BasBQ
Beef en Steak

Sunday brisket

 
 

Brecht

Gemarineerd
Berichten
1.113
Na al enkele keren brisket gemaakt te hebben met wisselende resultaten dit weekend nogmaals een brisket gemaakt en mede doordat ik tevreden ben met het resultaat wil ik deze met jullie delen.

Begonnen met een brisket van 4.6 kg, deze bijgetrimd en het zilvervlies verwijder. Ook geinjecteerd met een mix van rundbouillon, geclarifieerde boter, uienpoeder en lookpoeder en worcestersaus.

f93e4f77443a49f441815ffdd1fd091c.jpg

8b036817bbbc8096f0badc6edb328014.jpg
a5418740c2e609dd27181ba59fa24d1b.jpg


Zaterdagavond omstreeks 20.30 uur de primo klaargemaakt en aangestoken en om 21.30 de brisket er op gegooid met de gedachte dat deze wel pas zondagmiddag ging klaar zijn (mede door de vorige ervaringen) Gewoon de heatermeter ingesteld op 105 graden en gaan slapen.

Deze ochtend om 7 uur wakker geworden doordat onze kleine man hier het nodig vond om het hele huis bij elkaar te krijsen en gelijk maar eens kijken naar mijn gsm en zien dat de brisket reeds 88 graden heeft, gelijk maar eens gaan kijken en prikken om te zien hoe we er voor staan. Bepaalde plekken mooie mals, andere nog redelijk stug, dus gewoon laten liggen.
3cbfeb4c13c7f512598d2d79214abc16.jpg
685c03c13231b220128d7084ada22197.jpg



Rond 9.30 uur bereikte de brisket een kerntemperatuur van 90 graden dus nogmaals gaan prikken en ik vond dat hij mals genoeg was om eraf te halen. In folie gewikkeld en in een thermobox gegooid omdat het toch nog wat vroeg was om al te gaan eten.

Om 13 uur deze gesneden met volgend resultaat en daarna maar gelijk gaan opeten. Ik vond hem zeer goed van smaak maar de flat mocht mssh iets minder lang maar de point was zeer mals, sappig en smaakvol. Maar onze tafelgasten vonden het ongelofelijk lekker en waren vol lof terwijl ik hun dan nog de flat voorgeschoteld had en de point lekker voor ik en de vrouw gehouden had. Maar de borden waren alemaal leeg dus ik mag het gerust een succes noemen. Op naar de volgende.
9d4a9fbfa610e0a4413f5b460ec9d304.jpg

feb90eda8ae325742c4b74a52a4203d2.jpg
feb90eda8ae325742c4b74a52a4203d2.jpg
0c6e3ac6df7441aee57702ba986c89fd.jpg

Nog een grafiekje van het temperatuurverloop, groen is de kerntemperatuur, oranje is de dome temperatuur
1401d61b33cd3c9822cb58fe26068b4a.jpg
 
Mooi dat het goed gelukt is. Gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Ja, ben ik wel blij mee, vorige keren was het steeds nog taai of gortdroog. Of dit aan de bereiding lag of aan het vlees weet ik niet maar het is toch de eerste keer dat ik een stuk van bbquality gekocht had ipv te vragen aan de slager hier en dan lukt het goed waardoor de drempel om wat dieper in de beurs te tasten toch wat verlaagd. Waarschijnlijk zal het ook wel geholpen hebben dat ik deze overnacht bereid heb waardoor ik niet teveel kon spieken (tijdens de dag durf ik dit wel eens te veel doen omdat ik toch wat ongeduldig ben van nature uit). En bedank voor het "knorretje"  :D :p
 
Mooi dat het nu gelukt is het ziet er lekker uit  :)
 
Ziet er lekker uit! Mooi verslag ook en gefeliciteerd met je Koe!
 
Het ligt voor een groot deel aan je vlees denk ik. En heb je de temperatuur in de flat of in de point gemeten?
De flat wordt snel droog, dus daar moet je je op richten.
 
In het stuk flat dat boven de point lag. Volgende keer ga ik hem misschien toch wat in het dunnere gedeelte van de flat steken. Maar we leren elke dag bij dus gewoon weer vlug gaan proberen. Het voordeel is dat ik al zeker een publiek heb die wil komen proeven of er verbetering is  :D
 
Ziet er heerlijk uit! Goed idee om dat 's-nachts te laten garen, dat voorkomt zeker te vaak kijken hoe het gaat!
 
