BasBQ
Beef en Steak

Temp. probes naar de mallemoer. Hoe dit te voorkomen?

 
 

Mosseltje

Stoker
Berichten
481
Sinds de ontdekking van het belang van kerntemperaturen kan ik niet meer zonder goede thermometers.
Ik denk dat iedereen hier wel een paar setjes heeft liggen en ik dus ook.

Heb zelf deze:
9200000009577516.jpg


en de iGrill:
igrill.png


Die ijzeren probes zien er onverwoestbaar uit en zo behandel ik ze ook.
Na gebruik gooi ik ze in een bak met zeepsop en schrob ze weer helemaal schoon met een schuursponsje.
Vervolgens droog ik ze af, rol ze op en knikker ze in een bak in de garage.

Maar ik begin het idee te krijgen dat ze fragieler zijn dan ik dacht aangezien ze allemaal rare temperaturen door beginnen te geven.
Soms tot 40 graden verschil tussen de verschillende probes.
E?n probe geeft zelfs helemaal geen meting meer door.

Ik vraag me nu af hoe dit is gebeurt.
Water met zeep?
Hevige schokken?
Oprollen snoertje?
Magnetisme? (Soms leg ik de probes op een speaker)
Te hoge temperatuur? (Maar wat is te hoog?)
....

Straks wordt de Heatermeter opgestuurd en ik wil daar heel lang gebruik van gaan maken.
Dus hoop ik dat iemand weet hoe ik het beste met die probes om kan gaan.
 
Weer iets belangrijks geleerd.  :blush:
 
Wat ook niet onbelangrijk is. Hoe voer je je probes onder de deksel door. Ik heb in mijn WSM zo'n siliconen probe doorvoer zitten en bij de OTP doe ik de probes altijd door het ventilatiegat in de deksel. Doe je dit niet dan knak je op een gegeven moment je kabel door het gewicht van de deksel.
 
Even de probes in een oven leggen bij 220 graden ofzo en het vocht erin proberen te laten verdampen. Vaak lukt dit en doen de probes het weer.

En dus niet meer onder water houden....maar dat staat hierboven al...
 
als hij echt kapot is verkoopt rookenvuur.nl nieuwe voor verschillende thermometers
 
boretticarbone zei:
als hij echt kapot is verkoopt rookenvuur.nl nieuwe voor verschillende thermometers
Je bedoelt vuurenrook.nl, maar Martijn was gelukkig zo slim om beide domeinnamen te kopen :)
 
mijn probe is ook stuk, de eerste had ik al in een paar weken verwoest toen kreeg ik een nieuwe van de kookwinkel (kwam door de ovendeur te hard dicht doen). sindsdien ben ik SUPER voorzichtig maar nu, een goede anderhalf jaar verder denk ik, is deze ook gesneuveld. Er is geen knik oid in de draad zichtbaar. GRRRR. ik heb even een fantast van de ikea gehaald als snelle oplossing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan