BasBQ
Beef en Steak

Vlees warmhouden voor kerst BBQ

 
 

nielss055

Stoker
Berichten
464
Beste mede Q'ers,

2e kerstdag staat het volgende op het lijstje:

1,5 kg buikspek (bacon)
1 kg lamsbout
Ca. 60 MOINK Balls
2 verse worsten (rookworst)
Beenham
Kiprollade
1 kg rosbeef
Spareribs
Spiesjes

Hiervoor hebben we een zelfbouw offset smoker, OTO 47 en een directe Q (voor de spiesjes).
Dit kan dus nooit allemaal tegelijk worden klaargemaakt, maar de planning is wel om alles tegelijk te serveren.

Hoe kan ik het vlees na bereiding warmhouden zonder dat heet vlees achteruit gaat of uitdroogt?

Ik zat zelf te denken aan inpakken in alu folie, overschaal in heteluchtoven op 50 graden en daar alles in doen.
Alleen weet ik niet wat voor gevolgen dit heeft voor het vlees.

Iemand tips en suggesties om het diner te laten slagen?

Groeten,
Niels
 
Niemand die mij hiermee kan helpen?
 
Moet alles tegelijk opgediend worden?
De moink balls kun je prima een dag vantevoren maken en op de dag zelf opwarmen.
Spare ribs 3,2,1 zou je deels een dag vantevoren kunnen maken door de 3 en 2 de voorgaande dag te doen en het laatste uur op de dag zelf.
 
dennis zei:
Moet alles tegelijk opgediend worden?
De moink balls kun je prima een dag vantevoren maken en op de dag zelf opwarmen.
Spare ribs 3,2,1 zou je deels een dag vantevoren kunnen maken door de 3 en 2 de voorgaande dag te doen en het laatste uur op de dag zelf.
Dat lijkt inderdaad een prima idee.
Probleem hierbij is dat ik de hele 1e kerstdag bij mijn schoonouders ben.
Dit staat op het programma voor 2e kerstdag.

1e Kerstdag 's morgens snel alles in de rub zetten, maar het roken gaat hem die dag niet worden ...
 
2 dagen van te voren maken? Weet niet of dat de smaak ten goede komt, nooit geprobeerd. Anders een nachtje doorhalen?
Of even wachten op de experts :D
 
Dan wacht ik denk ik toch maar op de experts, haha.

Geen expert aanwezig die zijn kennis met mij kan delen? :D
 
eigenlijk klopt er van je planning helemaal niks.
Je wilt de mensen heerlijke gerechten voor gaan zetten maar je hebt helemaal geen tijd om ze te bereiden.
Waar begin je dan aan?

je kan ze een beetje warm houden in de oven of shaving dishes.

Alles wat je van te voren maakt en op moet warmen verliest aan kwaliteit en malsheid.
Ik maak bijv mijn spareribs ook een dag van te voren en doe het laatste uurtje ter plaatse, maar ze zijn dan zeker minder lekker en mals als dat ik ze de dag zelf maak.

succes
 
Leo +1
Waarom zou het allemaal tegelijk klaar moeten zijn, volgens mij is het veel handiger om zoveel verschillende hapjes verspreid over de avond t serveren.

En inderdaad, als je geen tijd hebt voor de voorbereiding van zoveel dingen is het gedoemd te mislukken. Ik zou mijn diversiteit daar echt op aanpassen als je toch aan de slag wil...
 
De planning is 2e kerstdag 's morgens om 11 uur te beginnen met in totaal 5 smokers/Q's.

De planning is dan om de vele gerechten verspreid te serveren tussen 5 en 8.

Doordat we zoveel vlees hebben en niet alles tegelijk er op kan en de vrouwen 's middags voor kleine hapjes zorgen, zullen sommige dingen toch enigszins warm moeten blijven.

Vandaar mijn vraag. We hebben die dag 9 uur de tijd op alles klaar te maken, dus dat lijkt me
in wezen tijd zat.
 
Ik blijf het een ambitieus en potentieel stressvol plan blijven, maar veel succes! Ik ben wel benieuwd naar een verslag van je avontuur!  :)
 
mrwolf zei:
Ik blijf het een ambitieus en potentieel stressvol plan blijven, maar veel succes! Ik ben wel benieuwd naar een verslag van je avontuur!  :)

Het valt mee...

Offset smoker:
1,5 kg buikspek (bacon)
Beenham
1 kg rosbeef

Grill Q aan het spit:
1 kg lamsbout

OTO47:
Ca. 60 MOINK Balls
Spareribs

El cheapo rookoven:
2 verse worsten (rookworst)

OTO47/offset (hangt af van het verloop...)
Kiprollade

Offset smoket
Buikspek gaat er 'smorgens als eerste op.
Daarna volgen de beenham en rosbeef tegelijk.

OTO47
Eerst de MOINKS, daarna de ribs.

En de rest spreekt voor zich.

Moet te doen zijn, lijkt mij.  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan