BasBQ
Beef en Steak

Smoked Ham (maar dan watermeloen)

 
 

Kyrti

Stoker
Berichten
478
1 Van de voorwaarden die mijn vrouw gekscherend stelde voor de aanschaf van een kamado was dat ik iets zou maken dat ze op social media tegen was gekomen, namelijk een gerookte watermeloen. Aangezien er woensdag een spiksplinternieuwe Kamado Joe Classic II voor de deur staat, ben ik maar alvast begonnen met wat voorbereidingen. Dit gerecht wordt de ontmaagding van de joe; zeldzaam gevalletje van een vleesloze first cook denk ik.

Ik volg het recept van Will Horowitz.

Brine:
- 3/4 cup zout
- 1 cup as van hardhout
- 1/4 cup gedroogde oregano
- 4 jeneverbessen
- 2 eetlepels zwarte peper korrels (licht gestampt)
- 3 knoflook tenen
- 2 laurierbladen
- 8 cups water

IMG_20211011_124153.jpg


IMG_20211011_125018.jpg


IMG_20211011_130344.jpg

Brine gekookt... Nu moet het afkoelen en aangelengd worden met; 16 cups water (4 quarts) en 3/4 cup tamari (ik heb sojasaus gebruikt, zal wel goed zijn toch? :p )


IMG_20211011_124641.jpg


Het hammetje.


Zodra de brine koel is moet het 3 a 4 dagen de koelkast in. Ik zal dit topic binnenkort weer updaten :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er eerder al wel eens van gehoord, ben benieuwd naar het resultaat!
As als smaakmaker in een pekel is wel nieuw voor me. Nieuwsgierig hoe dat uitpakt.
 
Ik heb er eerder al wel eens van gehoord, ben benieuwd naar het resultaat!
As als smaakmaker in een pekel is wel nieuw voor me. Nieuwsgierig hoe dat uitpakt.
Het is niet echt als smaakmaker maar voor het ontwikkelen van een huidje:

"You’ll need one ingredient for curing the watermelon that’s probably out of your wheelhouse: wood ash or sodium hydroxide. Both are sources of lye, which helps firm up the surface of the watermelon and give it a skin"
 
Hey, de originele versie met as! Ben benieuwd hoe hij uit gaat pakken straks.
 
Benieuwd naar het eindresultaat...
 
Het is zover! Tijd om het hammetje (👀) uit de pekel te halen! Er komt best een lekker geurtje vanaf moet ik zeggen, beetje zoettig.
IMG_20211014_090107.jpg


Nu moet hij 4 uurtjes opdrogen in de koeling en vanmiddag op de joe!

IMG_20211014_090355.jpg
 
IMG_20211014_150016.jpg

Beetje olijfolie en wat knoflook tenen erbij... Ik was helaas vergeten om verse rozemarijn te halen, dus heb er wat gedroogde bij gedaan.

IMG_20211014_155157.jpg

Ondertussen staat ie een half uurtje op de joe. Vergeten een foto te maken toen ie erop ging, dus maar snel even gespiekt. Ik heb moeite om de Joe op 120 te krijgen, waarschijnlijk omdat de Kontrol Tower nog niet dicht gevet is. Met alles bijna dicht hou ik m rond de 130 graden, we doen het er maar mee!
 
De eerste 2 uur zijn voorbij. Ik heb de meloen nu ingesneden en wat extra olie toegevoegd, ziet er fancy uit hoor!
IMG_20211014_171345.jpg

Hij moet nu nog eens 2 uur roken. Daarna gaan we de temperatuur opvoeren zodat er een mooi kleurtje ontstaat!
 
Fruitig idee!
 
Ja die staat hier ook op de to dolist. Benieuwt hoe het smaakt.
 
IMG_20211014_195429.jpg
IMG-20211014-WA0019.jpg
IMG-20211014-WA0027.jpg


Het eindresultaat... Het was een leuk proces, en een mooie manier om de nieuwe Joe eens te leren kennen. Helaas was het echt niet lekker! Ik denk dat ik de pekel te zout heb gemaakt, want het was door en door zout. Niet mega zeewater achtig zout, maar wel té aanwezig. Maar zelfs als je trachtte de wat zoutige smaak weg te denken waren ook de textuur en overige smaken niet lekker. Helaas pindakaas!

Ik had van te voren al niet erg hoge verwachtingen, maarja, belofte maakt schuld 😂. We hadden gelukkig nog een Hellofresh maaltijd liggen die we konden eten!
 
Nooit geschoten is altijd mis. Uniek recept.
 
Mooi proces idd, maar zelf heb ik laatst eens een dessert gemaakt met warme meloen, en dat is voor de toekomst een no go.
 
Jammer dat het niet zo uitpakte zoals je wilde. Gebruikten ze in het recept kosher salt? Dat is per volume minder zout dan wat wij gebruiken.
 
Balen, dat het niet zo goed was als gehoopt. Het ziet er wel goed uit.
Bedankt voor het delen.
 
Zo lang aan het voorbereiden en dan dan helaas een tegen vallend resultaat
Maar je aan de voorwaarden gehouden👍🏻 en op naar het volgende gerecht 😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan