpel gezegd, goeie wagyu schijnt enorm lekker te zijn. Of het het geld waard is (100 euro voor een ribeye bv) laat ik even in het midden. Maar je moet niet blind wagyu kopen en dan verwachten dat je het beste vlees ooit koopt. Want ook in Wagyu zit variatie, bv wagyu A5 (meeste marbling) is nauwelijks in nederland te vinden laat staan betaalbaar voor stervelingen. Maar je hebt ook gewoon mindere kwaliteit. Ga gewoon even langs en kijk wat de prijzen zijn. Kans is groot dat hij niet de hoofdprijs vraagt voor een mooi stukje vlees, vind het sowieso met veel van die boerderijwinkels dat de prijs kwaliteit gewoon heel goed is. Let goed op de vetmarmering. Als die heel hoog is voor een mooie prijs, koop lekker een stuk en laat ons weten hoe het smaakte :D

PS hier wat over de mythes van Wagyu: https://firstwefeast.com/eat/2016/02/debunking-wagyu-beef-myths
 
de wat goedkopere stukken rund (neem bijvoorbeeld de short ribs) zijn best goed betaalbaar in wagyu uitvoering. Ik moet daar wel bij zeggen dat ze wel heel erg vet waren... Voor de short ribs voor mij iets te veel van het goede...
 
Het mooie bij Wagyu is de marmering van het vet door het vlees. Dat is echt uniek.
Waar het vlees van andere koeien een droog resultaat zouden geven is dat bij wagyu niethet geval, en dat komt door dat vet wat tussen de spiervezels zit.
dat wil niet zeggen dat ander vlees niet lekker is of niet heerlijk bereidt kan worden maar wel dat wagyu echt wat anders is.
of dat het geld waard is moet ieder voor zich bepalen.
 
Als je toch die kant weer op hobbelt zekers effe aan gaan
Altijd leuk om lokaal te kopen en als het heeft gesmaakt kan je de keer erop meer meenemen
 
Bedankt voor de reacties, ik ben wel benieuwd naar het vlees daar. Ik ga zeker wel een stop maken de volgende keer om wat mee te nemen.

http://www.wagyukoe.nl dit was de locatie voor degene die het wil weten :)
 
Moet eerlijk zeggen, ik woon er vrijwel om de hoek maar nooit binnen geweest.... Sund!
Goed voornemen voor aankomende 30 dagen ;)
 
Ben benieuwd naar je ervaringen als je wat gehaald hebt. Qua prijs zal het ook wel schelen t.o.v. slagerijen en andere winkels.
 
Moet eerlijk zeggen, ik woon er vrijwel om de hoek maar nooit binnen geweest.... Sund!
Goed voornemen voor aankomende 30 dagen ;)
ik zie een wagyu burger van € 30,- aankomen. Das best awesome ;)
 
 
Ik heb picanha wagyu net gekocht bij beefensteak.

Lange wens in vervulling....

Huilend betaald... ik ben alleen zo vreselijk nerveus om het te verknallen. Ga denk ik 2000 filmpjes kijken, pillen nemen, 2 flessen rioja en stuur iedereen weg...

waarom spaar ik niet gewoon theezakjes als hobby .....
Waarom zo bang? Het maakt geen zak uit hoe ver doorbakken die is, wagyu blijft toch wel sappig. en wees ook niet bang dat je geen korstje kan krijgen want met zoveel vet is dat ook helemaal geen probleem als je maar genoeg hitte hebt.
Gewoon doen en genieten, ik raad je wel aan geen gasten uit te nodigen als je zo zenuwachtig bent, je kan het beter voor alleen jezelf 'verpesten' ;)
 
Wagyu staat hier ook nog op de verlanglijst. Heb laatst een wagyu brisket gevonden maar deze was helaas niet halal :( De zoektocht gaat door!
 
Met een kernthermometer is het niet moeilijk. Er zijn genoeg vrijwilligers die het zo voor je willen uitproberen :giggle:
 
Niet dat ik nu heel veel ervaring heb met wagyu, maar ik zou toch wat lager gaan zitten. Eerder 48 C. Als ik Google is dat ook de kerntemperatuur, die ik vind. Sowieso liever iets te laag, dan te hoog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan