BasBQ
Beef en Steak

Schoorsteen brood (kurtosKalacks)

 
 

OmeSlikkum

Kooltjesharker
Berichten
102
Dit is mijn inzending voor de foto wedstrijd. Het is echt een experiment geweest. Maar het is wel echt iets voor de food trucks.

Het is een Hongaarse snack en ik ken het van de fantasy festivals waar ik nog wel is kom (nerd). Nu dus een poging om het zelf te maken en dat is goed gelukt al zeg ik hetzelf .

Je begint met een simpel deeg recept die je in de machine (of met de hand) even goed doorkneed.
ee4a5cd6d065b6e1a9ea4014b3ac0e0f.jpg

Vervolgens laat je het deeg een goed uur rijzen. Halverwege het uur steek je de fik in de bbq en laat je die oplopen tot 330 graden. Een draai spit is heel hard nodig en ik heb mijn spit aangepast zodat er een deegroller op blijft zitten want daar ga je het deeg op oprollen. Vet de deegroller goed in met olie. Vervolgens rol je het deeg op tot een rechthoek van een halve cm dik. Nu maak je reepjes en die rol je strak op deegroller.
07e9f6ae925e7e0b4895074dda58259f.jpg


Rol het deeg even egaal op de werkbank en rol hem vervolgens door de suiker. Dan gaat hij op de bbq. Zorg dat de kolen goed verspreid zijn over de breedte van de rol.
f03749169f8bad2cdd1270292a35f5d8.jpg

Klep dicht en het spit laten draaien. Totdat de suiker gecarameliseerd is. Bij mij duurde dat een minuutje of 8 a 9.
1be68b41e41d312c522c49aa1fa474ba.jpg


Haal het nu van de bbq en rol hem door de suiker. Of kaneel suiker of stukjes amandelen. Net wat je wil. Haal het rolletje van de deegroller af en je hebt een heerlijk toetje. Eventueel in stukjes breken en een bolletje ijs erop. Erg lekker.
3b5453f7d8dd41dd9bfca4e4cd6396e8.jpg



Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb
 
Laatst bewerkt:
Ik kan ze, nog nooit op.
@ OmeSlikkum, zie mijn inzending over knobibrot. Denk dat we op dezelfde festivals komen 😉
 
Die ken ik! Trdelnik heet dat volgens mij in Tsjechië. Ik heb het een paar jaar geleden in Praag op een mooi zomerse dag met veel wespen... ideale combinatie met al die zoetigheid .
Deze gaat op de to-Q lijst


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Wat enorm leuk! Kan me voorstellen dat het heerlijk is. Wellicht vol spuiten met slagroom met een lekker smaakje 🤤
 
Zo te zien is jouw leven verrukkelijk. Moet toch eens gaan nadenken of ik ergens een draaispit in kan integreren.
 
Dat ziet er lekker uit en mooi gemaakt volgens heeft Peter bootsma ook zo’n soort houten rol gemaakt

Trouwens ook nog een mooie voet foto die hoort erbij

13a2ef304241d7b67d0aab65d4717237.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Wat enorm leuk! Kan me voorstellen dat het heerlijk is. Wellicht vol spuiten met slagroom met een lekker smaakje

De doorsnee van mijn schoorstenen is denk ik 5cm. Heeeeel veeeel slagroom


Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb
 
Zo te zien is jouw leven verrukkelijk. Moet toch eens gaan nadenken of ik ergens een draaispit in kan integreren.

Zou ik zeker doen. Zo lekker. Van de week is doner maken oid.


Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb
 
wauw. dit is echt heel erg leuk. dank voor het delen
 
Inderdaad een top inzending!
Snap niet dat deze dingen al veel populairder zijn, aan de andere kant kom je ze inderdaad bijna nergens tegen.

Vorig jaar kwam ik ze tegen op een kerstmarkt in Den Haag.
Heb toen (net als jij) een poging gemaakt ze zelf te maken, heb een oude deegroller genomen, mijn oude vertrouwde weber aangestoken.
Daar paste de deegroller mbv een plankjes aan de ene kant en op de rand van de weber aan de andere kant perfect op. Heb helaas niet zo’n professionele set up als jij, maar dat mocht de pret niet drukken.

De kinderen zijn grote fan van dit brood, en ik ook trouwens. Zeker als je ze nog eens door de kaneelsuiker rolt en dan warm eten. Heerlijk!

ecb9ee9c0b7a8b1f33700e20355a3059.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Inderdaad een top inzending!
Snap niet dat deze dingen al veel populairder zijn, aan de andere kant kom je ze inderdaad bijna nergens tegen.

Vorig jaar kwam ik ze tegen op een kerstmarkt in Den Haag.
Heb toen (net als jij) een poging gemaakt ze zelf te maken, heb een oude deegroller genomen, mijn oude vertrouwde weber aangestoken.
Daar paste de deegroller mbv een plankjes aan de ene kant en op de rand van de weber aan de andere kant perfect op. Heb helaas niet zo’n professionele set up als jij, maar dat mocht de pret niet drukken.

De kinderen zijn grote fan van dit brood, en ik ook trouwens. Zeker als je ze nog eens door de kaneelsuiker rolt en dan warm eten. Heerlijk!

ecb9ee9c0b7a8b1f33700e20355a3059.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Maar dat is een prima setup hoor. Er komt schoorsteen brood vanaf. En ik had helaas geen kaneel suiker in huis. Dus ik kaneel met suiker gemengd. Maar is toch anders.

En je ziet ze helaas bijna alleen op de fantasy festivals staan. Tijd geleden kon je ze online bestellen bij ze en als ze genoeg aanmeldingen hadden kwamen ze langs. Dat duurde vijf weken .


Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb
 
Zo dan. Dat ziet er een potje lekker uit zeg. Dit wil ik eens proeven.
Is er een bepaald deeg dat je nodig hebt voor dit recept? Dit moet ik ook eens gaan maken.
Succes met de wedstrijd.
 
Zo dan. Dat ziet er een potje lekker uit zeg. Dit wil ik eens proeven.
Is er een bepaald deeg dat je nodig hebt voor dit recept? Dit moet ik ook eens gaan maken.
Succes met de wedstrijd.

Er zijn wat recepten beschikbaar. Even googelen levert er twee op. Maar op schoorsteenbrood.nl staat er zeker een


Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb
 
Ziet er top uit. Word ook vaak in Polen gegeten op kerstmarkten daar, met warme nutella en of chocolade en dat soort dingen. Heerlijk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan