BasBQ
Beef en Steak

Temperatuur vraag

 

Xplosiv

Stoker
Berichten
280
Hallo,

Ik heb een vraag over de temperatuur waarop vlees op de BBQ moet volgens t recept.
Nu heb ik net een varkenshaasje op de Weber gehad. die moest er op 180 ongeveer 30min op voor (kerntemp van 50. Daarna nog wat saus en weer 10min tot kern 60)
Nu zit hij dus op 180 graden, doe mn vlees er op en zakt hij enorm in. zeg 165 graden. Dan zit t vlees er dus wel al op maar niet meer op 180...

Dus wat ik eigenlijk weten wil: is dit geen probleem of moet ik de tijd (in dit geval 30min) pas laten ingaan als de BBq eer 180 graden is?


Zelf denk ik dat dit niet uit maakt en je gewoon de temperatuur goed moet hebben.

Ik hoop dat jullie hier wat uit kunnen opmaken, krijg het in mn hoofd ook niet goed uitgelegd :p
 
Ik zou zeggen probeer weer op 180 te komen en erop laten totdat de kern 50° is.

Als je geen kernthermometer hebt kun je altijd nog de tijden aanhouden als richtlijn vanaf het moment van het vlees op de Q leggen.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 5 met Tapatalk
 
Die heb ik ook voor de igrill. Maar ook een gewone kernthermometer die toevallig door het luchtrooster in het deksel tot de kern kon komen. En 50 aantikte. Maar hij is niet de hele tijd op 180 geweest. Misschien de laatste 10min. Dus hij stijgt wel weer.

Waarschijnlijk een domme vraag maar toch even voor mn gerust stelling ;)
 
Houdt de kerntemperatuur aan, de tijdsduur is maar een richtlijn... (en van veel meer factoren afhankelijk).
 
De temperatuur dan eigenlijk ook? Zolang de kerntemperatuur maar goed is?
Of zou je moeten overhitten voor je t vlees er op doet? Zodat je temperatuur drop op vangt en op de gewenste temperatuur uit komt



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Dat de temperatuur varieert bij het openen van de klep komt door de grote hoeveelheid zuurstof die plots binnenkomt probeer dit daarom zo kort en min mogelijk te doen dan heeft dit geen gevolgen voor je vlees probeer wel gedurende de rest van de grill tijd de temperatuur weer op 180 gr. te houden de kern temperatuur van je vlees is uiteindelijk de temperatuur waarop je moet letten of het klaar is .
 
Laatst bewerkt:
In de post heb ik de temperatuur grafiek toegevoegd.


Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Als je bbq op 180 graden stabiel is, haal je de deksel eraf, vlees erop, deksel erop. Je ziet dan dat het koude vlees en de meeste hete lucht even weg is gegaan uit je bbq. Hierdoor zakt de temperatuur van de ketel tijdelijk.
Doordat de deksel er weer op zit, wordt de temperatuur vanzelf weer hoger. Sterker nog; de extra zuurstof die erbij kwam toen de deksel eraf was, zal de temperatuur iets hoger laten worden. Het koude vlees zal echter wat warmte opnemen. Oftewel; niet lopen schuiven en even afwachten, het komt niet op een paar graden nauwkeurig.

Een gemiddelde oven wijkt al gauw 10 graden naar boven en 10 graden naar beneden af (thermostaat), dus och....

Dat bijstellen kan wel weer als de boel weer stabiel lijkt te zijn, relax! Zolang je de kerntemperatuur in de gaten houdt, slaat je vlees niet door / droogt het niet compleet uit.

Je ziet dat na het lakken, het vlees nog zo'n 10 minuten op de bbq moet. Dat is puur zodat dit zoete sausje een beetje indikt / plakkerig wordt / karameliseert. Dat komt niet op een minuutje aan, maar bij dit gerecht lijkt ook hier de kerntemperatuur leidend.

(Kerntemperatuur is bij de gerechten als bijv pulled pork of beefribs, die vele malen langer op de bbq liggen, weer niet van toepassing. Dan controleer je op 'gaarheid' dmv een priktest. Maar das hier niet het geval.)
 
Dankje nog net ff wat langer wachten met t vlees dr op. En ook eerder aansteken of ff een tussendoortje snaaien ;)



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Als je bbq op 180 graden stabiel is, haal je de deksel eraf, vlees erop, deksel erop. Je ziet dan dat het koude vlees en de meeste hete lucht even weg is gegaan uit je bbq. Hierdoor zakt de temperatuur van de ketel tijdelijk.
Doordat de deksel er weer op zit, wordt de temperatuur vanzelf weer hoger. Sterker nog; de extra zuurstof die erbij kwam toen de deksel eraf was, zal de temperatuur iets hoger laten worden. Het koude vlees zal echter wat warmte opnemen. Oftewel; niet lopen schuiven en even afwachten, het komt niet op een paar graden nauwkeurig.

Een gemiddelde oven wijkt al gauw 10 graden naar boven en 10 graden naar beneden af (thermostaat), dus och....

Dat bijstellen kan wel weer als de boel weer stabiel lijkt te zijn, relax! Zolang je de kerntemperatuur in de gaten houdt, slaat je vlees niet door / droogt het niet compleet uit.

Je ziet dat na het lakken, het vlees nog zo'n 10 minuten op de bbq moet. Dat is puur zodat dit zoete sausje een beetje indikt / plakkerig wordt / karameliseert. Dat komt niet op een minuutje aan, maar bij dit gerecht lijkt ook hier de kerntemperatuur leidend.

(Kerntemperatuur is bij de gerechten als bijv pulled pork of beefribs, die vele malen langer op de bbq liggen, weer niet van toepassing. Dan controleer je op 'gaarheid' dmv een priktest. Maar das hier niet het geval.)

Allereerst een top vraag van Xplosiv, en top deze reactie. Zat al een tijdje met deze vraag in mijn hoofd. Heb ook vaak als ik de kamado aansteek / plate setter erin / en dan de temp stabiel maak en ik daarna het rookhout en het vlees er op leg, de kamado of zakt in temp of doorschiet. Terwijl de schuiven goed afgesteld stonden / staan. Wat ik steeds doe is alles proberen bij te stellen door aan de schuiven te gaan kutten, maar moet het dus gewoon even afwachten ?
 
Allereerst een top vraag van Xplosiv, en top deze reactie. Zat al een tijdje met deze vraag in mijn hoofd. Heb ook vaak als ik de kamado aansteek / plate setter erin / en dan de temp stabiel maak en ik daarna het rookhout en het vlees er op leg, de kamado of zakt in temp of doorschiet. Terwijl de schuiven goed afgesteld stonden / staan. Wat ik steeds doe is alles proberen bij te stellen door aan de schuiven te gaan kutten, maar moet het dus gewoon even afwachten ?
Ik heb inmiddels ervaren dat BBQ'en echt een langzame hobby is, met een kamado is dat effect nog wat erger. Ik heb voor mezelf dan ook de richtlijn dat ik na een wijziging van de schuiven minimaal 15 minuten wacht om te kijken wat de reactie van de BBQ is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan