BasBQ
Beef en Steak

Ribbekes: de première...

Stoffels

Vuurmaker
Berichten
51
De smoker in elkaar gezet, dus meteen gebruiken dacht ik, foto's dateren wel al van enkele maanden geleden...
Als primeur waren het ribbekes, de baby back ribs of hoe worden ze ook al genoemd?
Na veel zoeken zelf een rub gemaakt met eigenlijk een beetje vanalles in...
Na een dikke 12u in de koelkast en een uurtje eruit waren ze danig aan het lachen om gerookt te worden:
foto 1.jpg


De opzet was eenvoudig, 3-2-1 methode op een temperatuur van zo'n 115, beukenhout, schaaltje met appelsap/water erbij en hup...

foto 2.jpg


Best grappig om terug te zien, vleeskant naar beneden zou ik niet meer doen, maar daarvoor is het de eerste keer zeker?! Filmpjes genoeg zien nochtans!
Dan begon de grote uitdaging, de temperatuur constant houden... Dat bleek toch moeilijker dan gedacht. Ik had ergens gelezen dat 'eens' een uitschieter niet zo erg was, en met het biertje erbij amuseerde ik me mateloos. De enkele uitschieters naar 155 kan ik me wel nog herinneren ;-)

De foto van de ribbekes na 3u weet ik even niet meer staan, maar na 2u inpakken vond ik mezelf wel best goed bezig:

foto 3.jpg


Voor het inpakken heb ik er ook niets bijgedaan, geen appelsap/water. Dat zie je wel vind ik nu, ze zien er eerder wat droger uit!
Na nog eens een uurtje (weer op die vleeskant...) was het eindelijk tijd om te gaan proeven van dat lekkers.
Het water liep al even uit de mond, dus de foto's beginnen ook iets minder scherp te worden door het heerlijke gerstenat.
Ook op dat vlak is doseren belangrijk.

Foto 4.jpg


Op voorhand had ik eerlijkheidshalve wel schrik, dat gaat hier toch gene pure rook zijn dat ik ga binnenspelen, maar het was echt een waauw-gevoel.
Lekker, en vlot van het bot en geen halve rib tussen de tanden.
De achteraf vele foutjes bekijk ik nog steeds met de glimlach als ik het absolute eindresultaat terugzag:

😂😂
Foto 5.jpg


Als ik dat zie, dan ben ik dus blij
 
Leuke reportage! En ondanks de, zoals jij het noemt, foutjes, toch een heerlijk resultaat, geloof ik zo! (y)
 
Première.... een galavoorstelling zul je bedoelen.
 
Prachtig. Mooi verhaal met een lekker eindresultaat.
Top
 
Merci, galavoorstelling was het nog niet hoor! Een mooi vertrekpunt, dat wel

Verstuurd vanaf mijn SM-J600FN met Tapatalk
 
Als ik het bordje met botjes zie dan zijn de foutjes smakeloos geweest. Ik denk dat mooie producten best vergevings gezind zijn. Ik krijg de temperatuur ook nog niet laag genoeg (al gaat het steeds beter) Ik vind het resultaat er niet minder om. Mooi weergegeven.
Ziet er erg lekker uit
 
Je heb een gezellig dagje gehad zo met lekkere afloop
 
😋 die lust ik ook wel...
 
Terug
Bovenaan Onderaan