BasBQ
Beef en Steak

Vakantie gevoel; Surpresa do mar no Algarve

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.631
In het begin van deze maand ben ik tezamen met mijn eega naar de Algarve in Portugal geweest. Mooi. Lekker weer.
Maar voor de volwassen lekkerbek is daar van alles te zien en te proeven. Geweldige markten, grillfeestjes nabij het strand, groenten en fruit. Aangevuld met lokale sauzen, wijnen en natuurlijk molho de piri-piri en koriander. Uiteraard mocht ik ook ff aan het vuur staan.

IMG_6176.JPG
IMG_6180.JPG
IMG_6182.JPG
5497b1c4-f0d2-4b97-99fc-793b85fff0a8.JPG


Voor het merendeel worden er te pas en te onpas sardines gegrild. Het nationale gerecht naar het schijnt, Sardinhas Grelhadas. Verder een overdosis aan garnalen (Camarões) en pijlinktvissen (Lulas) en Zeekat (Choquinhos).

Mijn vakantiegevoel ga ik vast houden met een lekker bordje van Camarões met Choquinhos (baby Sepia) aangevuld met zeekraal en piri-piri.

Zelf de piri-piri gemaakt. Aangezien het eetbaar moet blijven enkele pepers vervangen door paprika. Recepten te over op het internet.

Naar de markt geweest voor diverse vissen. Helaas geen verse sardines en pijlinktvissen. Wel zeekatjes en garnalen. Dus deze maar gescored. Sepia’s waren schoon gemaakt; de garnalen ingeknipt en darmkanaal verwijderd.
Alles in een marinade van olijfolie, peper, zeezout, limoensap en koriander gezet. Rustig 1,5 h laten marineren.

IMG_6247.jpg
IMG_6248.jpg


De bereiding heb ik in twee sessies gedaan. 1 sessie voor de fotowedstrijd en 1 voor het stillen van de overige honger.

W57 aangemaakt op 2 temperatuur nivo’s. Garnalen en zeekat gegrild. Garnalen 2 á 3 min per kant, sepia’s 4 minuten per kant. Tevens wat stokbrood voorzien van olijfolie en knoflook gegrild.

IMG_6249.jpg
IMG_6250.jpg


Daarna het fotoshoot bordje opgemaakt. Tezamen met de pir-piri saus, olijven, zeekraal en wat schelpen uit de Algarve en een piri-plant.

IMG_6262.jpg
IMG_6269.JPG


Dit bordje maar als voorgerecht genuttigd.
Aansluitend aubergine gegrild en de overige zeepoesjes en garnalen erop.

IMG_6270.JPG
IMG_6271.JPG
IMG_6272.JPG


Lekker. Lekker.
 
Ik ben geen enorme liefhebber van deze vissoorten maar het ziet er weer zeer smakelijk uit!
 
Heerlijk! Op deze manier heb je Portugal mee naar huis genomen. Mij maak je wel blij met zo'n bord uit de zee! Trouwens ook mooi opgemaakte borden met mooie foto's!
 
Prachtig!

Dit schreeuwt niet alleen vakantie maar is volgens mij ook helemaal jou ding.
 
Man man man.... En wij kunnen alleen maar toekijken. Pure marteling zeg ik. Het leven kan oneerlijk zijn.
 
Prachtig!

Bij je eerste overzichtfoto dacht ik eerst even een paar palmboompjes te zien maar zijn de paprika’s of pepers, zover zit ik dus al in het vakantiegevoel, hulde 💪🏻💪🏻💪🏻
 
Daar krijg ik ook een vakantie gevoel van.
 
Wat een heerlijk culinaire vakantie Peter. Bij het zien van deze plaatjes weet ik weer direct waarom ik zo graag eens naar Portugal wil voor vakantie. Die stijgt weer met stip naar boven.
Mooi en kleurrijk gerecht. Water loopt me in de mond. Top
 
Terug
Bovenaan Onderaan