BasBQ
Beef en Steak

Ribjes op de ketel

KAYZER

Sprokkelaar
Berichten
41
Gisteren schoonmoeder naar de slager gestuurd voor wat spareribs. Kwam terug met een zak ribben van totaal 2 kilo. Nice!

Rond 1 uur de Kettle Joe low en slow gezet. Dubbel indirect - Big joe stenen erin en heel stabiel rond de 110-115 doorgetuft. Wel weinig rook na het eerste uur en bijvullen of iets aan je houtskool doen is dan toch erg lastig. Leerpunt.
7f0956281d61e8ac65ccde813cfa4b45.jpg


Ribben na 3 uurtjes rook 2 uur folie met bruine suiker, hete saus en margarine. Door bezoek en wat chaos in huis eigenlijk te lang in de folie gezeten en iets te gaar naar mijn mening.

339527794ed683f35b3211b5cf01e8f2.jpg


Kettle omgezet naar twee zone met halve steen.
Nog even wat hitte met mengsel van afgietsel, bbq saus en chipotle flakes.
97c4452003de14a73b46e03b3275abb8.jpg


3032d1e6f1a5bcf99df119e635a93b33.jpg


Reacties waren lovend, dus publiek was niet al te kritisch

Hitte was goed te regelen, bijna op autocruise. Houtblokken waren eerder op dan gewenst. Misschien hout meer onderop plaatsen. Smaak van rub was goed, garing iets te ver door.

Op naar de volgende!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Iets te ver kan gebeuren, maar er zijn heel veel mensen die dat juist lekker vinden.
 
Iets te verbeteren en toch lekker gegeten dat is het mooie van de hobby.
Ziet er iig prima uit

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Het ziet er erg lekker uit die ribbetjes, en liever iets te ver dan net niet gaar toch ?
 
Heerlijk!

Ik vind ze zo gaar juist heel lekker, volgende keer zal ik ze maar op komen eten.
 
Je kan je schoonmoeder gerust nog een keer op pad sturen als ze met zulk lekkers terug komt 😊
Ribben zien er mooi uit
 
9522f61bfefde5499991b00609119409.jpg


Dit was trouwens net voor ik em aanstak. De blokken hout vrij hoog in de mand. Denk dat ik door de dubbele indirecte methode meer brandstof nodig heb. ( zozo is de ketel niet zuinig natuurlijk) en zo snel door die toplaag met hout was


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Je kan je schoonmoeder gerust nog een keer op pad sturen als ze met zulk lekkers terug komt
Ribben zien er mooi uit
2x een geluksmoment......
Als weg is en terugkomt met ribben

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
9522f61bfefde5499991b00609119409.jpg


Dit was trouwens net voor ik em aanstak. De blokken hout vrij hoog in de mand. Denk dat ik door de dubbele indirecte methode meer brandstof nodig heb. ( zozo is de ketel niet zuinig natuurlijk) en zo snel door die toplaag met hout was


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De bodem is zo te zien best een "trechter" daardoor ligt je rookhout best dicht bij elkaar.
Mogelijk moet je het dan meer in de diepte zoeken.
De Summit is onderin ruimer denk ik?
Daar kan je het hout verder bij de brandhaard vandaan leggen.
Ter relativering: meeste rook wordt aan het begin opgenomen.....m

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ja kan dat andere bbqs ander zijn. Logisch, smoking dad legt de blokken eerst en claimt schonere rook te hebben. Ik ga dat komende keer eens testen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zien er goed uit!
Ik zal mijn schoonmoeder ook eens op pad sturen, maar zij eet eigenlijk liefst rundvlees. Dan moet zij maar eens Wagyu halen. Vind ik zelf wel erg prijzig. 🤣
Ondertussen ben ik ook bezig met spare ribs en straks kipspiezen. Soort combi. Weet niet of het gaat werken, maar ik zat een beetje in tijdnood.
Fijne zondag nog!
 
Gewoon je blokjes hout er pas op leggen na het aansteken, dus net voordat je vleesch erop gaat. Scheelt alweer en zoals hierboven aangegeven wat verder uit elkaar leggen. En idd rook is toch alleen maar belangrijk in de eerste fase dus don’t worry!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Resultaat ziet er goed uit. Eten was goed en je hebt wat leerpuntjes meegenomen. Top dus 👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan