BasBQ
Beef en Steak

Vive la France: Canelé de Bordeaux

NielsNH

Vuurmaker
Berichten
77
Ik was van plan dit typische Franse gerecht sowieso te maken voor het bezoek van mijn ouders afgelopen weekend. Maar toen dacht ik, hé, het thema van de maand is Vive la France! Dus kan ik evengoed deelnemen. Je weet nooit wat er van komt.

We beginnen met de ingrediënten:
- 500 ml melk
- 2 eidooiers
- 2 hele eieren
- 30 g boter
- 112 g patisseriebloem
- 250 g lichtbruine suiker
- 3 el calvados (rum is ook veelgebruikt, maar dat had ik niet in huis en calvados is op en top Frans)
- Pakje vanillesuiker

Werkwijze:
- Verwarm de melk samen met de boter en de vanillesuiker
- Meng de eieren, eidooiers met de lichtbruine suiker en klopt op tot een luchtige massa
- Voeg de bloem toe en meng goed door
- Voeg daarna de calvados toe
- Als de boter gesmolten is in de melk, mag dit er ook opnieuw bij en mag dit nog verder worden gemengd
- Eens het beslag er ongeveer als pannenkoekenbeslag uitziet, is het goed
- Zet dit een nacht in de koelkast

09939273-C352-4E36-AC4C-701566AAA443_1_105_c.jpeg


Ik heb het beslag in een kan gedaan, want dat voorkomt het morsen bij het uitgieten.

De dag erna heb ik mijn pelletgrill opgestookt tot 230°C. Het beslag heb ik nog eens opgeroerd en in de speciale koperen 'canelé'vormpjes gedaan, tot ongeveer een kleine cm onder de rand. Siliconen vormpjes zijn af te raden omdat ze geen hitte doorgeven voor karamelisatie.

IMG_3622.jpeg


Dit mocht dan 10 minuten op de pelletgrill bij een temperatuur van 230°C. Na 10 minuten heb ik de temperatuur verlaagd naar 200°C en heb ik alles nog ongeveer 40 minuten laten doorbakken. Vanbuiten moet het wat gekarameliseerd zijn, vanbinnen nog lekker luchtig.

IMG_3623.jpeg


Het resultaat ziet er dan ongeveer zo uit. De canelés blazen op, maar zakken terug in en zijn eigenlijk nog heel mals:

8B66C465-BEF9-43B8-AA59-CAAE4D85AE24_1_105_c.jpeg


En dit is dan het eindresultaat. Niet overdreven zoet en lekker luchtig. Ze waren in ieder geval zeer snel op, dus het resultaat was zeer geslaagd!

8D6794C6-6E80-4EE7-80FA-DDFB721BA020_1_105_c.jpeg
 
Leuk recept, eens heel wat anders. het ziet er mooi uit!
 
Ze zien er heerlijk uit!

Eet je dit uit de hand of meer met een bolletje ijs/slagroom?
 
Ziet er heel lekker uit, zou ze wel moeten proeven voordat ik er speciale vormpjes voor koop..
Kom je ze bezorgen? 😬
 
Geweldig. Wat een leuk recept.
Dank voor het delen
Ziet er heerlijk uit
 
Ziet er goed uit.
Leuk idee met mooie uitvoering.
 
Ah erg leuk recept, leuk bij gerecht bij de koffie of als toetje met een bolletje ijs en wat slagroom.
Ziet er in ieder geval erg lekker uit en veel succes met de fotowedstrijd.
 
Wat een heerlijke blije hapjes, kijk ze mooi glimmen. Zalig lijkt me dat Niels!
 
Een stuk beter gelukt dan mijn versie.
Recept is het zelfde op het verschil na dat jij er twee eieren in hebt gedaan, ik maar een. Wel twee dooiers. Het was bij mij erg dun....
 
Dat ziet er goed uit. Zal snoepen geweest zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan