BasBQ
Beef en Steak

Ribbels aan het spit

 
 
 
 

NonSens

Pitmaster
Berichten
705
We hadden nog anderhalve sparerib in de vriezer liggen dus daar moest natuurlijk wat leuks mee gebeuren.
Het plan is om een soort Chinese spareribs te maken met als bereidingswijze de easterwood methode maar dan aan de rotisserie, dus met directe warmte. De ribben liggen nu net in de marinade (recept en foto's volgen nog) en het plan is om ze rond 15:00 aan het spit te rijgen. Ik zit zelf te denken aan een dome temperatuur van zon 120-140 graden omdat de ribben natuurlijk ook de directe warmte van het vuur/de kolen krijgen, zit ik hier in de goede richting te denken?

Uiteindelijk als volgt uitgevoerd:
Marinade gemaakt geinspireerd op een aantal verschillende chinese rib recepten:
- 50g hoisin saus
- 50g ketjap manis
- 40g gembersiroop
- 40g sesamolie (hier zou ik volgende keer 20-30g van gebruiken)
- 1 eetlepel sambal badjak
- 2 kruidnagels
- 2 theelepels zout
- 90g cherry

de ribben zon 7 uur in de marinade gelegd.
_DSC7721-2.jpg


De KJC2 met de Joetisserie ingesteld op zon 130-140 graden en een blokje kersenhout op de kolen gelegd, daarna de ribben aan het spit en op de BBQ

_DSC7722-2.jpg


Toen na 75 minuutjes voor de eerste keer ingesmeerd en tegelijk met het maken van de saus (de marinade gemengd met wat appelcider azijn en wat ketjap manis) wat sesamzaadjes geroosterd.
_DSC7723-2.jpg


Na de eerste 75 minuutjes hadden ze al een prachtige kleur. Even de temperatuur geprikt, die zat zo rond de 80 graden en ze voelden heerlijk zacht aan.
_DSC7726-2.jpg


Na 90 minuutjes nog een keer met saus ingesmeerd, die nog 10 minuutjes laten drogen en daarna de ribben onder folie 15 minuutjes laten rusten. Ondertussen de zelfgesneden frietjes gebakken en de maaltijd was gereed. Het was vrij eenvoudig, friet met ribben zonder bijgerechten maar ze smaakten fantastisch!
_DSC7728-2.jpg


Ik had al meerdere keren spareribs op de 3-2-1 methode of gewoon een uurtje of 6-8 'naked' op de BBQ gemaakt, maar ik moet zeggen dat deze snelle methode me erg goed bevalt. Al met al waren we dik tevreden met het resultaat, mooie smoke ring en sappige ribben die voor de snelle methode nog verrassend makkelijk van het bot kwamen.
 
Laatst bewerkt:
Dat zie je niet vaak, ribs aan het spit.
Als ik het goed begrepen heb is de Easterwood methode ook met indirecte warmte, anders zijn ze zo verfikt.
maar door het vuur aan de zijkanten te houden of in het geval van een kamado een hitteschild te gebruikenmoet het natuurlijk prima kunnen aan een spit. Denk 150C en dan na anderhalf uur eens prikken in het vlees. Als je denkt dat ze bijna gaar zijn dan nog even glazen en een kwartiertje draaien.
succes
 
Dat klopt, juist daarom lijkt het mij wel leuk om eens te proberen.
Easterwood is inderdaad met indirecte warmte maar ik wil het juist met directe warmte gaan proberen vandaar dat ik ook een wat lagere temperatuur dan de easterwood methode ga kiezen. Ik ga het op de kamadojoe doen met de joetisserie dus ik heb inderdaad de optie om een hitteschild te gebruiken, misschien kan ik zelfs wel de twee kolenmandjes van de weber gebruiken om de kolen naar de zijkanten te krijgen. Gelukkig heb ik nog een halve dag om er over na te denken ;)
 
pas met mijn pelletgril 3,5uur niet ingepakt op 135 graden, werd helaas niks daarna toch maar een uurtje ingeoakt, ben benieuwd hoe dat gaat aan een spit en meer directe warmte, zal vast lekker worden ennuh, tegen een uur of 21.00 smaken ze ook nog toch? :)
 
Haha inderdaad maar tegen die tijd heb ik wel erg veel honger hoor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Zorg ervoor dat de afstand tussen de ribben en het vuur zo groot mogelijk is.
 
Dat heb ik inderdaad geprobeerd. Ik heb het nu zo gedaan:
1d55e6c3e1d42bbdb32ff24ce0adb4e2.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Lekker ribben zo. Kan ik ook eens doen. Ribben aan het spit, waarom ook niet :cool:
 
Dat dacht ik ook. In eerste instantie dacht ik alleen aan een hele kip of aan gyros om het spit voor te gebruiken. Maar ja gezien de prijs van dat ding wilde ik hem graag wat breder inzetten. Met goed resultaat deze keer in ieder geval.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Het resultaat mag er wezen. Heb je niets van peper er bij gedaan om het ietwat spicy te maken?

Taco Al Pastor is nog een mooie tip als je een recept voor de spit zoekt
 
Dankje. Er zat sambal in de marinade en van die marinade heb ik ook de saus gemaakt dus er zat wel wat pit in, voor mezelf had het een stuk pittiger gemogen maar daar houd mn vrouw niet zo van.

Die ken ik niet, ik ga het eens googelen.
 
ribben aan het spit.... ziet er heerlijk uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan