BasBQ
Beef en Steak

Tijd en Temperatuur Stoofpotje Dutch Oven

 

Daannij

Kooltjesharker
Berichten
134
Hoi,

Voor kerst een DO gekregen en nu van plan morgen een stofpotje te maken. Nu kwam ik een recept tegen waar het 3 uur moest 'stoven' op 170 graden. Gevoelsmatig is dit vrij kort en op een hoge temperatuur. Wat is jullie mening hierover?

Mocht het van toepassing zijn, het gaat om een DO van circa 4 liter met 700/800 gram riblappen.

Hoop dat jullie kunnen helpen.
 
Zijn niet al teveel stooflapjes voor de inhoud van deze ketel. Bodemdekking wordt te klein waardoor eea, zeker bin deze temp snel droog kookt.
In deze ketel past handig 2 kg in. Werkt ook fijner.
Tijd van stoven is nooit vast te leggen. Hangt van veel factoren af. ( o.a. vleeskwaliteit)
Ik stoof rond de 120 á 130C dome temp.
Succes.
 
Voor stoven wil je dat het zachtjes pruttelt. In principe hoeft het zelfs net niet te pruttelen. Dit bereik je over het algemeen met een ketel temperatuur van 120-140 graden. Gewoon af en toe even kijken of het naar je zin gaan.
En qua tijd is het maar net hoe je de stoof wil. Als je wil dat het vlees helemaal uit elkaar valt dan is 3 uur misschien wat kort inderdaad. Ik houd zelf meestal 4 a 5 uur aan.
 
We gaan het meemaken. Nog nooit gemaakt dus ik denk dat het wel goed komt. Altijd bang dat zo’n waterige substantie niet indikt maar het recept is netjes gevolgd dus dat zou wel loslopen. Tot over een uurtje of 3/4
89D6A47C-BB48-4AFC-BE22-C66E31296178.jpeg
 
Er wordt gezegd dat de ketjap met suiker, tomatenpuree en de boterham zouden moeten helpen met indikken. Fingers crossed
 
En en en?
 
Dikte iets in maar niet voldoende. Uiteindelijk mijn grote vriend ‘allesbinder’ erbij gepakt. Toen was het voldoende, het liefst wilde ik nóg dikker, maar zo houden we nog wat te leren over voor de volgende keer.


46FE2A29-3669-47AC-9503-6C739EC8229B.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan