BasBQ
Beef en Steak

Spareribs voor de 1e keer

 
 

Tijmnan

Stoker
Berichten
416
Morgen ga ik voor het eerst spareribs maken, "gewoon" volgens de 3-2-1 methode. 1e Keer het recept volgen.
Ik heb spareribs bij de slager gehaald, inmiddels dat vlies eraf gehaald en met rub ingewreven. Ze liggen in de koelkast, bewijslast wordt morgen geleverd ;).
Morgenochtend maar het eitje aansteken (oja, en appelsap kopen). Wordt vervolgd :p

Vraagje aan de bbq'ers uit Zeewolde, met welke slager hebben jullie goede ervaringen?
 
Ik hoor goede verhalen over ene Bert ::)
 
Nosmo zei:
Ik hoor goede verhalen over ene Bert ::)
je bedoelt die ene Bert uit Zeewolde? Is die slager? Dan zal hij vast wel gaan reageren (p..p..please  ;D)
 
Ja daar is hij al! ;D
 
Nee hoor ik werk in Almere en meestal niet langer als 16.00.
 
Makro? wide cut tonnies in witte doos!
 
Ik ga gezellig met je mee doen Nanda.
Ik gooi er ook 2 ribbetjes op vanmiddag.

Veel plezier

Mac
 
Tijmnan zei:
Morgen ga ik voor het eerst spareribs maken, "gewoon" volgens de 3-2-1 methode. 1e Keer het recept volgen.
Ik heb spareribs bij de slager gehaald, inmiddels dat vlies eraf gehaald en met rub ingewreven. Ze liggen in de koelkast, bewijslast wordt morgen geleverd ;).
Morgenochtend maar het eitje aansteken (oja, en appelsap kopen). Wordt vervolgd :p

Vraagje aan de bbq'ers uit Zeewolde, met welke slager hebben jullie goede ervaringen?
Hey,

Ik hoop dat ik nog niet te laat ben maar wees voorzichtig met 3-2-1. In mijn ervaring is dit enkel voor die grote Amerikaanse ribben. Zelf doe ik 1-1,5-1 en dan zijn ze echt fall-of-the bone. Als je het eerste deel (de oorspronkelijke 3) te lang doet drogen je ribben helemaal uit en dan mag je ze nog zo goed inpakken in de 2e fase, dat krijg je nooit meer echt goed.

Ik had je graag doorverwezen naar het artikel op mijn blog over fall-of-the-bone ribben maar ik ben het nog aan het schrijven :) Dus beter het eerste een pak korter, afhankelijk van de ribben.

PS: bovenstaande is maar een tip, je doet er uiteraard mee wat je wil maar ik had bij mijn eerste ribben bovenstaande tip wel kunnen gebruiken. Dat had me dan 3 spare-ribs sessies bespaard :)
 
@ChrisMaes, thnx, ik dacht al aan 3-1-1-, zijn inderdaad dunne ribs. Maar het gaat dus een soort 1-1,5-1 sessie worden  ;)
 
ik doe 2 - 1 - 1 dan hebben ze nog net iets meer body zonder dat het ten koste gaat van de sappigheid
 
Ik doe de Baby Back Ribs ook meestal 2-1-1, en dat bevalt goed. (het is een beetje op gevoel, en afhankelijk of er veel of weinig vlees aan zit)

Ging nog bijna de mist in Nanda (storing op Den Haag HS  :( ), maar goed inmiddels opgelost, en ze liggen hier inmiddels op de Q.

We zien je plaatjes wel.

Mac
 
Hieronder volgt de bewijslast:

vanuit de koelkast, eerst een uurtje op het aanrecht bijgekomen en toen naar de Q.
Q aangestoken en een heel klein beetje mesquite rooksnippers erbij gedaan.

Spareribsgemarineerd.jpg

(Let op het zonlicht op de ribs ;))

Na zo'n 1 uur en 20 minuten de ribs ingepakt met een eetlepel appelsap:

Spareribsingepakt.jpg


In deze verpakking een uurtje laten stomen en toen voorzichtig uitgepakt, in de tussentijd glace gemaakt van 2 el honing, 1 el azijn en 1 el sojasaus. :D
Na het uitpakken de ribs ingesmeerd met glace en weer op de Q gegelegd:

Spareribsbestrekenmetglace.jpg


Na een half uurtje nog een keer geglaceerd en nog een half uur laten liggen.
Het eitje is een ideale Q, temperatuur bleef hele tijd op 110 gr. Wanneer het op de goede temp is, blijft het daar ook.

Dus een uur na uitpakken de ribs van de Q gehaald:

Spareribsgaar1.jpg

Spareribsgaar2.jpg


En na afloop een door Tijmen (5 jaar, met aanleg voor patisserie) gemaakt toetje gegeten:

ToetjedoorTijmengemaakt.jpg


De spareribs smaakten heerlijk, veel en veel lekkerder dan welke voorbereidde dan ook. Maar natuurlijk haalde de ribs het niet bij het toetje ;)

@Mac, hoorde het van Arjan, gelukkig is alles weer goed, WBI voor vannacht op Den Haag HS afgezegd :)
 
Ribben en het toetje zien er heerlijk uit.
 
Die ribbels zien er toppie uit Nanda  :)
Het toetje is ook erg origineel  :D

Mooie foto's ook.

Mac
 
die ribjes zijn er verrukkelijk uit zeg!
 
prachtige ribs Nanda, mooi kluertje, zou er zo in willen happen.
toetje is ook erg originee  :)
 
Goed gelukt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan