BasBQ
Beef en Steak

Rook generator

 
 

Vuurvlieg

Stoker
Berichten
354
Ben bezig met het maken van een rookgenerator voor het koud roken.
Hierbij een foto van de test van het prototype.

3uzabane.jpg


hyve3u6u.jpg


Wordt vervolgd.
 
Houston, we have lift off....
ziet er mooi uit, door de hoge vorm bedoeld voor in een kettle BBQ of wordt de vorm nog geheel anders ?
 
Hij rookt lekker!
 
spannend, roken doet het in ieder geval
 
Boldeagle zei:
Houston, we have lift off....
ziet er mooi uit, door de hoge vorm bedoeld voor in een kettle BBQ of wordt de vorm nog geheel anders ?

De hoogte bepaald de hoeveelheid hout die er in kan. Deze is ca. 1 liter en zou theoretisch 8 uur rook moeten kunnen geven. Het doel is 24 uur rook. Ik ben aan het experimenteren met zowel de diameters van achtereenvolgens de pijp waar de houtsnippers ingaan, de diameter van de rookpijp, de diameter van de aansteek/ luchtaanzuig gaten en de precieze plek van het venturi blaasmondje, dat ik nu van een oude radio antenne heb gemaakt.
Het koperen buisje wordt uiteraard vervangen door RVS i.v.m. giftige dampen.
Enne, hij is bedoeld voor een serieus grote rookkast om zowel koud als warm in te kunnen roken. De rook komt dan van de generator en de hitte van een separate bron bv. een elektrisch element.
 
Ok, ik ben nu al onder de indruk  8)
 
Ik ben er stil van.....
 
ziet er al goed uit en hij rookt lekker. De kunst is om hem aan de gang te houden, dat kan erg lastig zijn.
Zelf ben ik heel lang bezig geweest met hetzelfde ontwerp maar ben op een gegeven moment overgestapt op een model waarbij de venturi aan de bovenkant zit en het "vuurtje" van onder af aan gestoken wordt.
Die rookt met gemak 8 uur lang maar alleen op grover hout, zoals de houtsnippers van weber bijvoorbeeld.
Met krullen of mot ed brand hij een stuk korter.
 
structor zei:
Ik heb behoefte aan wat details hoe genereer je hier de rook?

In de grote pijp gaan houtsnippers het koperen pijpje gaat tot achter in de pijp welke ik schuin heb afgezaagd. Hierin vanuit de achterkant weer een pijpje tot net voorbij het midden geschoven en is aangesloten op een oude luchtpomp van een aquarium.
Hierdoor cre?er je vacu?m en kan je de houtsnippers door de gaatjes in de zijkant aansteken. Eh voil? er is rook.
 
Cool ding hoor!
 
Vuurvlieg zei:
Eh voil? er is rook.

k vond de draad  al van begin intressant.
optie: koud en warm roken.

maar k snap de werking nog nie van de generator.
mn gevoel zeg wel dat deze dat zaagsel labyrint met waxine vuur dik overtreft
 
Google even op venturi rookgenerator of kijk hier http://youtu.be/3INq4ibxWRA
 
Het vervolg, een vriend knutselde aan de hand van mijn prototype dit in elkaar.
Nu nog de rookkast dat wordt een hele grote denk ik met dit debiet aan rook.

emuny4a7.jpg


 
Cool ding man !
 
is debiet regelebaar??
en hoelang rookt dit ?

k ga zeker een extra 1/4 " aansluiting op mn R-oventje maken.
en blijf dit volgen.

sucses

 
Terug
Bovenaan Onderaan