BasBQ
Beef en Steak

Visite: Gyrosballetjes, caponata en brood

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.089
Beste bbq collega's

Gisteren hadden we visite over de vloer die bleven eten. Nu gebeurt dat wel vaker, maar de combinatie van de gerechten is zo goed in de smaak gevallen dat ik deze graag met jullie wil delen.
Al meerdere keren maakten we picanha, hertenbiefstuk, lamsrack, etc. etc., maar we wilde nu ook eens laten zien dat je ook met eenvoudiger ingrediënten iets lekkers van de bbq kan toveren. En je moet tenslotte ook maar weer eens iets verzinnen wat je nog niet gemaakt heb voor de gasten :unsure:

Vanwege het heerlijke weer dit weekend (ahum) gekozen voor een zonnig, zuid Europese benadering.
Voor het voorgerecht/hapje bij de koffie hebben we onszelf makkelijk gemaakt.
In Zevenbergen zit een goed Turks bakkertje waar we wel vaker brood en baklava kopen. Dus: Baklava gekocht voor bij de koffie. Lekker makkelijk :)
Tussendoor nog wat dadels met geitenkaas gevuld en witlofbladeren met geitenkaas en walnoten. Beetje opwarmen en als snackje op tafel.

Voor het hoofdgerecht zelf een brood gebakken, kant en klare broodmix (ik ben niet zo'n ervaren bakker :sneaky: ) aangevuld met stukjes dadel, paar geperste teentjes knoflook en wat rozemarijn uit eigen tuin.
Daarnaast eindelijk weer eens de caponata van @Ewald gemaakt. Was al zolang geleden, maar deze is fantastisch, zeker icm brood.
Ook hier wat dadels, knoflook en een pepertje toegevoegd aan het recept. Das prima bevallen moet ik zeggen.
En als stukje vlees is gekozen voor de gyrosballetjes van @noskos
Ook deze hadden we al vaker gemaakt, als balletje, kebab spies, etc. Wel wat minder zout gebruikt want vorige keer was tie erg zout 🍺 :ROFLMAO:. Ook geen ei, melk en broodkruim gebruikt. Daartegenover wat geraspte pecorino toegevoegd want dat hadden we nog liggen.

ok, de pic's, anders niet gebeurt natuurlijk

Gyroskruiden en de balletjes al vrijdag voorbereid. Dat werkt heerlijk, het werk een beetje spreiden en zo goed kunnen voorbereiden.
De gyroskruiden
20211126_143612.jpg



De pecorino erbij
20211126_144356.jpg


De balletjes
20211126_150514.jpg



En dan zaterdag verder met het brood
20211127_132538.jpg


20211127_133504.jpg

20211127_142029.jpg


Tijdens het rijzen de caponata gemaakt
Best veel ingrediënten, maar het klopt gewoon.

20211127_141347.jpg


ff aanzetten

20211127_144221.jpg


en alles bij elkaar storten :love:

20211127_152506.jpg


Even later kon het brood afgebakken worden

20211127_163428.jpg


20211127_170830.jpg


De visite was ondertussen gearriveerd en "toevallig" ook mijn broertje. Hij weet het altijd wel te plannen, maar dat is helemaal prima. Extra gezelligheid is altijd welkom en zeker met zo'n Bourgondiër als hij is (hij leest dit :LOL: )

Hier een snel kiekje van de snackjes. Je snapt, foto's maken valt nu niet mee als de visite er eenmaal is.

20211127_171634.jpg


Daarna de balletjes op de q. Indirect bij ca 220 graden met een blokje eiken rookhout tot een kern van 65gr.
20211127_180323.jpg


Kiek em goan!!!


20211127_180313.jpg


De helft van de balletjes een likje bbq saus gegeven

20211127_182211.jpg


En na een half uurtje waren ze klaar
Wat een heerlijk moment is dat, dat je als pitmaster ff alleen bij de bbq bent en ziet dat alles ok is
20211127_183650.jpg


En natuurlijk daarna alles op tafel gehatseflatst, niet al te ingewikkeld.


20211127_183855.jpg


Een snelle foto van op het bordje en aanvallen maar

20211127_184615.jpg


Als afsluiter had mijn broertje wafeltjes bij, zelf gebakken samen met zijn dochtertje. Tja, daar kan natuurlijk niets tegen op.
Helaas geen foto, maar echt gebeurt. Credits voor mijn nichtje.

Wat hebben we heerlijk gegeten. Combinatie van gerechten was erg goed.
En lekker iedereen zelf opscheppen, balletje extra pakken, potje ouwehoeren aan tafel.
Het leek Zuid Europa wel. :cool: Missie geslaagd.

Dank voor het kijken
Rick
 
Ziet er heerlijk uit.
zal zeker gesmaakt hebben zo.
mooie combinaties van ingrediënten ook.
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig en wat een werk zeg. Wel mooi dat je de visite elke keer wilt verassen met wat anders. Dit ziet er heel erg lekker uit!
 
Dat was een gezellig avondje als ik dat zo lees met veel mooie gerechten! Wat een feestje Is dit.
 
Dat ziet er goed uit. En wat een voorbereiding. De visite mag blij zijn met jou.
 
Dat is een lekker avondje geweest
Brood ziet er ook goed uit, netjes gemaakt
 
Goed bezig en wat een werk zeg.
Thnx.
alles bij elkaar is het wel wat werk, maar een goede voorbereiding+planning en het werk verdelen scheelt een hele hoop
De balletjes had ik vrijdag al gemaakt en de caponata tijdens het rijzen van het deeg. Dan valt het allemaal wel mee.
Het allergrootste voordeel heb je op het moment dat de gasten arriveren: alles is al klaar. Alleen de balletjes nog f op de bbq.
 
Geweldig Rick, wat een genot!
Al meerdere keren maakten we picanha, hertenbiefstuk, lamsrack, etc. etc.,
Is natuurlijk echt schandalig he, zo komen ze nooit meer terug als je dat blijft doen 🤷‍♂️ :ROFLMAO:

Ziet er fantastisch uit kerel, blijven delen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan