BasBQ
Beef en Steak

Sproeien met appels en appelazijn

Roblaar

Kooltjesharker
Berichten
146
Goede morgen, nog even een vraag omtrent de spareribs die ik morgen ga maken.

Ik lees dat mensen ook de spareribs sproeien met appelsap en appelazijn om het half uur in de 1ste periode. Nu is mijn vraag is dat een must?

Gr rob
 
Nee hoor, 't is geen noodzaak ligt er aan welke methode je gaat toepassen.
Bij 3 - 2 - 1  sproei ik niet en als ik het op de standaard manier (dus de gehele gaartijd zo op het rooster) wel.
 
Nu wilde ik de ribs inpakken met boter bruinensuiker en honig, moet ik daar ook nog appelsap bij doen?
 
Ik gebruik een scheutje appelsap puur heel soms met een scheutje whiskey, warm het wel eerst even op.
Met boter en suiker weet ik het niet, zou zeggen probeer het eens da's het leuke van spareribs je kan ze op veel manieren klaar maken en het smaakt nooit hetzelfde. ;)
 
Ga er 5 ribs maken dan ga ik voor 3 met boter honig bruinenseuker, en 2 met alleen appelsap.
 
Roblaar zei:
Ga er 5 ribs maken dan ga ik voor 3 met boter honig bruinenseuker, en 2 met alleen appelsap.

Goed idee.
Nog even een tip, als je 321 doet kijk dan na de eerste 2 uur even of het vlees zich al van de botten terug trekt.
Soms (bij dunne ribben) is 2 uur al genoeg voor de eerst fase.
 
Roblaar zei:
Bedankt voor de tip, worden de ribs dan te droog als ze er langer op liggen?

Juist, als er niet genoeg vlees op zit is dat snel te droog.
321 is eigenlijk bedoeld voor de dikke ribben waar vaak veel meer vlees en vet opzit.

iXX2IMhl.jpg


6SHAjuol.jpg


Zoals deze b.v.
 
Ok, dacht dat de ribbels van mij dik zijn maar die op de foto zijn echt dik, dan zou het beter zijn de 2 2 1 methode. Mijn ribs komen van beaf en steak, dik bevleest.
 
Roblaar zei:
Ok, dacht dat de ribbels van mij dik zijn maar die op de foto zijn echt dik, dan zou het beter zijn de 2 2 1 methode. Mijn ribs komen van beaf en steak, dik bevleest.

321 kan ook bij jou nodig zijn, vandaar m'n opmerking over het even kijken na 2 uur.
Je zal merken dat elke rib weer anders reageert op de aangeboden warmte.
Da's het leuke van spareribs grillen ;)

Veel succes met de ribs morgen  :)
 
Ik doe altijd 3 uur in de rook, ik kook op kleur. Dan inpakken, boter, honing en suiker is prima. Hoe lang is afhankelijk van de dikte. Max 1 uur. Dan uit de folie met saus tot gaar.
 
Dus als ik het goed heb, als bij de ribben de eerste periode het vlees van het bod teruggetrokken is dan zijn ze gereed voor inpakken?
 
De een kijkt naar het terugtrekken van het vlees en een ander kijkt naar de kleur ook wordt er wel temperatuur gemeten
maar dat doe ik nooit en weet dus niet hoe hoog de kerntemperatuur moet zijn eer je ze gaat inpakken.
't is een kwestie van ervaring door het veel te doen zie je vanzelf hoe ze er uit moeten zien.
De eerste keer dat ik spareribs grilde ('t is al even geleden) :D dacht ik het met 321 te doen omdat ik dat ergens gelezen had en dacht dat dit een standaard was, makkelijk dus 321 en klaar.
Maar toen ik na ? 1? uur even keek leek het al of ze helemaal klaar waren, mooi bruin en ik dacht als dat nog 4? moet liggen alleen nog maar botjes op het rooster en heb ze toen maar ingepakt.
Na 1? uur uit de folie gehaald  om het laatste half uur nog wat op te laten drogen en daarna in gesmeerd met een lekkere bbq saus en nog even terug op de Q.
Resultaat was een heerlijke (welliswaar dunne) sparerib.

Wat ik met dit hele verhaal eigenlijk wil zeggen is dat 321 een richt lijn is en geen standaard en dat veel afhangt van  dikte (Noskos schreef het ook al) en kwaliteit van het vlees en je ervaring.

Als ze er zo uitzien kan je gaan inpakken.
XQa18Wol.jpg


En dit moet dan het eind resultaat zijn (een heerlijke bite)

2d9P4Ocl.jpg


Veel succes met je ribbels morgen.
 
Op 107? heb ik nog nooit ribben gehad die in 3 uur gaar waren. En ik heb er toch best wel wat gemaakt in de loop der jaren.

Dit is de kleur die ik zoek voordat ik ga inpakken.

89c6445fd4facedbbb1fd99b3be4d238.jpg


Dit is hoe het er ongeveer uitziet naar een krap uurtje in de folie en het eerste dunne laagje saus.

bda723541fff70c5c55aaf31409fcbb4.jpg
 
Heel mooi, voorzichtig inpakken met die uitstekende botjes als je lek prikt kan je weer opnieuw beginnen.
Ik doe de folie meestal dubbel.
Ik meen dat jij dat ook adviseert in je recept. ;)
 
Ik doe folie dubbel omdat het nog weleens aan je rooster blijft plakken en je het dan stuk trekt met eraf halen.
Dik folie gebruiken, Lidl en Hanos heeft goed spul en 2 lagen.
 
noskos zei:
Dit is de kleur die ik zoek voordat ik ga inpakken.

89c6445fd4facedbbb1fd99b3be4d238.jpg

Is het vlees altijd al zo ver terug getrokken bij jou?
En/of maak je het vlees voor de bereiding al los van de bot-uiteinden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan