BasBQ
Beef en Steak

starterculturen

 
 

BertM

Gemarineerd
Berichten
2.217
Aangezien er veel worstelaars zijn hier die (in de toekomst) droge worst gaan maken:

Via onderstaande link is startercultuur redelijk goedkoop te krijgen.
Maar aangezien er maar 5 gram per kilo nodig is, is een kilo voor mij nogal over de top, dit ga ik nooit opmaken en de houdbaarheid is beperkt.

Nu kun je ook kleinere zakjes kopen, maar die zijn in verhouding weer reteduur.

Is het een idee om met een groep een kilo in te kopen en deze dan te verdelen?
Let wel dat de cultuur vaak niet langer als een jaar houdbaar is na openen, en dat je hem in de vriezer moet bewaren.


https://www.naturalspices.eu/startercultuur-pro.html
 
Ik ben wel ge?nteresseerd, twijfel alleen aan de houdbaarheid ervan. Per 10 gram invriezen lijkt mij dan de enige optie?
 
Komt het dan ook ingevroren aan? En kan je het wel weer invriezen? Ik ben ook wel ge?nteresseerd maar dan zou je het weer moeten opsturen... 
 
Lin zei:
Komt het dan ook ingevroren aan? En kan je het wel weer invriezen? Ik ben ook wel ge?nteresseerd maar dan zou je het weer moeten opsturen...

+1
 
Martijn (lees Vuur en Rook) verkoopt ook startersculturen, en is in verhouding natuurlijk veel duurder. (8,95 per 25 gr), maar goed ook daar doe je heel erg lang mee lijkt mij. (bij 2 gr/kg)
Stel je koopt met 10/20 man 1 kg, dan zit je met 100/50 gr, die je in lengte van dagen ook niet meer gaat gebruiken toch ? (en uiteindelijk zeer waarschijnlijk over de THT datum heen gaat, niet dat dat ineens een probleem is, maar uiteindelijk op den duur wel denk ik)
Dan is het ook nog de vraag wat voor cultuur is het (snelle of langzame.....heb ik zo snel nog niet gelezen)

Ik had liever culturen Dr Chr Hansen ? gezien, maar A: die leveren niet aan particulieren, en B: zijn zo arrogant om niet eens netjes een email te willen beantwoorden. (van Chr Hansen culturen kan je nog recepten van vinden (lees in boeken van Marians)

Maar begrijp mij niet verkeerd hoor, ik juich het initiatief op zich zeker wel toe.

Mac
 
Marcel,

Ik weet dat Martijn het ook verkoopt, en je hebt gelijk wat betreft de prijzen.

Ga je met 10 mensen kopen, zit je op ongeveer 4 Euro per persoon en heb je idd iets te veel...

Ook de starterculturen van Vuur&rook ken ik niet, en weet dus ook niet welke dit zijn.

Leg me even het verschil tussen snelle en langzame starterculturen uit, heb geen idee.
Volgens mij is het van belang welke bacterien er in  de cultuur zitten, en van beide heb ik geen datablad.

Wat betreft Chr Hansen heb je gelijk, ze beantwoorden niet eens je email...

@Lin: ik neem aan dat ze niet ingevroren aankomen, na openen ga je lucht introduceren en daarna gaat je levensduur achteruit.
100 gram is goed in een enveloppe te versturen, ik krijg nu mijn cultuur ook gewoon in een vacuum zakje toegestuurd en gooi hem dan in de vriezer.
 
Zelf ben ik er nooit aan begonnen, omdat ik tot nu toe vooral gerookte, ongefermenteerde, droge worsten maakte en
om eerlijk te zijn, ik er ook niet veel wijzer uit werd. Als ik het goed begrijp zijn er "snelle" culturen die het proces versnellen,
maar dat is voor de amateur juist denk ik niet de bedoeling en dan zijn er nog een keur van verschillende culturen met
verschillende doelen.

Enige informatie: http://www.meatsandsausages.com/sausage-types/fermented-sausage/cultures

http://www.malabarsuperspice.com/danisco.htm
 
Ik gebruik ook de starterculturen van Vuur en Rook niet, omdat deze mij ook niets zeggen, en dus ook niet weet hoe deze toe te moeten passen, en wat deze doen.

Mac
 
Terug
Bovenaan Onderaan