BasBQ
Beef en Steak

Vitello e polenta e insalata italiano

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.091
Beste BBQ-collega's

Met al dit prachtige weer zou je haast denken dat we in Zuid Europa wonen. Dus waarom dan niet een Zuid Europese maaltijd in elkaar draaien?
Dat was van de week het idee en is vandaag tot uitvoering gebracht.

Gekozen is voor Gevulde kalfsrollade, Italiaanse salade en polenta.
Ik heb niet overal de hoeveelheden vermeld, want alles is een beetje naar eigen smaak. Maar op de foto's zijn de hoeveelheden wel een beetje af te leiden, mocht je een leidraad willen hebben. Uiteraard kan je overal je eigen draai aan geven.

Kalfsrollade:
Een mooi stuk kalfsvlees (ik had nog een kalfspicanha liggen)
Plakjes spek
Olijven, gehalveerd
Knoflookteentjes, fijngesneden
Salie
Rozemarijn
Zongedroogde tomaat
Snij het vlees dusdanig open zodat je een grote platte "lap" krijgt. Beleg deze met de plakjes spek en een mengsel van de overige ingrediënten. Rol hem op en bind hem met slagerstouw.

Polenta:
Polenta (meel)
Geraspte (Parmezaanse) kaas
Rozemarijn
Basilicum
Maak het volgens de beschrijving op de verpakking en kies dan voor "stevige" polenta. Je gaat hem namelijk in plakken op de bbq opwarmen/grillen
Meng de overige ingrediënten tijdens het maken van de polenta door de polenta.

Salade:
125 gr rucola
een rode ui
een handje olijven, gehalveerd
ca 200gr cherrytomaatjes, gehalveerd
een handje geraspte (Parmezaanse) kaas
200gr buffel mozarella
(eventueel toe te voegen: geroosterde pijnboompitten)
de sap van 1 citroen (mag ook een eetlepel balsamicoazijn zijn)
snufje zwarte peper
scheutje olijfolie
Snijd de ui klein, trek de mozarella uit elkaar in stukjes. Gooi alles bij elkaar in een schaal en hussel het door elkaar.

De pic's:

Vrijdagavond al de polenta gemaakt. Die moet namelijk afkoelen en opstijven

DSC_1898.JPG


DSC_1899.JPG


DSC_1900.JPG


In een platte schaal laten opstijven. Folie onderin zodat het er straks makkelijker uit kan

DSC_1901.JPG


Ook op vrijdagavond alvast de rollade gemaakt. Dan alleen nog de salade op zaterdag, maar dat is niet zoveel werk.
Eerst alle ingrediënten gesneden in gemengd. Daarna het vlees getrimd en gesneden, opgemaakt en opgerold


DSC_1902.JPG

DSC_1903.JPG


DSC_1904.JPG


DSC_1905.JPG


DSC_1906.JPG


En dan is het zaterdag. Lekker uitslapen, hondje ff uitlaten en dan een bakkie koffie in het ochtendzonnetje. Heerlijk.
Na een rondje op de fiets de bbq aangeslingerd

Rollade op het spit met een chunk eikenhout. BBQ op 150gr gehouden en tot een kern van 50gr doorgegaard.

DSC_1907.JPG


Ondertussen de salade ff gedaan

DSC_1908.JPG

DSC_1909.JPG


Ondertussen aan hydratie gewerkt. Jongens en meisjes, wat blijft dit toch een topper op dit soort dagen. Kijk en krijg dorst:
DSC_1910.JPG


En klaar. Ff laten rusten en vervolgens de polenta opgewarmd
DSC_1911.JPG


DSC_1912.JPG


Wat een feest

DSC_1913.JPG


DSC_1914.JPG


Op het bordje

DSC_1915.JPG


En als afsluitertje de zelfgemaakte limoncello (nieuwe batch is alweer in de maak) 😋

DSC_1916.JPG


Het was heerlijk.

Dank voor het kijken
Rick
 
Wat een heerlijkheden weer.
 
Wat ziet dat er mooi uit top en nog smakelijk ook


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Goed bezig geweest!
Ziet er lekker uit.
 
Oef, wat een feestje. Ik proef Italië al.
 
