BasBQ
Beef en Steak

Runderhart

 
 
 

Stijn

Gemarineerd
Berichten
1.597
Dit weekend eens een experiment gedaan, runderhart.

Runderhart, wordt meestal verkocht als voeding voor honden, maar in Afrika wordt het ook gewoon geconsumeerd.
Leek me eens een toffe uitdaging, verleden week bij de beenhouwer besteld.

Het hart met pezo bestrooid en eerst 1h30 gerookt met 2 blokjes kersenhout
IMG_20200711_143521352.jpg


ondertussen de DO voorbereid met 2 aangestoofde uien, 0,5l kippenbouillon, 0,5l sinaasappelsap, 4kg tomaten.

eens het hart gerookt is, dit in blokjes gesneden en in de DO verder laten sudderen.
IMG_20200711_153828967.jpg
IMG_20200711_154208258.jpg

Op bovenstaande foto is nog maar 1kg tomaten toegevoegd, dan merkte ik dat het wat weinig was dus later nog 3kg toegevoegd.

na een aantal uren als de saus reeds een deel is inkookt gezorgd voor de zure toets.
Half kopje bloem met wat azijn en citroensap los geklopt en dan door de saus roeren.
Daarna de saus verder laten inkoken tot ze een mooie consistentie heeft.

Mijn vrouw heeft dan nog wat verse tagliatelle gedraaid en afgewerkt gremolata.
IMG-20200711-WA0003.jpeg


nabeschouwing: Runderhart, smaakt eigenlijk verrassend gewoon, had iets speciaal verwacht, sommige stukken doen me een beetje aan lever denken, andere dan weer gewoon aan rundsvlees. Al bij al wel eens een tof projectje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Mooie stoof geworden, ziet er goed en zeer smakelijk uit.
Wederhelft heeft voor een foto wedstrijd van get Genootschap eens Lamshart spiesjes gemaakt (Sate Kambing van Lamshart)
was best goed te eten, wel wat stevig qua struktuur, kippenhartjes weet ik uit het verleden vond ik ook niet verkeerd
Runderhart nog niet gegeten maar ben absoluut geen voorstander van lever.;)
 
Leuk, zelfs zoiets wordt lekker op de Q!

Groeten van Robert
 
Dat is een heerlijke maaltijd geworden
 
Runderhart nog niet gegeten maar ben absoluut geen voorstander van lever.;)

het waren ook maar bepaalde stukjes die er een hint van handen, om nu te zeggen dat het echt naar lever smaakt is een brug te ver.
 
Ziet er wel smakelijk uit en zou er zeker een hapje van proeven omdat ik alles eens wil geproefd hebben. Maar ben helemaal geen fan van orgaanvlees. Vroeger bij de bomma kwam er geregeld voor den bompa lever, hart of hersenen op tafel. Gelukkig moest ik er niet aan mee doen :)
 
Ziet er uit als een lekker potje.
Lijkt wel op lever structuur ja
 
Kijk, dat zijn de mooie projecten.
Dank voor het delen. Netjes gedaan
 
Grappig, hart is ineens hip and happening. Ik heb toevallig dit weekend ook hart gemaakt, maar dan aan spiesjes en daarna op een salade.
788e79f250061dff1e012d4b388fe2f1.jpg

De foto heeft Sander gemaakt
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Grappig, hart is ineens hip and happening. Ik heb toevallig dit weekend ook hart gemaakt, maar dan aan spiesjes en daarna op een salade.

ziet er ook mooi uit. was het niet te taai op die manier?

Moet zeggen dat ik na het roken ook een paar kleine stukjes geproefd heb (was eigenlijk nog niet "gaar", voldoede eerder als saignant aan. was ook totaal niet taai.

Hip and Happening??? ik heb er toch nog nergens artikels over zien verschijnen, ik herinnerde mij plots dat een ex collega van mij vrouw dit een paar jaar geleden eens gemaakt had (Afrikaanse Roots), dus daar kwam mijn inspiratie vandaan :)
 
Ik zie momenteel via diverse kanalen hart voorbij komen, dus vandaar mijn hip and happening opmerking. Ook hier op het genootschap is het al eens gemaakt door McPeet geloof ik.

Nee, het hart was zeker niet taai, ik had het medium rare gegrild.

4b46ec43ee1c65d7e04ac581425561db.jpg


Ook had het niets “leverigs”. Ik weet wel dat door het juist door te koken ( wat ik wel eens voor mijn hond deed) het wel een beetje korrelig ( als lever) werd.

Ik zal zometeen mijn verslagje eens posten, dan kun je het recept lezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Zo Stijn dat is en prachtige maaltijd geworden :love: runderhart nog nooit gegeten wel lamshart dat was verrassend lekker (sate kambing met lamshart) ik had graag willen proeven, heerlijk met verse tagliatelle en met verslavend lekkere gremolata.
 
Oelala, dat ziet er heel goed uit. Ik kom uit een Gronings/Indonesisch (ja echt) gezin en mij is altijd geleerd te eten wat de pot schaft. En ook om alles te proeven/eten. Zodoende ben ik wel erg bekend met orgaanvlees. Heerlijk, vooral als het goed bereid is natuurlijk. Hart of lever is ook erg lekker met simpele vlammensaus of chilisaus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan