BasBQ
Beef en Steak

Voorstellen...

Okeribok

Tondelzoeker
Berichten
4
Na jaren alleen voor mezelf en mijn gezin te BBQen, maak ik eindelijk de stap naar dit gezelschap!
Sinds een paar dagen ben ik trotse eigenaar van een Gamma kamado, met rooster van 38,5cm. Deze keuze heb ik gemaakt na heel wat uurtjes googlen, youtuben en last but not least: twee jaar ervaring met de mini kamado van de lidl (26cm). Die laatste had ik gekocht in het kader van “een goeie grap mag een meijer kosten” en dat was met afstand de beste impuls-aankoop van de afgelopen vijf jaar. Wat leuk is dat kamado-bbqen!
Heel veel ontdekt en ongeveer eens zoveel bijgekocht aan accesoires (gietijzeren rooster, pizzasteen, rookdoosje, zoutsteen, tang voor vlees, tang voor rooster, betere houtskool, enz, enz). Heel veel plezier gehad en voor mijn gezinnetje veel leuks en lekkers op tafel gezet.
Zo veel, dat ik nu carte blanche had gekregen om een échte, grote mensen kamado te gaan kopen. Het kleintje blijft in ons camperbusje. Scheelt weer sjouwen, want met gietijzer en accesoires is het toch best looiig.
Ik had zelfs “toestemming” om een “echte” te kopen, Kamado Joe, Bastard, noem maar op. Uiteindelijk kwam ik een rijk uitgeruste kamado van mijn dromen tegen in de grizzly grills elite, leuk in de aanbieding bij de welkoop en voorzien van vrijwel alles wat ik maar kon wensen. Alleen; de aanbieding was net afgelopen. Balen. Geen 799, maar 999. Tsja. Dat ik hem dan niet meer koop, zegt misschien veel over mijn karakter.
Ik wilde ook geen “echte”, want dat werd me écht te gortig; ik denk dan aan Kamado Joe. Het zijn vast erg mooie producten, maar omdat dat merk erop staat, wordt alles wel ongeveer 2 keer zo duur en als je dan ook KM accesoires gaat kopen, ga je he-le-maal bankroet.
Mijn principe met nieuwe aanschaffen is: probeer de goedkoopste en als dat troep blijkt, maar wel nuttig, neem dan de duurste. Dit bevalt me goed. Van sommige dingen houd ik de goedkoopste, want die werkt gewoon prima en van sommige dingen geniet ik ervan, dat het écht een goeie is.
Zoook met de kamado: de lidl kamado heeft eigenlijk altijd goed gepresteerd. En ik zie nergens voor mij overtuigend bewijs dat een échte die dubbele prijs waard is. Dus deze keer weer een goedkope. En dan voel ik me vrij om álle accesoires erbij te kopen: halve maan platen, kippenzit, e-thermometer, dutch oven, aardappelkoker.
Inmiddels al twee keer een maaltijd uit de kamado gehaald: de ene keer een stokbroodje met biefstuk, de andere keer kippenbouten met drupvangende aardappel-groentenschotel. Al met al heel tevreden over deze kamado, met z’n divide & conquer platen. Dit heeft mij nu geholpen in één keer op tafel te zetten wat mijn kleine kamadootje in meerdere sessies moest doen. En nog beter ook: dit was de sappigste kippenbout ever-de-pever, met bovendien een knapperig velletje. Per-fect!

Wat ik wil brengen op dit forum is mijn ervaringen, reviews, recepten. Wat ik hoop te halen is gezellige dialoog, tips en truuks.
 
Welkom op dit forum.
 
Welkom bij het genootschap

een goeie koop gedaan dan als je helemaal tevreden bent 👍🏻
 
Welkom bij de club.

Het verschil in prijs is niet alleen het merk wat erop staat. Bij Kamado Joe zijn dit ook ontwikkelingskosten (zij zijn degene die de meeste veranderingen hebben bedacht in kamado’s de laatste jaren, de rest volgt) maar ook kwaliteit en garantie. Waar het bij goedkope modellen moeilijk is om reserve onderdelen te vinden is dat bij de duurdere geen probleem. Ook de garantie op onderdelen als platesetter en dergelijke is bij de duurdere merken vaak langer dan de twee jaar die je op goedkope hebt.

Dat gezegd hebbende begrijp ik heel goed dat je voor een goedkope versie gaat.
 
Welkom en veel BBQ-plezier.

Zoals Frits reeds zei, duurdere merken doen aan ontwikkeling en die kost wordt aan de eindklant doorgerekend.
Goedkopere merken kopiëren vaak gewoon wat anderen reeds deden.
En voor de rest zit het verschil ook in de garantievoorwaarden.

Maar met wat geluk hoef je nooit beroep te doen op die garantie.
 
Hoi,
welkom bij het Genootschap
 
Terug
Bovenaan Onderaan