BasBQ
Beef en Steak

Spareribs 3-2-1 first time

 
 

Bas89

Kooltjesharker
Berichten
142
Vandaag mocht ik eraan geloven en voor het eerst 3-2-1 spareribs bereiden. Ik heb al veel gelezen over de verschillende spareribs, buikribben en spareribs (zoals we die in Nederland kennen). Om voor mezelf goed te kunnen bepalen wat ik nou het lekkerste vond heb ik beide bestel en bereid. Hier heb ik alleen een kleine fout gemaakt, want ik had porties van 500 gram besteld. Dit resulteerde in kleinere stukjes waardoor mijn ribrek er wat moeite mee had. Maar met een beetje aluminiumfolie heb ik dat opgelost. Tip voor mezelf voor de volgende keer, even aangeven dat het een heel stuk van 500 gram moet zijn.
Verpakking.jpg

A fijn.. Vanochtend begonnen met het ontvliezen van de ribben. Ik kwam er na een paar minuten achter dat de buikribben geen vlies (meer) hadden. Het ontvliezen van de sparerib ging echt super makkelijk. Vervolgens de ribben met wat mosterd ingesmeerd om hem vervolgens in de rub te kunnen zetten.
Rub.jpg

Nadat hij in de koelkast enige tijd heeft kunnen intrekken heb ik de Q voorbereid voor indirect met een temperatuur van 105-110 graden. Als rookhout heb ik appelhout gebruikt uit de tuin van mijn schoonvader.
Roken.jpg

Na 3 uur was onderstaande het resultaat en kon ik ze gaan inpakken in aluminium folie voor de volgende 2 uur. In het folie heb ik roomboter, baster suiker en agave siroop gedaan aan beide zijde van de ribben. Vervolgens weer terug geplaatst op het rek.
Voro inpakken.jpg

Toen was het tijd voor het laatste deel van de 3-2-1. Allereerst de ribben terug geplaatst zodat de bark weer mooi kon drogen. Na ongeveer een halfuurtje heb ik ze ingesmeerd met mijn zelfgemaakte Dr Pepper BBQ Saus aangelengd met een beetje appelsap. Weer 30 minuten later konden ze van de Q en konden we eindelijk gaan proeven.
Eind.jpg

Watt een heerlijke ribben. Denk wel dat ik meer fan ben van de buikribben. Deze waren wat vleziger en vetter en daardoor naar mijn mening meer smaak. Denk wel dat ik de volgende keer iets minder rookhout gebruik. De rooksmaak overheerste een beetje, maar ikzelf vond het niet vervelend.

Gelukkig heb ik nog 2.5 kilo in de vriezer liggen en kan ik wat meer gaan experimenteren de komende tijdšŸ˜Š
 
Kijk, dat ziet er lekker uit...
 
Vooral door blijven experimenteren en foto 's maken natuurlijk

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Mooi werk. Met een klein beetje rookhout kom je al heel ver.
 
Lekkere ribben hoor en door het nog een keer maken is DE manier om er achter te komen of het je smaak is dus lekker aan de gang met de ribbetjes die over zijn. ;)
 
Laatst bewerkt:
Mooi man. Ook jij denkt wel na voordat je ze besteld in een restaurant. Goed bezig geweest
 
Lekker hoor mooie ribbels


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Mooie inspiratie voor morgen! dank voor het delen.
 
Geloof het of niet maar er waren een paar stukjes over. Vanmiddag was ik daar heel blij mee.
IMG_20200504_123821.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan