BasBQ
Beef en Steak

Tiroler Gröstl, Strudel en Knödel met een twist

 
 
 

dr3s

Vuurmaker
Berichten
54
Geinspireerd door het onderwerp voor de fotowedstrijd de uitdaging aangegaan. Komende weekenden weinig tijd dus moest dit weekend gebeuren. Besloten om me te houden aan tradiationele gerechten die ik me nog kon herinneren van de wintersporten in Tirol die vaak werden geserveerd in de pittoreske berghutjes.

Echter wilde hier een twist aangeven en ze geschiktmaken voor de BBQ. Daarom besloten om in plaats van de appfelstrudel een hartige strudel te maken op basis van procureur lapjes, prei en champignon. De procureur lapjes gekruid met een dry rub.

Voor de dry rub; 2 tl oregano, 2 tl marjolein, 4 tl dragon, 1 tl knoflookpoeder, 3 tl zout, 2 tl peper gebruikt. Hier naast de procureurlapjes ook de buikspek mee ingesmeerd. De buikspek had ik later nog nodig.....De champignons alleen met zonnebloemolie, peper en zout gemarineerd en de prei gewoon in z'n geheel op de kolen gelegd. De procureur lapjes gestapeld, om te voorkomen dat ze te ver door garen omdat ze nog zouden verder garen in de strudel.
Prei + champignon 2.jpg

bbq.jpg

prei 2.jpg

Voor het strudel deeg;0 gram patentbloem, 1 eetlepel zonnebloemolie, 1 half losgeklopt ei, 1/2 tl zout, 65 ml lauwwarm water (uit de bakatlas van Rutger van den Broek). DIt 10 minuten kneden (wees gerust met de kitchenaid) en minstens half uur laten rusten. Vervolgens uitrollen op doek en op het laatst het deeg verder uitrekken tot de juiste dikte. Dit deeg bestrooien met paneermeel en met de vulling van de prei, champignons en procureurlapjes in blokjes. Dit op een plankje van het bbq genootschap laten garen (BBQ rond de 180-200 graden).

strudel deeg.jpg


Daarnaast wilde ik een variant op de Tiroler Gröstl maken, hiervoor als basis pommes Paolo. Normaal is dit een aardappel in dunne plakjes gesneden en gegaard in de boter. Voor de Gröstl besloten om de plakjes wat dikker te snijden met mandoline en de buikspek te snijden in plakjes en tussen de aardappel schuifen te plaatsen. Met een kleine prikker de aardappel in de vorm gehouden. Uiteraard een eitje gebakken voor de Gröstl.

gerechten op bbq 2.jpg


Nu zijn er ook een paar gevulde uien te zien op de foto. Dit is een variant van de Knödel (soort broodballen). Nu ben ik geen groot fan van deze Oostenrijkse lekkernij, die normaal wordt gekookt. Dus een probeersel om deze in een uitgeholde ui te stoppen. Voor Knödel volgende recept gebruikt; 5 sneetjes wittebrood in blokjes, 250 ml melk, 2 ei, peper, zout, fijngehakte peterselie en 2 procureurlapjes in stukjes gesneden. Dit uurtje laten weken en vervolgens met bloem tot juiste consistentie mengen. Dit mengsel in de uitgeholde ui gestopt.

Omdat ik nog Knödel deeg overhad ook besloten om een soort zuurkoolschotel te maken door een laag Knödel deeg te beleggen met een deel van buikspek, aardappelen van de pommes Paolo en zuurkool. Ook dit gegaard op de BBQ.
zuurkoolschotel.jpg

gerechten op bbq 3.jpg


Tot slot in plaats van de traditionele vanille saus voor de Strudel een bechamelsaus gemaakt met zwitserse Gruyère (had nog wel een poging ondernomen om Oostenrijkse kaas te krijgen bij Kaasboer maar zonder succes).

Nog wat foto's van het eindresultaat. Beleef toch meer plezier aan het bedenken en uitvoeren dan de recepten dan het vastleggen op de gevoelige plaat.

foto eind resultaat 2.jpg

foto eind resultaat 5.jpg

foto eind resultaat 9.jpg

Al met al me prima kunnen vermaken met het onderwerp "Tirol" en hebben heerlijk gegeten.

Prei + champignon.jpg
 
Goed gevulde Q,
Ziet er zeer smakelijk uit, en een chique opgemaakt bordje zeg. Zal wel smullen zijn geweest. Top
 
Ja heee, pak ie in 1 post alle resultaten van Google……en ik dan? 😜

Nee zonder gekkigheid, ziet er erg goed uit!
Mooie eigen inbreng zo.
Had graag wat geproefd.
 
Besloten om traditioneel te gaan en hier een twist aan te geven in plaats van zoeken naar alternatieven en dan maar gelijk all-inn gegaan. Maar wees gerust heb de Kaiserschmarrn nog onaangetast gelaten


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
He @Zzzjon , ikke eerst....🤣🤣

Maar @dr3s , mooi gemaakt. Sublieme maar stevige twist. Je hebt de lat gelijk hoog gelegd.

Och ja, dan maar Kaiserschmarnn....
 
Ja heee, pak ie in 1 post alle resultaten van Google……en ik dan? 😜

Nee zonder gekkigheid, ziet er erg goed uit!
Mooie eigen inbreng zo.
Had graag wat geproefd.
Ipv google zou ik eens lukraak wat menukaarten bekijken van traditionele restaurants in tirol. Dat kan je verrassen :p
 
Ipv google zou ik eens lukraak wat menukaarten bekijken van traditionele restaurants in tirol. Dat kan je verrassen :p
Oh, komt goed hoor. Heb al wat ideeen in mijn hoofd.
 
Wauw. Dat ziet er geweldig uit
Lat ligt hoog
 
Dat begint goed deze maand met de fotowedstrijd. Wat een gerecht zeg, dat ziet er echt heerlijk uit. Om je vingers bij af te likken.
Succes met de fotowedstrijd. :)
 
Dat lijkt me heerlijk. Bedankt voor het delen.
 
Heel mooi gerecht. En zeker creatief geweest om eea naar eigen hand te zetten. Ziet er allemaal ook erg smakelijk uit. Top
 
Dat ziet er mooi uit mooi uitgebreid verslag mooie foto’s en gaaf bedacht 👍🏻
 
Terug
Bovenaan Onderaan