BasBQ
Beef en Steak

To snake or not to snake.

 
 

Mr D.J.

Kooltjesharker
Berichten
215
Middag mensen.
Het is al een tijdje geleden dat ik wat gepost heb. En ook wel zo lang geleden dat ik de bbq heb gebruikt. Maar het forum natuurlijk altijd netjes in de gaten gehouden.. Ik heb het in de tussentijd gewoon erg druk gehad met mijn nieuwe werkplaats.
Gisteren de eindejaars uitkering maar eens uitgegeven. Het is gespendeerd aan een bbq guru digiq dx2. Deed even zeer,maar ga er vast veel plezier aan beleven.
In de vriezer nog steeds een picnic van 4,5KG. Eerlijk is eerlijk,ik durfde het gewoon niet aan deze zonder controler te gaan omtoveren tot pp. Maar er zijn nu dus geen excuses meer.
Ooh ja,de vraag.
Ik heb een Pro q excel. (50cm)
Ik heb op het forum gezocht naar de snake en minion methode. Beide zijn me wel duidelijk. Maar kon er niet echt achter komen wat nu het meest praktische is?
Dus tja,wat zijn de ervaringen met beide methodes in een redelijk grote smoker? En dan natuurlijk met de digiq,als dat nog wat uitmaakt.

Als ik ergens een topic heb gemist met het antwoord en of ervaringen ben ik ook tevreden met een linkje hoor..

Gr...
 
De snake wordt meestal gebruikt om de temperatuur laag te kunnen houden, maar daarvoor heb jij de digiQ aangeschaft.
Dus de minion zou prima moeten werken.
 
je hebt gewoon een smoker, dus kolenmand vol met briketten, digi-q erop aansluiten en gaan denk ik  ;)
 
Oke.
Dus de digiq maakt het je gewoon echt makkelijk zeg maar.
Mooi,ik kon namelijk niet echt vinden wat de invloed was van een controler op beide manieren.
Of beter,kon niet vinden of een van beide manieren beter werkte met een controler..
 
ik heb zelf een WSM, gooi een finke hoeveelheid briketten in de kolenmand, stel de digi-q in, en verder gaat het eigenlijk vanzelf  ;)
 
Zo;n luxe digi-q heb ik niet besteld. Ik moet de kooltjes eerst nog zelf aansteken. Maar ja,verschil moet er zijn... ;-)

Thanx voor de info..
 
haha, ik heb dezelfde als jij.
dus een kleine starter met briketten aansteken, dat over de koude briketten in je smoker en je digi-q het verdere werk laten doen
 
Haha,duidelijk hoor...

Ooh,een homp vlees van 4,5KG? Hoe lang moet zoiets in de koelkast ondooien? Een dag? Of twee?
 
zoiets denk ik  :)
 
5 kilo kost 2 dagen in de koelkast. Je kunt wat smokkelen door de injectie na dag 1 te doen en dan met rub in de koelkast terugzetten, maar dan kom je in de kern toch nog redelijk wat ijskristallen tegen.
 
Nou smokkelen is niet nodig. Twee dagen ontdooien,injecteren en rubben,nog een dag koelkast en dan moet het goedkomen dus. Dan houden we dat gewoon aan.
Bedankt allemaal luitjes...
 
komt goed, een picnic kan veel hebben, gewoon proberen!
 
Ik heb een WSM en Heatermeter, ga er van uit dat die redelijk vergelijkbaar zijn. Mijn ervaring is dat de  briketten richting de fan branden daarom doe ik de brandende briketten aan de andere kant in de kolenmand.
- doe de kolenmand (redelijk) vol
- voeg hout toe, naar smaak ;)
- haal briketten uit de kolenmand (tegen over de fan) en stop deze in kleine starter(~3/4 vol voor 110C)
- steek briketten aan
- gooi briketten in het gat (tegen over de fan)

 
Vlees ontdooien, gevacumeerd in een emmer met water in de koelkast zetten en het is in een dagje gepiept.
 
Dat kan ook. Maar ik heb de tijd wel en kan rustig drie dagen plannen.
uipko thanx. Dat is fijne info. Ga ik het zo doen..
 
Ik heb ook een DigiQ en heb zowel de minion als de snake methode in mijn WSM gebruikt. Mijn ervaring is dat met de minion methode de DigiQ minder hard hoeft te werken om de temperatuur op het juiste niveau te krijgen en daarna constant te houden.
Wanneer de temperatuur constant is, dan doe ik met de WSM (57) de luchtgaten bovenop half dicht en ook de schuif van de luchtinlaat op de ventilator half dicht (de rest is uiteraard dan ook dicht en/of afgeplakt).
 
Dan gaan we dat maar volgen zo ongeveer.
Ben nu het boekje aan het doorbladeren van de digi-q. Eens kijken hoe we de instellingen gaan doen.
Heb het dingetje ook nog eens bekeken. In eerste instantie dacht ik dat de constructie van de temperatuurprobe voor de pit een beetje lastig was. Hoe krijg je in godsnaam zo'n krokodillebekje door een eyelet? Tot een helder ogenblik en erachter komen dat je de probe er uit kan trekken.. Heerlijk zo'n momentje.

Morgen gaat het vlees uit de vrieskast om te ontdooien. Dan nog twee nachten werken.. En dan moet het gaan gebeuren.. Best spannend eigenlijks... Maar heb echt alles op papier staan nu. Wat waar en hoe laat.. Het is check check dubbel check..
 
Terug
Bovenaan Onderaan