BasBQ
Beef en Steak

Tiroler spek(knoedels) en meer

 
 

Kaspa

Kooltjesharker
Berichten
127
Dag allen,

Mede dankzij het prachtige weer hier een productieve bbq sessie gehad vandaag. In de vriezer lag nog een mooi stuk livar buikspek te wachten om tot bacon omgetoverd te worden. Deze gehalveerd en voor de helft tiroler buikspek van gemaakt naar recept van Deliciousmagazine.

Het recept:​

Ingrediënten​

  • 1 kg buikspek

Voor de marinade​

  • 10 pimentkorrels
  • 30 peperkorrels zwart
  • 4 g marjoraan gedroogd
  • 3 laurierblaadjes
  • 18 jeneverbessen
  • 4 tenen knoflook
  • 60 g kleurzout
  • 40 g zeezout grof
  • 300 ml Calvados appelcognac (ik heb apple wiskey van Jack Daniels gebruikt)
  • ook nodig: vijzel, rookoventje, houtmot, kernthermometer

Instructies​

  • Doe alle ingrediënten voor de marinade, behalve de beide soorten zout en de Calvados, in de vijzel en stamp of wrijf het grof, zodat de smaken loskomen.
  • Prik het spek aan beide kanten op zeker 20 plaatsen in met een scherpe mespunt. Meng de gestampte specerijen met de twee zoutsoorten en wrijf de droge marinade aan beide zijden in het vlees. Leg het vlees in een passende bak of schaal. Schenk de Calvados over het vlees en dek af met huishoudfolie. Laat het spek 7 dagen in de koelkast marineren en keer het vlees dagelijks. Haal het vlees uit de schaal en dep het droog.
  • Bereid het rookoventje met de houtmot voor, volg hiervoor de handleiding van het oventje.
  • Leg het vlees in de rookoven op het rooster met de vetkant naar boven. Steek een kernthermometer in het midden van het dikste deel van het spek en verwarm/rook het vlees zolang totdat het een kerntemperatuur van 70°C heeft. Dit duurt ongeveer 45-60 min. en is mede afhankelijk van hoe dik het stuk spek is.
  • Je kunt het vlees warm eten. Snijd het dan met een mes in plakken. Om het op de snijmachine of met een mes in hele dunne plakjes te kunnen snijden, kun je het vlees het beste een nacht in de koeling leggen. Dit gerookte, gezouten spek kun je zeker 1 week koel bewaren. Het is ook heerlijk in de zuurkool of bij andere gerechten die een lekkere zoutboost kunnen gebruiken.

De foto's:​


Voorbereidingen
IMG_3604.jpeg


Pekel/marinade maken
IMG_3607.jpeg

7d1bd046-b44b-4c42-bae2-447ce5de927b.jpeg

Spuit 11 helpt graag mee. Wil altijd weten wat ik in de keuken aan het doen ben en in alle pannen kijken en roeren.

Gelijk ook maar de bacon voorbereid.

IMG_3609.jpeg


De foto's van het dagelijks omdraaien zal ik jullie besparen.
Omdat er in het recept geen temperatuur van de rookoven staat, heb ik de kamado maar ingericht op indirect 110 graden. Volgens het recept zou het een uurtje moeten duren maar ik ben ruim 2,5 uur onderweg geweest. Geen probleem want was op tijd gestart. Mogelijk werken zij met een hogere temperatuur.
IMG_3694.jpeg


En dan het eindresultaat

IMG_3702.jpeg


In een woord geweldig. Wat een smaak! Goed op smaak qua zout, mooie milde rooksmaak, echt een feest. Nadeel is wel dat ik nog meer verpest ben wat betreft supermarktvlees en ook menig slager kan hier wat mij betreft niet aan tippen. Dus er moet een snijmachine komen. Hier wilde ik voor alleen spek niet aan maar vrouwlief wil opeens ook zelf gerookte kip etc op brood. Tips voor een goede (en het lieft ook een betaalbare) snijmachine zijn welkom.

Om er echt een maaltijd van te maken heb ik me gewaagd aan een Oostenrijkse klassieker. Spekknoedels.

Het recept:
Ingrediënten (voor 4 personen):

  • 6 oudbakken broodjes of 250 g knoedelbrood
  • zout
  • ¼ liter melk
  • 2 eieren
  • 3 EL paneermeel
  • 80 g spek, in zeer kleine blokjes
  • 30 g boter
  • bieslook
  • 1½ liter groente- of runderbouillon
Bereiding

Week de kleingesneden broodjes of het knödelbrood in een beetje warme melk en laat dit mengsel een paar minuten staan. Bak in de tussentijd het spek in boter uit.
Voeg de rest van de melk, de eieren en de spekblokjes aan het broodmengsel toe. Voeg zout toe en meng dit geheel met je handen. Voeg het paneermeel toe. Voeg nog wat extra paneermeel toe indien het deeg te vochtig is.
Maak van het deeg 8-12 knödels die even groot zijn en laat ze 10-15 minuten trekken in zacht kokend water met wat zout.
Doe de Tiroler spekknoedels in een grote kom, schenk de bouillon erover heen en bestrooi met bieslook. Serveer met koolsla.

Spek uitbakken
IMG_3706.jpeg


Knoedels kneden:

IMG_3707.jpeg


Het eindresultaat:

713c59be-0ee3-44f0-9613-47225c318e6d.jpeg


IMG_3710.jpeg

Ondertussen een simpele coleslaw gemaakt en 2 kipfilets gerookt als test.

Afgesloten in stijl met kaiserscmarrn. Deze snel in de pan op het fornuis gemaakt omdat ik F1 wilde kijken.

77a50f45-9c7a-4a93-896f-3fad207fc975.jpeg

Al met al een hele lekkere en leerzame dag met een aantal conclusies.
(bijna) alles wat je zelf maakt is lekkerder dan uit de supermarkt. Het kost soms een hoop tijd en energie maar levert heerlijk eten op en veel plezier bij het bereiden.
Ik begrijp waarom ze in professionele keukens een afwasser hebben.
Volgende keer nog meer foto's maken. Ik begrijp nu waarom dat geregeld vergeten wordt.

Dank @Free_ltd ik heb van je uitdaging genoten!

IMG_3605.jpeg
 
topdagje geweest
ziet er allemaal fantastisch uit
 
Mag ik hier nog een vraag stellen? Ik heb ook bacon voorbereid (naar recept van NOSKOS) wat vandaag op de bbq zou moeten. Echter ben ik met flinke koorts geveld en van het idee aan eten moet ik al bijna overgeven (dit herken ik normaal niet)
Kan ik dat nog enkele dagen afgedekt in de koelkast bewaren? Of is er iets anders wat ik er mee kan doen want weggooien vind ik echt zonde.
 
Ziet er superlekker uit! Mooi gedaan. (y)
 
Kijk dat is nog eens spekkie voor in je bekkie. Wat een lekkere plaatjes. Dat moet smullen geweest zijn.
TOP, net als de uitlag van de F1 :cool:
 
Zo, je hebt je echt uitgeleefd met dit gerecht. Wat ziet dit er goed uit.
Veel succes met de fotowedstrijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan