BasBQ
Beef en Steak

Tirol: Schweinehaxe mit Sauerkraut und Ofenkartoffel

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.148
Vandaag eens iets voor de wedstrijd. Maar eerst een woordje uitleg. Schweinehaxe is een Duits gerecht dat dus niet specifiek is ontstaan in Tirol, maar er wel met regelmaat op de kaart staat. Blijkbaar wordt in het noorden van Duitsland dit gepekeld en gekookt, terwijl in het zuiden van Duitsland en Oostenrijk dit gebakken wordt. Ik heb de combinatie gedaan van pekelen en traag garen. Een beetje de 3-2-1 methode, maar die 1 is affakkelen.

Woensdag avond de pekel gemaakt en deze een nacht laten afkoelen. Donderdag morgen de schenkel erin voor 24 uren. Vrijdag morgen hem afgedroogd en terug voor 24u de koelkast in om te drogen. Deze voormiddag kruiselings het zwoerd ingesneden en rijkelijk ingestrooid met zeezout. Daarna 3u roken aan 100° indirect. Na die 3u hem ingepakt met bruin bier voor de volgende 2 uren. Dan de Q opgestookt naar 250° en hem rondom rond nog afgefakkelt om lekker krokant zwoerd te krijgen.

Ondertussen de zuurkool op de gasbbq opwarmen. Wilde dit zelf maken, maar dat was me iets te arbeidsintensief en ik had ook niet de juiste pot hiervoor. Dus deze was gekocht. En op de Junior lagen de aardappelen om te poffen, samen met een bolletje look.

Veel werk aan gehad, maar wat heerlijk. Verschoot er wel van, hoe weinig vlees er op een schenkel van 1,5kg zat. Je zag het been zitten, maar met snijden merkte ik pas hoe ver het been overal zat.

In Oostenrijk krijg ik het meestal opgediend in een grote pan, maar die had ik niet. Dus maar op de plank :D

IMG_4645.jpeg


IMG_4647.jpeg


IMG_4657.jpeg


IMG_4758.jpeg


IMG_4759.jpeg


IMG_4762.jpeg


IMG_4763.jpeg


IMG_4764.jpeg


IMG_4766.jpeg


IMG_4768.jpeg


IMG_4770.jpeg


IMG_4772.jpeg


IMG_4773.jpeg
 
Dit is het betere werk.
Lekker, mooi gemaakt.
 
Duitsland, Tirol of Nederland, dit maaltje zet je smaakpapillen in de brand. Lekker bezig en succes met de fotowedstrijd:)
 
Het ziet er erg smakelijk uit!

Succes met de wedstrijd, ik moet er ook eens werk van gaan maken.
 
In Duitsland wordt het ook wel Eisbein genoemd. Gekookt, niet echt mijn stukje vlees. De versie gebraden ben ik nog niet tegen gekomen in beide landen. Lijkt me voor mezelf smakelijker. De zuurkool is ook zo'n ding. Die is totaal anders van smaak. Ik koop deze van Mildessa in Duitsland voor bijv de (harde)broodjes met kraukauer of de normale braadworst. Zuurkool is zachter van smaak. Net als in mijn gerecht is het compromis maken. Wat het gerecht aldaar altijd weer dat heerlijke vakantie gevoel geeft.
Gekookt is ook niet zo echt mijn ding. Maar op deze manier was het echt wel lekker. Gerookt, gestoomd en gegrild.
 
Ah ja, nog vergeten. Heb de Billows weer gebruikt en in het begin dacht ik dat het weer wat mis liep, maar ineens heel stabiel, de dips is het openen van het deksel en op het laatste heb ik hem van 107° naar 100° laten gaan. Perfecte run.

Ook maak ik gebruik van de nieuwe roostersonde en denk dat het daar aan lag. De oude sonde eens helemaal laten drogen, mazr nog niet getest. Iemand zei hier dat het mogelijk was dat deze binnenin nat was geworden.

40747C5D-7892-47B4-B346-1A8EA923723B.png
 
zo zo, je hebt er werk van gemaakt zeg.
en terecht, wat een mooi plankje eten is het geworden.
lekker hoor
 
In Duitsland wordt het ook wel Eisbein genoemd. Gekookt, niet echt mijn stukje vlees. De versie gebraden ben ik nog niet tegen gekomen in beide landen. Lijkt me voor mezelf smakelijker. De zuurkool is ook zo'n ding. Die is totaal anders van smaak. Ik koop deze van Mildessa in Duitsland voor bijv de (harde)broodjes met kraukauer of de normale braadworst. Zuurkool is zachter van smaak. Net als in mijn gerecht is het compromis maken. Wat het gerecht aldaar altijd weer dat heerlijke vakantie gevoel geeft.

Gekookt is inderdaad Eisbein, gegrild is het Schweinsaxe. zie ook: https://www.grillfuerst.de/magazin/kerntemperatur/schweinefleisch/schweinshaxe-eisbein/
 
Mooi stukje vlees. Geeft altijd een mooie sterke smaak. Is hier al wel weer even geleden dat het op de Q gelegen geeft. Moet ik toch weer eens gaan maken. TNX voor de herinnering
 
Mooi stukje vlees. Geeft altijd een mooie sterke smaak. Is hier al wel weer even geleden dat het op de Q gelegen geeft. Moet ik toch weer eens gaan maken. TNX voor de herinnering
Ik kijk uit naar jouw recept.
 
Terug
Bovenaan Onderaan