BasBQ
Beef en Steak

upgrade BBQ op kolen... maar welke?

 

theDude

Kooltjesharker
Berichten
110
Hi allemaal, eerst even voorstellen: Ik ben Olivier en nieuw hier. In het BBQ'en ben ik niet nieuw, al is het tot nu toe eerder op amateurniveau. Ik vind het wel fijn om vuurtje stook te doen en lekker te bakken, vandaar tijd voor een upgrade :)
Ik heb momenteel een Boretti Barilo, maar daarbij heb ik de grote frustratie dat het vuur telkens uitgaat als ik de klep sluit. Modificatie van de asbak (voor meer verluchting) bracht weinig op, vandaar dat ik wat beters in huis wil halen.
Voor de Barilo overwoog ik ook de WMT, maar die heb ik toen niet genomen omdat ik die BBQ wat 'light' vond. Vooral qua bouw dan, want ik hou wel van wat substantie. Al denk ik dat het wel een erg goede Q is.

Nu is mijn voorlopige shortlist de volgende: WMT, Napoleon Pro22, Kamado Joe Classic II (of III, al is dat weer een stuk duurder) en Weber Summit charcoal.

  • WMT: goede barbecue, maar blijft wat filmsy in mijn ogen.
  • Napoleon Pro22: dit lijkt me een stevigere versie van de WMT, met fijne features. Deze lijkt me wel wat, maar ik vind er weinig over terug op fora of internet. De grill op verschillende hoogtes lijkt me een mooie feature. Hebben jullie hier een mening over? Even goed als WMT?
  • Kamado Joe Classic: tja, een kamado :) Lijkt me superfijn om daarmee aan de slag te gaan. Nadeel wat ik zie is dat deze moeilijker daalt qua temperatuur, en ik bak graag verschillende gerechten door elkaar.
  • Weber Summit: eigenlijk is dit mijn favoriet. Voordelen van kamado, maar sneller te koelen. Maar ik vind deze eerlijk gezegd wat overprijsd en ik haat het om marketing te betalen (bij een kamado zie ik meer waar de kostprijs naartoe gaat, al vergis ik me misschien).
  • vergeet ik nog wat?
Iemand een advies? Ik hou van erg goed materiaal, maar ik vraag me af of ik wel 'goed' genoeg ben voor een kamado of summit. Ik ben ook geen hardcore roker die elke week 10u zijn vleesjes gaat garen. Al wil ik wel die fall of the bone ribben maken op enkele uurtjes ;-) Hoewel, als het kan pik ik misschien wel de liefde op :)

sorry voor de lange post! Eigenlijk is mijn vraag de volgende: gaan voor de duurdere of de goedkopere? En indien de goedkopere, is de Napoleon een goede keuze naast de WMT?

thanks!
 
Ik vind het nogal appels en peren. Ik zou zeggen, bezoek een fijne winkel, laat je voorlichten en volg je hart. Ik ben verknocht aan mijn big green egg en vind kamado koken het fijnste dat er is. Ik doe puur voor de fun ook nog wel eens mijn smoker of Weber57. Heel soms ook nog even de wga aan. Allemaal fijne apparaten maar allen hun eigen specifieke eigenschappen. Als de kamado je het meest aanspreekt zijn daar ook voor (bijna) alle budgetten modellen beschikbaar. Op een Weber57 kun je ook alles maken wat je op een kamado kan, maar met een hele andere beleving vind ik. Dat zou ik eerst eens verkennen, dan kun he daarna je keuze richten op 1 soort barbecue door daar binnen alternatieven te vergelijken.
Succes en veel plezier met de voorpret!
 
Ik sluit me aan bij sander72, een weber en een kamado zijn beide leuk om op te werken en ik gebruik ze allebei nog steeds maar de voorkeur ligt zeker bij de kamado.
Lekker stabiel in temperatuur, ontzettend veelzijdig inzetbaar (zeker met een divide and conquer systeem), en lekker zuinig met de kolen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Ik heb me na mijn problemen met mijn everdure 4k verdiept in de keuze voor een ander speeltje (mocht dit niet opgelost worden)
Gekeken op youtube en op sites van leveranciers. Dacht als ik wat anders neem word dat een Kamado joe. Vanochtend nog wat nagekeken maar er zitten aan keramische bbq's toch een paar zaken waar ik eerst wat meer van zou willen weten. Hoe vaak scheurt het binnenwerk m.a.w. hebben jullie hier ervaringen mee. De buitenzijde krijgt kleine scheurtjes komen hier nog problemen mee? Dan moet je de banden van de deksel regelmatig nazien. Het ding is zwaar. Nu is de mijne aan de binnenzijde emaille en de buitenkant van alu. Ook de summit wordt in de houtskool versie als kamado gezien. Deze laatste heeft de genoemde punten niet. Vinden jullie hier nog nadelen aan zitten?
 
