BasBQ
Beef en Steak

Toch ook maar aan de Brisket gewaagd.

 
 
 

Marnix

Kooltjesharker
Berichten
210
Woensdag ook de Brisket whole packer van ruim 4,5 kg uit de vriezer gehaald, zaterdag avond getrimd overtollige vet er af gehaald en beetje in vorm gesneden, in de rub gezet folie er om heen en die kon weer de koelkast in.

20210807_212011.jpg


20210807_212025.jpg


20210807_213808.jpg


20210808_074452.jpg


Zondag om 7h de UDS opgestookt tot 115 gr, de brisket geïnjecteerd met bouillon, 8h kon die op het rooster.

20210808_073948.jpg


20210808_075110.jpg


De bark had zich mooi gevormd, om twee uurtjes sprayen met appelsap.
5 uurtjes en 40 min later kwamen we aan 70 en 66 gr en vond dat de bark er netjes uit zag
klaar om in te pakken met wat bouillon, ben niet zuinig geweest met de folie, wilde het vocht niet weer eens verliezen zo als met de laatste pp :-(

20210808_133719.jpg


20210808_134435.jpg


Na 3 uurtjes in de folie kwamen we aan 97 en 95 graden, test met de prikker voelde ook goed aan.
Bij het uitpakken al het vocht kunnen op vangen.

point van de flat gesneden en de burnt ends met gedeelte van het vocht en een lekker bbq sausje weer de uds op die ik nu opgestookt had op 150 gr,
De flat is ingepakt in de koelbox verdwenen en heeft daar anderhalf uur mogen rusten, heb mij dan moeten haasten om nog een foto te maken van de burnt ends of ze waren verdwenen.

20210808_184010.jpg


flat in plakken gesneden, had misschien toch iets sappiger mogen zijn, had wellicht al wat te veel geproefd van de burnt ends :cool:

20210808_183926.jpg


Leuk dagje gehad, was al weer een tijdje geleden maar we hebben de smaak weer te pakken.

20210808_185604.jpg


Door een communicatie fout zitten we met meer als de helft over, nu komen die mensen morgen en moet ik de zaak weer opwarmen
dacht gemakshalve, paar uurtjes in de oven op 100 gr met een aluminiumfolie er over, helft van de plakken zit bouillon en de andere helft met de burnt ends in de zoete saus 😋
 
Mooi resultaat. Welkom. Bij de grote drie.
 
Door een andere communicatiefout heb ook ik die uitnodiging gemist helaas. Ziet er geweldig uit Marnix, had ik graag geproefd. Gefeliciteerd met je koetje!
 
Ziet er prima uit, gefeliciteerd met je koei en met wat bbq of andere saus kan die droogte van je flat best wel meevallen.
 
Lekker bezig geweest hoor!
Wel een vraag aan iedereen, waar halen jullie je brisket?
 
@Gast en @Bart95 brisket is best wel lastig om echt lekker te krijgen. Het is echt wel een gaaf avontuur dus dat moet je gewoon een keer doen. Het loont - altijd wel, maar zeker bij brisket - wel echt om te zoeken naar een mooi gemarmerd stuk vlees van bijvoorbeeld een graan afgevoerd rund. Australisch bijvoorbeeld goed bij Hanos of Sligro te koop maar zeker ook bij je lokale slager te bestellen. Als je uitlegt wat je zoekt en hem even tijd geeft dan kan de slager je vast helpen. Ik heb ook wel eens met een mager rund ras gewerkt. Gras gevoerd. Dat krijg je bijna niet lekker mals en wordt erg gauw droog. Je kunt er veel zakgeld aan kwijt, maar ook duur en exclusief vlees kun je verkl#ten... dus koop iets goeds en lees- of YouTube jezelf erin thuis. Het is een geweldig avontuur. Er is weinig BBQ vlees zo lekker als een goed geslaagde sappige vette brisket. Dat gun ik iedereen!
Beter betaalbaar en wat toegankelijker is bijvoorbeeld een mooie beef shortrib als je zou willen proberen en proeven of die smaak van diep gerookt en sappig gestoofd rundvlees wat voor je is... ook erg lekker van graan afgevoerd rund. Yummie!
 
Toch drie schalen met lekkere dingen op het aanrecht staan
 
Die schalen zijn ondertussen al afgewassen, had die opgewarmd in de oven op 150 gr, de voor mij te droge plakken met bouillon en wat boter en eerlijk gezegd die kwamen super te voorschijn, hellemaal op, op is mooi :giggle:
Koetje staat er netjes bij (y), merci voor mee te lezen
 
Marnix, proficiat met je koei award.
Mooie runmet een smakelijk resultaat. 😋
 
Gefeliciteerd met je Koei 🥳 en welkom bij de grote drie.
Mooie en lekkere reportage, je brisket zag er fantastisch uit, dat is genieten geweest.
 
Gefeliciteerd met je 🐄 ziet er mooi en lekker uit. En volgens mij viel de bereidingstijd nog aardig mee. Ik lees wel van die verhalen dat ze er de hele dag over doen.
Moet me er toch maar eens aan wagen.
 
Een mooie bereiding toch zo, je hebt er even werk aan gehad en denk ik ook wel iets opgestoken, op naar de volgende keer en gefeliciteerd met je koei (y).
 
Terug
Bovenaan Onderaan