BasBQ
Beef en Steak

Temperatuur koud gerookte zalm

 
 
 

de volle

Gemarineerd
Berichten
1.052
Hier het resultaat van mijn rookkunsten van vandaag.
IMG_20200912_183554.jpg


Op zich niets mis mee. Net een stukje afgesneden en dat was lekker. Nu ingepakt om de smaak meer tot zijn recht te laten komen.
Maar toen ik de zalm eraf haalde vond ik dat deze toch wel warm was. Even gemeten en ik kwam uit op 40 C
Isoleert mijn bqq dan zo goed dat een weber csg al zorgt voor deze "hitte"
Vorige keren heb ik in mijn weber gerookt en daar merkte ik niets van warmte.
Zitten er grote risico's aan deze temperatuur?
 
Bacteriën vinden deze temperatuur best prettig, dus geheel wenselijk is het niet ;)
Met temperaturen als vandaag overdag is koud roken niet erg handig wat dat betreft (eigenlijk te warm en het zonnetje op een donkere bbq maakt het niet koeler). Snachts gaat dan beter (mits het een stuk afkoelt natuurlijk). Of nog even wachten tot de koudere periode er weer is ;)
Anderen zetten soms een bak met ijsklonten bij in de bbq om de temperatuur lager te krijgen...

Wat me opvalt is dat je zalm exact boven je CSG ligt, hierdoor kan er vocht op de CSG vallen. Om die reden zou ik er óf iets tussen zetten (deflector plate idee), of ze verder uit elkaar zetten (csg naar links, zalm naar rechts).

Desalniettemin; bij het zien van de foto krijg ik spontaan zin in een toastje met zalm!
 
Ja ik heb het inderdaad in het midden gelegd. Zal er de volgende keer wat onder doen.
het was ook de bedoeling om 's nachts te roken maar ik moet morgen al heel vroeg weg dus ik dacht onder de twintig graden, moet kunnen.
Ja met levensmiddelen moet je geen risico nemen. Dus :mad:
 
Dat is niet goed. 40 graden Celsius is de ideale temperatuur voor de groei van verkeerde bacteriën.
weggooien is denk ik in deze de enige juiste oplossing.
de volgende keer een bak met ijs in de bbq zetten zo blijft de temp lager.
 
Terug
Bovenaan Onderaan