De firebox van de kamado joe 2 en 3 is in delen opgebouwd en scheurt daardoor bijna nooit. De kleine scheurtjes aan de buitenkant zijn puur cosmetisch, barstjes in het emaille en niet in het keramiek.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bijna iedereen hier is begonnen, of barbecuet op een Weber 57.
Ook zal je zien dat (bijna) iedereen die een kamado heeft, nog steeds zijn Weber 57 houd.
Dat is niet zomaar. Dat is omdat de Weber master touch 57 een alles kunner is.

Grillen? geen probleem, zoveel ruimte op je grill dat je altijd een safe zone kan maken.
Indirect? Geen probleem, zelfde als hierboven. Deksel en systeem onderaan geeft prima airflow, die je kan sturen door bijvoorbeeld alu folie te gebruiken.
Pizza? hele hete hitte kan, ruimte voor je pizzasteen en nog ruimte eromheen om de hete lucht omheen te leiden.
Low and slow? Zelfde als indirect, ruimte zat om een snake te maken maar hou hem in de gaten want er zijn stabielere bbq's.
Kwaliteit? Jaren lange ervaring en goede klantenservice.

Wat je bedoelt met flimsy zie ik niet zo. ik rol altijd mijn weber naar buiten en zet m neer waar ik wil koken, daar steek ik m aan en hij blijft daar staan totdat hij koud is na afloop en ik rol m weer terug. Ja, hij heeft een poot minder dan de Napoleon, maar je staat in een achtertuin te bbq'en niet op een boot.

Kamado vind ik altijd een enorme aanschaf, en al helemaal als je zegt "Hoewel, als het kan pik ik misschien wel de liefde op :) ".
Dit klinkt mij dat je nog niet zeker weet of je hardcore wil bbq'en. Mensen met een kamado hebben m hier meestal minimaal 1 keer per week aan gemiddeld. Als dit je niets lijkt, en je wilt gewoon met mooi weer lekker bbq'en en af en toe eens ribbetjes of een pulled pork proberen, koop dan gewoon een Weber57..
Het is een nieuwe aanschaf van 280 euro?
Heb er 2 jaar plezier mee, als je merkt dat het je te veel hindert in je doen, koop dan aan kamado/summit van 2500 euro.
Zie het verschil even in geld he. lijkt mij die investering van 280 euro nu nog wel even de moeite waard om te kijken hoe ver je wilt gaan in bbq'en.

Ik zie mezelf echt wel als geadvanceerde bbq'er, en gebruik altijd nog mijn Weber57 met veel plezier, top ding.
 
Ik ben inmiddels in het bezit van 2 kamado`s de Bastard medium en de Kamado Joe 2 classic maar mijn Weber MT heb ik nog steeds ( al 5 jaar) en 1 ding is zeker die zal niet gauw verdwijnen. Nog steeds regelmatig in gebruik.
Wat scheuren in de kamado betreft in het glazuur is inderdaad cosmetisch, tja ik had de pech dat mijn Bastard in de base een scheur vertoonde 1 mailtje en het werd opgelost. Voor de rest nooit problemen en ze staan heeeel vaak aan ( staan ze wel eens uit :unsure:) Maar in de basis de Weber is en blijft net wat SandyMan zegt een top ding. Daar heb je nooit een miskoop aan
 
Bedankt allemaal al voor jullie reacties! Het advies om een winkel te bezoeken is inderdaad een goeie. Helaas zijn er in België nog niet zo'n fijne en grote BBQ winkels zoals er in Nederland veel blijken te zijn. En de grens is nog altijd min of meer dicht. Misschien later eens een tripje naar Nederland te doen.
En ik merk inderdaad dat er heel wat Weber57 liefde is. Iedereen is inderdaad daar vrij lyrisch over. Dat zou inderdaad een stuk goedkopere optie zijn. Minimaal 1x per week de Q aansteken zit er voorlopig nog niet in. Met filmsy bedoel ik trouwens het lichte plaatmateriaal, de plastic wieletjes enz. Ik weet dat het maar cosmetisch is en dat je er niet beter door grillt. Maar ik hou wel van tools die een zeker robuustheid hebben. Napoleon leek me iets 'zwaarder' gebouwd, vandaar mijn interesse erin.
Napoleon wordt dus nauwelijks gebruikt hier? Want die lijkt me ook erg fijn en vergelijkbaar met de Weber57.
 
Wel, de keuze is ondertussen gemaakt. Door corona valt mijn vakantie in het water, en om de pijn te verzachten heb ik mezelf plezier gedaan... ;-) met een Weber Summit Charcoal. Doet wel wat pijn aan de portefeuille, maar dit is eigenlijk wel de BBQ die ik écht wou. Ik ben super benieuwd nu! Nog enkele dagen wachten tot hij er is...
 
Ach Dude "Doet wel wat pijn aan de portefeuille" ben je zo vergeten. Beter veel geld dan goedkoop en een verkeerde keuze. Zou ik overnieuw moeten kiezen dan zou dit een serieuze kanshebber zijn.
 
Pinnen en vergeten.
Proficiat! Deel je wat mooie foto's zodra je m hebt?
 
Pinnen en vergeten.
Proficiat! Deel je wat mooie foto's zodra je m hebt?

Ja die foto’s komen eraan... dinsdag komt normaal gezien een bouwpakket binnen, en gaan we die eens flink inbakken nadien


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Die Summit charcoal is ook wel een beest van een unit, gefeliciteerd!
 
Zo, vandaag is er een 'pakje' toegekomen. Ik had ergens op het net gelezen dat je deze Q best niet zelf gaat ophalen, en het is me duidelijk waarom.
De bouwkwaliteit is in elk geval top, beter dan ik verwacht had. Het geheel maakt een superdegelijke indruk. In elkaar steken ging vlot op een goede 2 uur. Een tip: de app 'Bilt' bevat voor Weber een supergoede 3D instructie. Dikke aanrader wat het bouwen makkelijker maakt.
Inbranden is er nog niet van gekomen, dat komt morgen hoop ik. Maar ik ben er in elk geval erg blij mee, ik kijk al uit naar het eerste stukje vlees :)

Enkele sfeerbeelden hieronder:
XH1A5681.JPG

XH1A5686.JPG

XH1A5688.JPG
 
Laatst bewerkt:
Mooi setje, gefeliciteerd en succes ermee
 
Het is inderdaad een erg fijne Q. Ik ben hem nu volop aan het leren kennen. Wat uitproberen, welke kolen best werken, hoe mooi laag houden, hoe zo snel mogelijk gloeiend heet krijgen om te schroeien,...
Er heeft al een longhaas en een lendestuk opgelegen. Vanavond een beer can chicken proberen

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Prachtig apparaat, staat ook op mijn wishlist. Alleen die prijs he....
 
Prachtig apparaat, staat ook op mijn wishlist. Alleen die prijs he....
Is allemaal relatief he..
Als je ziet wat je aan je oven, fornuis en afzuigkap hebt uitgegeven..
Als je m van juli tm september uit de schuur haalt en daarna weer terug in de schuur zet dan snap ik het.
Als je hem het hele jaar door gebruikt is t al weer een andere uitgave he..

Bovendien heb jij toch al een mooie collectie? ik zou niet weten waarom jij deze nog zou willen als ik zie wat je nu hebt..
 
Is allemaal relatief he..
Als je ziet wat je aan je oven, fornuis en afzuigkap hebt uitgegeven..
Als je m van juli tm september uit de schuur haalt en daarna weer terug in de schuur zet dan snap ik het.
Als je hem het hele jaar door gebruikt is t al weer een andere uitgave he..
Ja klopt. De BBQ staat hier het hele jaar wel aan.
Bovendien heb jij toch al een mooie collectie? ik zou niet weten waarom jij deze nog zou willen als ik zie wat je nu hebt..
Ach soms wil je gewoon wat nieuws toch? Leuk spaardoel in ieder geval.
(In dat geval zouden de BGE en de OTS wel plaats maken).
 
Terug
Bovenaan Onderaan