BasBQ
Beef en Steak

Rol-Brood 17.05.2012

 

Dick3G

Stoker
Berichten
282
Zokwamhijeraf2.jpg

Geinspireerd door Spiffs?s Broodrol, zijn wij daar ook maar eens mee aan de slag gegaan.

Wij hebben het ons wel een beetje gemakkelijk gemaakt, want i.p.v. het deeg zelf in elkaar te knutselen, hebben we Koopmans meel gebruikt.
Wel hebben we daar bij kneden, 4 el. olijolie door gedaan.

Als vulling hadden we, een el gedroogde Italiaanse kruiden, champignons in plakjes, rode ui in dunnen reepjes, reepjes gekookte ham, ? rode paprika in blokjes, een rode punt-paprika in reepjes, zongedroogde tomaatjes, plakjes chorizo, coburger ham en Lidl ontbijtspek. Als kaas hadden we 200 gr. van de gemengde Gratin K?se van de Lidl. En we hadden nog wat pizzabodem saus van Dominique en Mike in de vriezer. Ruim voldoende vulling dus voor 500 gr. deeg.

Deingredinten.jpg


Het deeg gemengd en laten rijzen.

De vulling, m.u.v. de plakkjes vlees en de pizzabodem saus gemend.

Intussen de OTG klaar gezet, 1 medium starter aangestoken, en nog wat rest cocos- en houtskoolkooltjes in het midden van het rooster, recht onder de baffle plate gelegd. En natuurlijk nog wat (rook) houtjes (wat eiken en wat beuken) klaar gelegd. Ook de pizza ect. applicatie binnen handbereik gezet.

Enhieropgaathetgebeuren.jpg


Nadat het deeg een uur gerezen had, het aanrecht bestoven met bloem en het deeg uitgerold tot een lap van zo?n 40 x 50 cm.

Hetuitgeroldedeeg.jpg


De lap deeg bestreken met de pizzabodem saus, en toen (naast) elkaar belegd met plakjes chorizo, coburger ham e, ontbijtspek. Daarover de vulling verdeeld.

Devullingligterop.jpg


De boel opgerold, wat nog niet eens zo heel eenvoudig was, de bovenste strook geplakt met geklust ei. Restant ei maar over de rol uitgesmeerd. Op bakpapier gelegd.
Toen de rol weer opgesneden. Hij zakte zelf al uit. Het bakpapier met rol op de bakplaat van de pizzasteen gelegd. Klaar om de OTG in te gaan.

Opgeroldenweeropengesneden.jpg


Intussen de OTG opgestookt en al lekker heet gestookt. En paar stukjes rookhout op de kolen, en de bakplaat met deegrol op de pizza applicatie gelegd.

HijgaatlekkerMeteenstukjerookhout.jpg


Omdat ik bang was voor het verbranden van het deeg, de OTG behoorlijk afgeknepen (op ? dicht). Daardoor heeft de baktijd wat langer geduurd (zo?n 35 minuten).

Het resultaat zie je dus hier.

Zokwamhijeraf1.jpg



Aangesneden:
Aangesneden.jpg


En die ?Krokantie Bodem!
Ennudiekrokantiebodem.jpg


Wij zijn er heel tevreden over. Gaan we zeker vaker maken. Lekker bij een glaasje, of zelfs met wat groenvoer bij de lunch of.

Wat gaan we anders doen?
Het deeg uitrollen op met bloem bestoven plastic folie. Ik denk dat je met behulp van die folie, de boel beter/strakker/mooier kunt oprollen. Ook kan je dan de rol met de plakkant naar beneden op het bakpapier leggen.
Verder weinig, misschien eens experimenteren met een andere vulling? Misschien met ansjovisjes, olijfjes, groene ipv rode paprika erin voor de kleur, enz erin?
 
Ziet er lekker uit zo een broodrol.
 
Lekker hoor!

Zou het een idee zijn om de rol eerst op de pizza steen te leggen en dan pas open te snijden, ik lijkt me dat de rol beter te "managen" is als hij nog intact is. 
 
prachtig brood Dick, ik zal er eens over denken voor komend weekend, als ik tijd ervoor heb zal ik hem gaan maken
 
Terug
Bovenaan Onderaan