BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me november 2012 - runderfajita's

 
 
 

Gerard777

Gemarineerd
Berichten
2.031
Deze maand een lekker zomers recept. Tussen alle snert en stamppot iets voor de afwisseling. En omdat we niet allemaal een afdakje hebben is een recept wat snel klaar is wel fijn dacht ik ;) Ik heb het recept gefilterd en waar nodig benamingen iets aangepast.

Het recept komt uit Culinair Barbecue?n, eerder verschenen onder twintig verschillende commerci?le titels, en is te vinden op pagina 90.

Benodigdheden voor het vlees:
800g vangvlees -> lees flank steak of vinkenlap
1 EL Chilipoeder
1,5 TL Gemalen koriander
1 TL Grof zout
1 TL Gemalen komijn
1 TL Knoflook poeder
1 TL Uienpoeder
1 TL Zwarte peper
2 citroenen

Benodigdheden gegrilde groenten:
3 poblano-pepers of 1 groene paprika
1 rode paprika
1 gele paprika
3 bosjes bosuitjes

Om erbij te serveren:
1 handje verse korianderblaadjes, fijngehakt
3 jalapeno-pepers, in dunne plakjes
1 avocado, gepeld in blokjes gesneden en bedruppeld met citroensap
500 ml zure room
500 ml Pico de Gallo*
500 ml Salsa saus naar keuze (Salsa Verde uit het boek)
3 citroenen in partjes gesneden
18 kleine tortilla's of wraps

1. Leg het vlees in een schaal. Doe de chilipoeder, koriander, zout, komijn, knoflook- en uienpoeder in een kom en meng goed. Strooi dit mengsel over het vlees en klop het er met je vingertoppen in. Laat tien minuten staan. Pers de 2 citroenen uit over het vlees. Laat 30-60 minuten afgedekt in de koelkast marineren.

2. Maak de barbecue gereed voor direct grillen. Temperatuur: 230 graden celsius of hoger.

3. Leg de pepers en paprika's op de barbecue en gril 15-20 minuten tot ze aan alle zijden zijn gebruind. Draai om met een tang. Leg de pepers op een snijplank, wikkel ze in nat keukenpapier en laat ze afkoelen. Grill ondertussen de bosuitjes tot ze mooi bruin zijn, 3-5 minuten per kant.

4. Pak de pepers en de paprika's uit en de trek de donkere schil er van af. Haal de zaadlijsten en zaden eruit en snijd ze in repen van 0,5 cm. Snijd de bosuitjes in repen van 5cm of houd ze heel. Leg de repen paprika en bosuitjes op een schaal. Doe rest van de ingredienten om erbij te serveren ook in schaaltjes.

5. Leg het vlees op het rooster en gril tot het gaar is, 3-4 minuten per kant voor medium rare. Leg het vlees op een snijplank en laat 3 minuten rusten. Snijd de stukken vlees met een scherp mes schuin doormidden (korte zijde) en snijd dan in dunne plakjes in de lengte. Leg het in plakjes gesneden vlees op de schaal bij de gegrilde groenten.

6. Leg de tortilla's op de barbecue en gril tot ze zacht en soepel zijn 15 sec per kant. Leg ze in een mandje.

7. Laat elke gast vlees en groenten op een tortilla leggen en wat van de koriander (ja, iedereen dus!!!) jalapeno-pepers, avacado, zure room en salsasaus/ pico de gallo er op scheppen. Nadat een kneepje citroensap is toegevoegd, kan de tortilla worden opgerold en opgegeten.

*Pico de gallo 500 ml
1 teentje knoflook fijngehakt
1 TL grof zout
2 rijpe rode tomaten, zaadjes verwijderd en fijngesneden
2 -6 serrano of jalapeno-pepers van zaadjes ontdaan en fijngesneden
0,5 middelgrote ui, fijngesneden
15g fijngesneden koriander
3 EL limoensap

Doe het zout en de knoflook in een kom en pureer met de achterkant van een houten lepel. Doe de rest van de ingredienten erbij en meng voorzichtig door elkaar. Het beste binnen een paar uur te serveren.
 
Lekker!!

Ik ga er vanuit dat het chilipoeder een mengsel is, dus van silvo met oa komijn en niet 100% chilipepers.
 
Dat dacht ik ook, maar omdat de komijn ook weer terug komt twijfel ik....
 
Nee hoor, Amerikaans recept, chilipoeder is altijd een mix. En in de Mexicaanse keuken wordt veel komijn gebruikt, dus dat extra beetje klopt wel.
 
En ondertussen negeert Dennis gewoon de oproep van Gerard over de koriander ;)
"Als ik praat, zegt hij niks" .....

Maar! Het lijkt me een haalbaar recept!
 
Raar sommige stukken in de bovenstaande berichten zijn gewoon leeg.... Heel vreemd.