Zo dan Rick. Je hebt weer een geweldig maal gemaakt. Krijg er gewoon honger van. En Hoegaarden... oei wat heb ik daar ooit al veel glaasje van op zeg. Onweerstaanbaar tijdens Breda Jazz
Ge hed nie gebeld iig, zal wel allemaal opgegaan zijn denk. Top
 
WAUW Rick wat een schitterende maaltijd:love: mijn complimenten, ik had heel graag aangeschoven, dit moet gewoon een feestje zijn geweest en de drankjes erbij lust ik ook😜
 
Thnx allemaal. Het Was zalig. Krijg alweer honger nu ik dit weer zie.
Maar eerst een lekker biertje pakken. Goed bbq weekend allemaal
 
Op de 1 of andere manier word ik altijd door jouw topics ge-triggerd 😊
Wat ziet dit er weer heerlijk uit, en wat een prachtplaatjes om het visueel extra te versterken.
Echt top Rick, dit krijg je niet zomaar in een Restaurant, misschien in de Librije als Jonny een goede dag heeft😂
Polenta hebben wij nog nooit gegeten, ja ik ga me schamen, maar staat nu weer met stip op de todo.
 
@Ewald : in Nederland eigenlijk ook nooit polenta gegeten, maar wel in Italië (uiteraard :rolleyes:) Ook daar variëren ze er mee. De gegrilde versie, met wat kruiden en kaas, vonden we het lekkerste. En toen we toevallig polenta in de supermarkt zagen, moesten we het gewoon kopen.

Mooie hobby hé, beetje kokkerellen 😋
 
Zo dan Rick. Je hebt weer een geweldig maal gemaakt. Krijg er gewoon honger van. En Hoegaarden... oei wat heb ik daar ooit al veel glaasje van op zeg. Onweerstaanbaar tijdens Breda Jazz
Ge hed nie gebeld iig, zal wel allemaal opgegaan zijn denk. Top
Er was toch ook een Hoegaarden café op de markt? Of is die er niet meer? (tijdje geleden dat we daar op een terrasje zaten)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
@Ewald : in Nederland eigenlijk ook nooit polenta gegeten, maar wel in Italië (uiteraard :rolleyes:) Ook daar variëren ze er mee. De gegrilde versie, met wat kruiden en kaas, vonden we het lekkerste. En toen we toevallig polenta in de supermarkt zagen, moesten we het gewoon kopen.

Mooie hobby hé, beetje kokkerellen 😋

Polenta staat op het boodschappenlijstje 😜
 
Heerlijk, nog een koel glas heerlijke witte Italiaanse wijn erbij en je hoort ons niet meer klagen. (y)
 
Heerlijk, nog een koel glas heerlijke witte Italiaanse wijn erbij en je hoort ons niet meer klagen. (y)
Welke Italiaanse witte wijn zouden jullie erbij drinken 🤔
 
Sinds wij al enige tijd geleden in Italie op vakantie geweest zijn zijn wij verliefd op dat mooie land, het mooie landschap, het (bijna) altijd mooie weer en de producten die daar gemaakt worden.
Vooral ook het toen nog eenvoudige leven op het platteland trok ons erg aan.
Zo kwamen wij in contact met een bedrijf in Toscane met de naam "Fattoria La Vialla" een bedrijf dat heel veel biologische producten verbouwt en daar heerlijke producten van maakt o.a. heel veel soorten (geen hoofdpijn) wijn.
Om op je vraag terug te komen ik denk dat we daar een keus uit zouden maken.
Wellicht deze:



ALLA SALUTE !
 
@Jet : neem gerust de moeite om wat recepten te lezen. Je kan het bereiden als aardappelpuree of met minder water op laten stijven zoals ik gedaan heb. Daarbij kan je heeeeeel veel smaken toevoegen want van zichzelf Is het erg neutraal.
Tis weer eens wat anders.


@Hans : ook wij zijn een aantal malen naar Italië geweest en wij delen je mening. Prachtig land, mensen, eten, drinken. Wat die gasten doen met weinig ingrediënten Is magie. Ook hier in ons hart gesloten.
 
Wat een geweldige recepten zeg!
 
Er was toch ook een Hoegaarden café op de markt? Of is die er niet meer? (tijdje geleden dat we daar op een terrasje zaten)

Klopt idd. Er zat ook ooit een Franziskaner café. Maar niet getreurd. Er zitten hier nu zoveel speciaal bier zaken. Zelfs met een heuze BBQ keuken incl BGE XXL dat we niks tekort komen
 
Terug
Bovenaan Onderaan