BasBQ
Beef en Steak

Ribrack ikea schoonmaken

 
 

BernhardQ

Pitmaster
Berichten
560
Hello mensen,

Ik heb inmiddels de nodig ribs bereid op de q. Bij wat grotere aantallen gebruik ik het ribrack van Ikea. (Ook wel gebruikt als dekselhouder als ik het goed heb )

Nu mijn vraag: het schoonmaken van dat rack is echt een rot klus en altijd een deceptie na een heerlijke maaltijd.

Het rooster brand je gewoon schoon maar dat is bij dat rack een beetje lastig.

Nog ideeën of tips ik hoor het graag!
 
Als ik de foto zag van die Ikea dekselhouder was dat het eerste wat in mij opkwam, hoe krijg je dat schoon door al die bewegende delen.
Eerst goed afspoelen en dan in de vaatwasmachine misschien een optie?

Moet echt wel schoon zijn voor de voedselveiligheid, in een professionele keuken zou dat ding niet door de controle komen
 
Als ik de foto zag van die Ikea dekselhouder was dat het eerste wat in mij opkwam, hoe krijg je dat schoon door al die bewegende delen.
Eerst goed afspoelen en dan in de vaatwasmachine misschien een optie?

Moet echt wel schoon zijn voor de voedselveiligheid, in een professionele keuken zou dat ding niet door de controle komen

Borsteltje onder de kraan, beetje heen en weer bewegen qua scharniertjes (het borsteltje zelf ook )
Als hij op het oog schoon is, gaat hij hier de vaatwasser in.

Niet vergeten dat dit tooltje ook officieel niet gemaakt is om ribjes in te bereiden ;)
 
Staanders er even afschroeven alles in een bak heet water en borstels of sponsje eroverheen en schoon.
Je kan het ook eerst even flink inspuiten met de Dasty en daarna in een bak heet water.
Valt best wel mee hoor.
 
Mischien dan toch maar een andere kopen. Nog tips?
 
Hello mensen,

Ik heb inmiddels de nodig ribs bereid op de q. Bij wat grotere aantallen gebruik ik het ribrack van Ikea. (Ook wel gebruikt als dekselhouder als ik het goed heb )

Nu mijn vraag: het schoonmaken van dat rack is echt een rot klus en altijd een deceptie na een heerlijke maaltijd.

Het rooster brand je gewoon schoon maar dat is bij dat rack een beetje lastig.

Nog ideeën of tips ik hoor het graag!
Gelijk na het gebruik in een emmer water zetten. Daarna standaardjes eraf en met een messingborsteltje afborstelen. Vervolgens in de vaatwasser.
Na het drogen een beetje arachide of lijnolie tussen de scharniertjes en het geheel weer monteren.
Mocht je twijfelen aan de voedselveiligheid, zet dat ding dan bij het opwarmen van de Q direct boven de kolen.
Succes ermee
 
Wat een toeval, gisteren het ook gebruikt en deze nacht laten weten.

Vanochtend met Dreft en een spons zitten afkuisen, wat een kl*tejob, nu weet ik weer waarom ik het zo weinig mogelijk gebruik.

Als het visueel proper was, de vaatwasser in.
 
Ik zet ze gewoon na gebruik in heet water met dubro, en dan als de vaatwasser aangaat vanuit het water direct daarin. Ze komen er schoon uit. Niks poetsen en schrobben. Wel uitgerekt erin he, niet opgevouwen.....
 
Samen met een beetje Dasty een nachtje in een ziplock zakje (de lucht er zoveel mogelijk uitdrukken). De volgende dag even onder de hete kraan afspoelen en dan is ie brandschoon zonder te hoeven boenen.

Andert

PS, ik zal mezelf binnenkort even voorstellen.
 
Ik gooi ze compleet uitgevouwen in de vaatwasser
 
Terug
Bovenaan Onderaan