BasBQ
Beef en Steak

Vive le France: Flambadou

 
 

Rdj

Gemarineerd
Berichten
2.345
Voor de foto wedstrijd.
Franse knoflook steak met bospaddestoelen mix en baguette. Af gemaakt met de Flambadou.
De Flambadou is een frans keuken werktuig dat al gebruikt word in de middeleeuwen om vet van varken /rund / boter met een hoge hitte over je gerecht te druipen .
De flambadou warm je rood gloeiend heet op in het vuur ,in de kegel doe je het vet waardoor het ontvlamd en smelt .
ook wel genaamd : Fat basting.
Dit druipt onder uit het gat van de kegel.
20220228_123419.jpg
.
Het recept voor de knoflook steak..
Ik heb een mooie ribeye gekozen en in gesmeerd
Met een mengsel van olijfolie met ketchup verse peterselie en verse knoflook peper en zout .
Op de folie met een paar takjes rozemarijn en dicht gevouwen en een uur weggelegd.
20220228_111819.jpg

Vervolgens de paddestoelen gesneden en met een mengsel van olijfolie knoflook peper en zout en in een gietijzer pannetje gedaan
20220228_114449.jpg

Baguette gebakken / gesneden en bestrooid met fijn zout knoflook poeder en uien poeder met peterselie.
De Bastard opgestookt en eerst de paddestoelen er op na 10 min wat de searrooster heet genoeg en de steak er op
20220228_115753.jpg

Steak gegrild met rozemarijn er op . Daarna steak een level hoger om iets door te garen en de Flambadou op te stoken
20220228_115942.jpg

Het bordje opgemaakt en klaar voor de Flambadou (fat basting).
Ik heb hier voor de paddestoelen roomboter gebruikt en vlees en baguette rundervet.
Tijd om te flammen😁
Screenshot_20220228-125735_Gallery.jpg

20220228_120927.jpg

En klaar , moet zeggen dit was de lekkerste steak die ik ooit heb gehad .man wat lekker 😋😋

20220228_115616.jpg


20220228_120924.jpg


20220228_121111.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat is een heel mooi plankje!
Ook gaaf gedaan met flambadou, heb er wel eens van gehoord maar nog nooit in het echt gezien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Dat is een heel mooi plankje!
Ook gaaf gedaan met flambadou, heb er wel eens van gehoord maar nog nooit in het echt gezien.
Is een leuk speeltje en met een hoog show element. 😄 en een smaak toevoeger
 
Das zeker een mooie show. Gaaf man.
Zullen het maar niet hebben over het schoonmaken :ROFLMAO:
Alhoewel ik me kan voorstellen dat je hem gewoon terug in het vuur legt om schoon te branden.

Het resultaat mag er ook zijn. Heerlijk plankje
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Gaaf ding een flambadou! Laatst ook één in actie gezien. Moet alleen nog mijn vriendin overtuigen en dit gerecht gaat er zeker bij helpen. Veel succes met de fotowedstrijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Gaaf ding een flambadou! Laatst ook één in actie gezien. Moet alleen nog mijn vriendin overtuigen en dit gerecht gaat er zeker bij helpen. Veel succes met de fotowedstrijd.
Forged heeft ze nu ook voor €40 ,dus valt mee.
Die ik heb ,heb ik zelf gemaakt 😊
 
Heerlijke plank. Je hebt er werk van gemaakt. Mooie foto’s ook. Super man. Wat een show
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Zal niet mee vallen om dat een beetje in beeld te vangen... verhitte actie zeg!

Mooi gedaan en het ziet er zalig uit!
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Spectaculair apparaat die flambadou. Mooi voor je toeschouwers. 😄 En je gerecht ziet er ook super uit. ❤️
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Wat een blitse gadget. Het ziet er heerlijk uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Forged heeft ze nu ook voor €40 ,dus valt mee.
Die ik heb ,heb ik zelf gemaakt 😊
helaas, heb ik die skills niet om er zelf één te maken. Ziet er ook heel gaaf uit!
40 euro valt mee, helemaal eens maar me vriendin vindt dat het nu wel even genoeg is geweest.
Ergens heeft ze ook wel een punt. :X
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Sodeknetter lekker maal en gelijk een event. Ziet eruit als "haute cuisine" om in het thema te blijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Super tof show ding zo’n flambadou! Next level BBQ ervaring als je gasten over de vloer hebt. 🤩
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Chapeau. Mooie bijdrage.
Gerecht zal zeker top hebben gesmaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Mooi show spektakel zo. Ik schrok heel even van die steak in de ketchup maar zo te zien is dat allemaal goed gekomen :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Mooi show spektakel zo. Ik schrok heel even van die steak in de ketchup maar zo te zien is dat allemaal goed gekomen :cool:
Eerlijke gezegd had ik ook mijn twijfels met de ketchup, dacht dat het meteen zou verbranden.
Maar nee ,denk omdat het met olie gemengd is niet meer zo gevoelig is voor de hitte .
En moet zeggen dat het zeer zeker voor herhaling vatbaar is .😁
 
Vandaag voor het eerst mee gespeeld, maar nog niet helemaal goed gedaan, het vet drukte goed maar moet hem echt met het vuur ontsteken kwam ik achter.
 
Nou ja, samen kwamen we er achter, ik dacht dat het zo ook zou gaan (met de foto’s waar het op staat boven een bord) maar goed heel leuk ding
 
Terug
Bovenaan Onderaan