 
Gehehe... T bleef lang stil rond de koriander ;) had verwacht dat Dennis eerder zou reageren :p

En inderdaad, het recept is zeer haalbaar. Dat heb ik ook meegenomen in de keuze voor een recept. Je zou dit m?eten kunnen maken zonder bezoek aan een toko ;)
 
leuk recept Gerard, ik ga mij deze maand weer inzetten om mee te doen
 
Beter laat dan nooit, hier mag je de resultaten posten van de november uitdaging.

Wederom ben ik er niet aan toegekomen. :( Ik ga wel alles dat ik heb gemist inhalen.
 
Oeps.
 
Ik heb het ook  niet gemaakt. Dat is ook de reden dat ik mijn decemberitem redelijk eenvoudig , maar toch lekker heb gehouden. Heb het idee dat de laatste maanden Steve & me in het slop is geraakt? Wel jammer voor degene die zijn best heeft gedaan om iets origineels te zoeken.
 
We hebben inmiddels het voortraject iets aangepakt. We hopen daarmee dingen soepeler te laten verlopen. Zoals gezegd, ik ga het nog wel in halen allemaal.
 
En ik ben langzaam aan mijn inhaalslag begonnen. Omdat ik de enige ben die dit tot nu toe heeft gemaakt denk ik dat ik me ook kan veroorloven dat ik het korianderblad heb weggelaten ;)

Wat vonden we ervan? Fantastisch! Dit is erg Mexicaans qua smaak. De pico de gallo was heerlijk pittig, komt ook omdat ik een riante hand had bij het pakken van de jalape?o's ;) De paprika's waren super zoet. De bavette, een stukje koei dat ik nog nooit had gemaakt was de verassing van de dag! Grof van draad maar super zacht als je maar op de draad snijdt. En alles bij elkaar een heerlijk mix. Zag op het einde dat ik de bosuitjes nog was vergeten, in Mexico krijg je er ook altijd lenteuitjes bij trouwens, die hebben dan meer een bol op het eind. Die laat ik ook meestal liggen, dus ik heb ze niet gemist ;)

De paprika's heb ik na het grillen in een plastic zak gedaan om te laten stomen. Dat is de meer gangbare manier en zo doe ik het normaal ook altijd. En i.p.v. het zout en de knoflook met een houten lepel in een kommetje tot pasta te wrijven heb ik dat gewoon op de snijplank met mijn mes gedaan, werkt wat makkelijker.

Ow ja en voor de tortilla's heb ik gordita's gebruikt, at is een kleinere dikkere versie.

stevemenovember12-fajita-1.jpg


stevemenovember12-fajita-2.jpg


stevemenovember12-fajita-3.jpg


stevemenovember12-fajita-4.jpg


stevemenovember12-fajita-5.jpg


stevemenovember12-fajita-6.jpg


stevemenovember12-fajita-7.jpg


stevemenovember12-fajita-8.jpg


stevemenovember12-fajita-9.jpg


stevemenovember12-fajita-10.jpg


stevemenovember12-fajita-11.jpg


stevemenovember12-fajita-12.jpg


stevemenovember12-fajita-13.jpg


 
Ziet er lekker uit Dennis.

Is dat nou een pannetje in je ei ?
Tipje van de sluier a.u.b.

Mac
 
Lekkere reportage, ziet er heerlijk uit. Jammer van de koriander ;)
 
Yep dat is een pannetje.
E?n van de vaste eters houdt niet van "dit soort eten" ;) Dus het kleine stukje bavette was gewoon als steak gekruid en geserveerd en het pannetje is een aardappelpannetje voor erbij. Aardappels in hele dunne plakjes gesneden, dan laagjes bouwen, om de paar laagjes peper, tijm en baconzout. Als je boven bent overgieten met een mengsel van kookroom en volle melk. Dusdanig dat het vloeibaar genoeg is om makkelijk tussen de aardappels te lopen. Dan nog een laagje geraspte oude brokkelkaas of Parmezaan. Minimaal een uur op zo'n 175?C indirect zonder deksel. Ik heb even de deksel erop gedaan toen ik overging naar direct.
 
Dominique zei:
Lekkere reportage, ziet er heerlijk uit. Jammer van de koriander ;)

Jammer dat ik de enige ben die het heeft gemaakt... ;)
 
ziet er heerlijk uit Dennis, en ook mooie foto's
 
Oke, sinds de paar weken dat ik hier rondsnuffel al veel soorten zout voorbij zien komen. Maar baconzout is weer een nieuwe, wat is baconzout nu weer en waarom gebruik je dat.... Smaakt het naar bacon? Stomme vraag waarschijnlijk maar ik heb er nog niet eerder van gehoord...
 
Terug
Bovenaan Onderaan