BasBQ
Beef en Steak

Scampi's diabolique

 
 

Bookie

Kooltjesharker
Berichten
188
Gisteren een klassiek gerechtje maar dan op de BBQ! Scampi's diabolique, een van onze favorieten 🥳

- Scampi's gemarineerd in olijfolie met peper, lookpoeder, paprikapoeder en cayennepeper. Net voor ze op de grill gaan fleur de sel met tomaat en baslicum toegevoegd

voor de saus (2 pers):
- Halve rode ui
- Halve paprika
- 3 teentjes look
- Peper en fleur de sel (met tomaat en basilicum)
- 1 pikante peper, 2 kunnen ook
- 2 eetlepels tomatenpuree
- Witte wijn
- Room
- Groentenbouillon


IMG_1318.jpg


Het plan was om briketten te gebruiken maar dan toch maar houtskool gebruikt, even kijken hoeveel dit de smaakbeleving opwaardeerd.
Eerst goed de ajuin en paprika aanstoven, eens alles aan het sudderen is kan je de look (opgepast dat deze niet verbrand) en de pikante peper(s) toevoegen.
Erna kan je de tomatenpuree en wijn toevegen. Eens de wijn goed is ingekookt kan je de bouillon toevoegen en laat je dit nog wat inkoken.
IMG_1319.jpg


Als de saus klaar is kunnen de scampi's erop! Op dit moment werk ik de saus af met room.
IMG_1320.jpg

IMG_1321.jpg


Een beetje peterselie en ciabata en smullen maar!
IMG_1326.jpg


Het was top, een van de beste keren dat ik dit gerecht heb gemaakt! Zeker met de match Portugal - Duitsland tijdens de kooksessie naast de Q.

Dingen die ik nog anders zou doen volgende keer:

- ipv groentenbouillon -> Bisque d'homard
- wat verse tomaatjes nog erbij voor aan te stoven met de ajuin en paprika
- toch 2 pepertjes erin (hou van pikant)
 
Toch nog dingen anders doen
Vind het er nu al lekker uit zien 👍🏻
 
Ziet er prima uit
 
Duivelse scampi´s, ik ben fan.
Zag er een heerlijk gerechtje uit.
 
Mooi gerecht.
Ga ik zeker eens maken.
 
Heerlijk, dit zijn gerechten waar wij hier thuis voor warm lopen.
1 klein minpuntje, veel te weinig scampi's.😉
Overigens zijn dit Langoustines (scampi) of Gambas? Ze worden vaak door elkaar gehaald
NL en BE worden met scampi's (onterecht) garnalen bedoeld.
 
Laatst bewerkt:
Heerlijk, dit zijn gerechten waar wij hier thuis voor warm lopen.
1 klein minpuntje, veel te weinig scampi's.😉
Overigens zijn dit Langoustines (scampi) of Gambas? Ze worden vaak door elkaar gehaald
NL en BE worden met scampi's (onterecht) garnalen bedoeld.

Langoustines en scampi's zijn ook 2 totaal verschillende diersoorten (in het Nederlands).
In het Italiaans worden Langoustines inderdaad scampi's genoemd.

Scampi is een reuzezeewatergarnaal (meestal afkomstig uit Vietnam en Bangladesh en daar gekweekt)
Het verschil tussen een Gamba en Scampi is of die al dan niet met kop verkocht wordt maar exact hetzelfde beestje.

Langoustines zijn een kreeftachtige, ze hebben ook scharen. (Een van) de grootste langoustines havens is Le Guilvinec in de Finistere, Bretagne.
 
Langoustines en scampi's zijn ook 2 totaal verschillende diersoorten (in het Nederlands).
In het Italiaans worden Langoustines inderdaad scampi's genoemd.

Scampi is een reuzezeewatergarnaal (meestal afkomstig uit Vietnam en Bangladesh en daar gekweekt)
Het verschil tussen een Gamba en Scampi is of die al dan niet met kop verkocht wordt maar exact hetzelfde beestje.

Langoustines zijn een kreeftachtige, ze hebben ook scharen. (Een van) de grootste langoustines havens is Le Guilvinec in de Finistere, Bretagne.
Het woord Scampi komt uit Italie en betekent Langoustine, is niks Nederlands aan.
Dat daar in NL en BE een ander diersoort, de reuzegarnaal (oa tijgergarnaal), mee wordt bedoeld vind ik gewoon heel verwarrend.
Verkeerd vertaald uit het Italiaans dus.
 
Het woord Scampi komt uit Italie en betekent Langoustine, is niks Nederlands aan.
Dat daar in NL en BE een ander diersoort mee wordt bedoeld vind ik gewoon heel verwarrend.
Verkeerd vertaald uit het Italiaans dus.
Dat zou kunnen, maar door hier te gaan verkondingen dat een scampi hetzelfde is als een langoustine maak je het alleen maar erger.

Zo zijn er wel meer verkeerd "vertaalde" zaken.

Moelleux betekend in het Frans zacht en in Frankrijk krijg je dan ook een zacht cakeje (brownie)
Wil je eentje dat loopt dan moet je een Coulant (vrij vertaald als lopend) bestellen.
 
Desalniettemin vind ik dit een fantastisch gerecht en zou ik willen vragen aan de TS of hij dit recept in het receptendeel wil plaatsen,
zodat het altijd makkelijk te vinden is
 
Ziet er lekker uit hoor. De vrouw houdt alleen niet van pittig. Das wel jammer maar dan meer voor mij
 
Heerlijk, dit zijn gerechten waar wij hier thuis voor warm lopen.
1 klein minpuntje, veel te weinig scampi's.😉
Overigens zijn dit Langoustines (scampi) of Gambas? Ze worden vaak door elkaar gehaald
NL en BE worden met scampi's (onterecht) garnalen bedoeld.
Op de BBQ was de volgende batch al aan het bakken zodat er steeds warme beschikbaar waren 🥳
Ben even gaan kijken op de verpakking 'black tiger raw headless shell on shrimp' .
Nooit bij stilgestaan dat we de term fout gebruiken, in het frans staat het vaak zo op de kaart en bij familie (franstalige kant) wordt deze ook zo gebruikt.
 
Desalniettemin vind ik dit een fantastisch gerecht en zou ik willen vragen aan de TS of hij dit recept in het receptendeel wil plaatsen,
zodat het altijd makkelijk te vinden is
Ik voeg deze toe (y)
 
Terug
Bovenaan Onderaan