SAN-RHN zei:
Ziet er heerlijk uit! Goed idee om dat 's-nachts te laten garen, dat voorkomt zeker te vaak kijken hoe het gaat!

Helemaal gelijk, slaap is slaap. ;).
Maar heb je dan nog wel het idee dat je aan 't bbq-en ben? :-/
 
Dat was wel iets wat me in het begin wat tegenhield om dit zo te gaan doen, vroeger ging ik wel eens een nachtje met weinig slaap overhebben om zo'n dingen te maken maar sinds we hier een baby in huis hebben is mijn slaap me te kostbaar geworden en moet ik zeggen dat ik toch wel een wat luiere barbecueer  geworden ben maar toch precies betere resultaten behaal. Ik vraag me zelfs soms af waarom ik er vroeger zoveel tijd in stak en soms wat nerveus was over bepaalde dingen terwijl ik nu echt merk dat dit voor niks nodig is.
 
Brecht zei:
Dat was wel iets wat me in het begin wat tegenhield om dit zo te gaan doen, vroeger ging ik wel eens een nachtje met weinig slaap overhebben om zo'n dingen te maken maar sinds we hier een baby in huis hebben is mijn slaap me te kostbaar geworden en moet ik zeggen dat ik toch wel een wat luiere barbecueer  geworden ben maar toch precies betere resultaten behaal. Ik vraag me zelfs soms af waarom ik er vroeger zoveel tijd in stak en soms wat nerveus was over bepaalde dingen terwijl ik nu echt merk dat dit voor niks nodig is.

Kunnen we ons wel wat bij voorstellen, wij zijn uit de kleine baby's maar slapen doe we graag nog steeds graag ;)
En wat ook belangrijk is is dat we in de gelegenheid zijn om gewoon overdag te bbq-en. :D
 
Brecht zei:
Dat was wel iets wat me in het begin wat tegenhield om dit zo te gaan doen, vroeger ging ik wel eens een nachtje met weinig slaap overhebben om zo'n dingen te maken maar sinds we hier een baby in huis hebben is mijn slaap me te kostbaar geworden en moet ik zeggen dat ik toch wel een wat luiere barbecueer  geworden ben maar toch precies betere resultaten behaal. Ik vraag me zelfs soms af waarom ik er vroeger zoveel tijd in stak en soms wat nerveus was over bepaalde dingen terwijl ik nu echt merk dat dit voor niks nodig is.

Is bij mij ook de reden geweest waarom ik dit weekend een controller heb aangeschaft. Slaap is me heilig en mijn vrouw is sindsdien ook om het weekend gaan werken, dus de vrije weekenden worden lekker volgepland. Daardoor maakte ik te weinig tijd voor wat langere low en slow sessies. Nu controller er aan hangen en gewoon weg kunenn gaan of rustig slapen  B-)
 
Inderdaad, in het dunne deel meten en belangrijker voelen. Als dat gaar is de point en flat scheiden. De point kan dan nog terug als je door wilt of voof burned ends.
 
ik had al een paar keer een priktest gedaan maar ik had het gevoel dat hij nog niet helemaal goed was, bleek dus niet zo te zijn. is dit ook niet een puntje dat je leert door te doen of zijn er andere manieren om dit beter te leren beheersen?
 
Elk stuk vlees is anders. De briskets waar wij mee beginnen zijn al erg mager om mee te beginnen.
Vaker maken helpt zeker. Maar ook na alle briskets die ik voor de wedstrijden maak is dit nog steeds een punt hoor.
 
De avond ervoor alvast zachtjes beginnen, evt op nog lagere temperatuur, bevalt hier ook erg goed. Ik laat de eerste uurtjes vaak bij 60?C starten. Lekker veel koudere rook. Dan kangzaam aan verder. Lekkere brisket is zo fijn!

Gefeliciteerd met je koetje!
 
Proef je verschil dan direct op 110 graden?

@noskos, een reden dus om nog veel te oefenen. Wel geruststellend om te horen dat menig barbecueer wel nog eens wat minpunyjes heeft met brisket.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan