BasBQ
Beef en Steak

Rooster schoonmaken/branden?

 

WSCG

Tondelzoeker
Berichten
13
Welke methode gebruiken jullie voor het schoonmaken van de roosters?
Ik heb al diverse schoonmaak middelen gebruikt die beweren speciaal voor de bbq roosters te zijn. Echt schoon worden de eigenlijk nooit.
Wat heeft jullie voorkeur?
 
Zelf heb ik een messing borstel en stook ik hem na de sessie ff op om dan af te borstelen. Soms vergeet ik dat en dan doe ik dat gewoon voordat ik ga bakken (gaat alleen bij high en fast).

Na een 3-tal sessies poets ik de rooster helemaal. Eerst inspuiten met de zwarte bus van Dasty en laten intrekken. Daarna met warm water afwassen. Werkt perfect.
 
Na gebruik BBQ even warm stoken en met een rooster borstel het rooster afborstelen.
Hiermee verwijder ik het ergste vuil. Vet blijft er altijd wel achter. Dit is dan een goede beschermlaag en een antiaanbaklaag :)

In het verleden heb ik de boel goed schoon proberen te maken. Die rooster cleaners werken naar mijn idee gewoon slecht. Ammoniak werkt best goed, maar dan moet je erna nog een keer met zeep eroverheen om de ammoniak resten te verwijderen. Uiteindelijk maar gewoon geaccepteerd dat het rooster niet blinkt, eten smaakt er niet slechter door ;) en scheelt mij bakken met tijd
 
Ik maak het rooster ook niet meer blinkend schoon. Na elke sessie laat ik de kamado nog even aan, vaak oplopend in temperatuur. Dan even de borstel erover en weer laten afkoelen. Klaar voor de volgende keer!

Groeten van Robert
 
Iets dat mensen niet kennen, heel goed werkt en bij ons veel op het werk ligt, is cellenglas. Onder de naam Foamglass bekend. Dat is isolatie op basis van glas en als we dit op een project plaatsen, komt er altijd wel een buurtbewoner vragen voor een stukje overschot. Sommige arbeiders gebruiken het bij ons ook. Zelf nog niet getest, maar ook niet makkelijk verkrijgbaar als je niet in de sector zit.
Maar ga het zelf ook eens moeten gaan testen.
 
soda oplossing met warm water, even inweken. poets je het zo schoon. Works like a charm
 
Zelf na elke sessie even de BBQ opstoken en met een staalborstel/BBQ schoonmaakborstel het ergste vuil er af boenen.
Meestal maak ik na 3/4x BBQ'en het rooster helemaal schoon en ik doe dit met Brillodoekjes en warm water. Krijg ik 'm altijd helemaal weer glimmend. Wel daarna goed je rooster afspoelen en nalopen op kleine 'haartjes' ijzerdraad.
 
Rooster in een specie kuip met een laagje water.
Uurtje later afborstelen.
Ik gebruik geen schoonmaak middelen, alleen water.

Je moet vooral niet proberen je rooster als nieuw te houden. Zonde van de tijd
 
Ik gebruik de,,
Barbecue schoonmaaktray
 
Mijn ervaring is dat die speciekuipen ontzettend stinken. Gemaakt van materiaal die volgens mij niet gezond zijn (PAKS?) . Behalve de witte kuipen die je ook wel bij de bakkers tegen kom.
Nou, de kuip die ik heb stinkt niet hoor, ook nooit gedaan. Anders Had ik hem niet gebruikt
 
Ik ben fan van opstoken en borstelen, en verder niks. Vooral omdat het schoonboenen van het rooster een klote klusje is wat het bbq plezier (een klein beetje) verziekt
 
Ik gebruik de,,
Barbecue schoonmaaktray

Thnx voor de tip (y) Besteld ✅
 
  • Leuk
Waarderingen: tbob
Terug
Bovenaan Onderaan