BasBQ
Beef en Steak

Spare ribs

Raynbow6

Kooltjesharker
Berichten
168
Vandaag de ons zelf beloofde spare ribs op de smoker.
Sessie duurde toch nog een kleine 3 uur. Na 3 uur in de folie en op de smoker na laten garen. Gebruikt hout: mesquite.
Was gisteren met de rib eyes goed bevallen.
Dochter lief verkoos makreel van de plank.

0b2e4eed5c59faafc7a1587c538db2d9.jpg

cf70221bd368f8a0d580a24d56cc6972.jpg

5039a515fccbf7187a351c14128ebb43.jpg

c6ba774261ab6a2aa1481831fa1d1743.jpg

 
Ziet er goed uit!!!
Nog foto's van het eindresultaat. Leuk ook dat je je rack meet qua temperatuur,.... zelfs dubbel! :)
 
Spareribs naturel? De mesquite zal aardig wat rooksmaak hebben afgegeven maar ik zou er de volgende keer wat smaak adh van een rub danwel marinade aan geven. Hout van een fruitboom geeft een wat mildere(zoetere)  rooksmaak.
 
mooie ribs hoor, ik begrijp je eerste foto niet goed, dat is de vuur korf van je WSM, wat doen je rekjes met dat aluminium folie daar?
 
Leo zei:
mooie ribs hoor, ik begrijp je eerste foto niet goed, dat is de vuur korf van je WSM, wat doen je rekjes met dat aluminium folie daar?

Omdat ik maar relatief weinig briketjes heb gebruikt, heb ik dit toegepast om te zorgen dat alles netjes bij elkaar blijft.
De folie heb ik neergelegd zodat mijn houtsnippers niet door het rooster vallen. Dat gebeurde iets te veel de dag er voor. Ik heb nog geen chunks namelijk.
 
nix13 zei:
Mooie maaltijd.
Maar wat zit er in de braadslede?

In de braadslee zit een mengelmoes van verse groente.
Half uurtje zachtjes laten smoren op de bbq.
 
ik zie dat je de rekjes onder op je rooster heb gezet. Die aanpak kende ik nog niet. Kun je me daar wat meer over vertellen? Werkt het goed, waarom gebruik je deze methode, hoeveel kolen etc. Ik ben erg nieuwsgierig!

 
santino zei:
ik zie dat je de rekjes onder op je rooster heb gezet. Die aanpak kende ik nog niet. Kun je me daar wat meer over vertellen? Werkt het goed, waarom gebruik je deze methode, hoeveel kolen etc. Ik ben erg nieuwsgierig!

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt.
Smoker opstelling: eerste foto, ik heb de standaard briketten scheiders van de OTO57 gebruikt in de WS37. Past precies. Op die manier kan ik weinig briketten neerleggen terwijl ze toch netjes op een hoopje liggen. Met weinig briketten op het standaard rooster is het moeilijk de briketten bij elkaar te houden. De onderlinge afstand van de rekjes bepaal je (tot op zekere hoogte) zelf. De alu folie eronder zorgt ervoor dat mijn houtsnippers niet door het kolenrooster vallen. De rest is standaard: waterbak, en bovenrooster. Het onderste rooster heb ik niet gebruikt. Tweede/derde foto.

OTO57 opstelling: Hier maak ik gebruik van de indirecte methode, twee brikettenhouders aan de linkerkant. Daarnaast een bakje met water tegen het uitdrogen van de groente.
De vis gaat op het plankje direct, voor een paar minuten, de groente en piepers indirect boven het waterbakje voor een klein half uurtje. Temp: 150 - 170 C.
 
Terug
Bovenaan Onderaan