BasBQ
Beef en Steak

spareribs, hoe snelste en makkelijkste manier?

 

boyke ten broeke

Stoker
Berichten
257
ok, vraagje! :D spareribs, huiver ik een beetje voor, want vind ze gruwelijk lekker maar zelf maken vind ik wat risicovol.. (nooit eerder gedaan afgezien van de standaard setjes die je bij de slager koopt die (en daar gaat mijn vraag over) ook soms voorgegaard al zijn).

In Leerdam heb je een argentijns restaurant die (geen grapje) enorm bekend staat in nederland vanwege zijn spareribs.
Hoe je het ook draait of keert, reserveer ver van te voren want in het weekend zoiezo zit het Afgeladen.
NU heb ik aan hem gevraagd, wat het geheim er achter is. een Ietwat gewaagde vraag want dat hoor je bijna nooit van een kok uit 't restaurant)
maar hij gaf aan de spareribs eerst te koken. daardoor wordt het vlees wat malser en veel makkelijker van het bot af te halen. Vervolgens gooit hij de spareribs op de bbq daar en zijn ze binnen niet al te lang klaar. (vaak heb je 20 min na je bestelling wel een enorm vol bord.

Nu mijn vraag, zijn er mensen hier bekend met die methode? wat is makkelijkste manier om spareribs op een lekkere manier te bereiden (ik ben nog niet zo'n pro-bbq'er bij wijze van spreken als sommige hier).

Goed om erbij te vermelden misschien, is dat ik 1 bbq heb a la weber one touch premium 57cm maar dan van een ander merk en nu net weet wat indirect en direct grillen is :p)
 
Het is niet zo moeilijk als je denkt en ga ze nou niet voorkoken (het verboden woord hierzo) Frits heeft een super leker recept bij recepten deel varken staan, easternwoodribs, en het duurt echt niet zo lang 2 uurtjes.
 
K*KEN???? No way! Dat is zo niet BBQ! Spareribs kook je alleen als je spareribs-soep maakt ;)

En nu even genuanceerd: het koken van spareribs is een veel gebruikte methode om ze gaar en mals te krijgen. Maar als je echt lekkere spareribs wil doe je dat niet. De smaak van het vlees gaat er volledig vanaf, wat weer gecompenseerd wordt met saus en de ribs worden tot snot gekookt. Ik moet je erbij zeggen dat het bereiden van spareribs op de barbecue niet altijd de eerste keer tot de perfect ribs leid. Wees dus niet teleurgesteld als ze niet zijn zoals je wilt, want je leert van elke sessie. De volgende keer pak je het anders aan, neem je ander vlees etc. Ribs kunnen best lastig zijn...

Een lekker recept en de snelste methode die ik toepas staat hier beschreven: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=10.0 Dit recept is geliefd bij al mijn gasten en mijn gezin.
 
tumblr_lt1gp3XvY91qzozj1.jpg
 
ok ok ok ok ok hahaha ik had al zo'n idee dat ik een van de verboden woorden typte.. :p ..maar goed moest het toch even vragen he :p altijd geleerd, er bestaan geen domme vragen :p hehehe maar goed.. note to self, niet voorkoken dus..

@Gerard777: thnx! die ga ik dus zeker proberen..ziet er simpel uit en moet lukken
 
Als je spare ribs van te voren kookt houdt je een heerlijke bouillon over. Die heerlijke smaak van de bouillon komt van je Spareribs af en zit dus niet meer in je ribben :(

In een restaurant waar ze het eten vlug op tafel willen hebben koken ze de ribben voor. Thuis heb je die tijd echter wel :)

BTW, Spareribs horen eigenlijk net niet fall of the bone te zijn. Bij wedstrijden zijn ze dan te gaar. Maar smaken verschillen dus daar doe ik niet moeilijk over.

Er zit wel een groot nadeel aan zelf Spareribs maken. Als je daarna naar een restaurant gaat zullen ze nooit zo lekker zijn als thuis, erger nog ze zijn dan vaak gewoon een tegenvaller.
 
hahaha op zich niet erg, dat scheelt wel weer geld in uit eten gaan.... en meer lol ervan he. Maar moet eerlijk zeggen, de smaak zoals deze bij die argentijn was, is ontzettend goed, vond het wel fijn dat het vlees er bijna af viel, (je moest natuurlijk wel wat moeite doen) maar goed.

nu zal ik daar niet veel meer komen sinds ik in gouda woon en dat toch wel zo'n uurtje rijden is naar leerdam .. dus maak ik ze liever zelf
Ik ga 't proberen en zal er een uitgebreid verslag van doen ook ..met foto's :p
 
Weet zeker dat ze beter worden dan bij de Argentijn
 
Er gaat niets boven eigen ribs ! wel op de goed manier bereid dan !
De vraag moet eigenlijk zijn: spareribs, hoe het lekkerst en het best te bereiden  ;) ;D ;D 
 
Voorkoken deed ik mijn spare-ribs 20 jaar geleden ook...........maar toen wist ik nog niet beter  ;)
Moet er nu niet meer aan denken. (al is het maar voor het id, ik heb ook mijn trots  :) )

Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen, dat het een van de betere Argentijnen is die daar uit Leerdam.
Heb 2 zijn Ribs op, en die waren echt wel heerlijk. (alleen wel jammer om te horen dat hij ze voor kookt  :( )

Mac
 
Terug
Bovenaan Onderaan