BasBQ
Beef en Steak

(Review) Barbecook Oskar M

 
 

nielss055

Stoker
Berichten
464
Mede forumgenoten,

Van Barbecook heb ik de rookoven Oskar M mogen ontvangen ter recensie.

Het oude type rookovens van Barbecook staan hier slecht bekend; ze zijn van dun blikkerig materiaal, niet duurzaam en zeker niet luchtdicht. Toch lijkt Barbecook stapsgewijs het hogere segment binnen te huppen en langzamerhand de doelgroep uit te breiden door hun pijlen te richten op de meer ervaren BBQ'ers.

Toegegeven, hij ziet er goed uit in de advertenties:
894481_pb_01

(Bron: Wehkamp)

Technische details
De Barbecook Oskar M is gemaakt van ge?mailleerd staal.
Met zijn hoogte van 107 cm en breedte van 47 cm is hij vergelijkbaar met de gemiddelde 47'er.
Er worden 2 roosters bijgeleverd: 1 onderrooster van 41 cm zonder handvatten, en 1 bovenrooster van 44 cm met handvatten.
De rookoven beschikt over een ingebouwde thermometer, 3 luchtschuiven onder en 1 luchtschuif boven.
De Barcebook Oskar M kost ?179 en is daarmee een flink stuk goedkoper dan zijn concurrenten. Het is met deze prijs dan ook niet eerlijk een 1 op 1 vergelijking te maken met de andere merken die zeker 2 maal zo duur zijn.
Op de smoker zit 2 jaar garantie, dat valt wel een beetje tegen.

De opbouw
Het in elkaar zetten was wel even een klusje, maar tevens bleek dat het materiaal stevig is. Het staal is netjes ge?mailleerd, ge deur voelt er zwaar en stevig aan en de luchtschuiven zien er netjes uit. Voordeel zijn de handvatten aan het middenstuk en de haken tussen het middenstuk en de onderkuip, waardoor de rookoven in zijn geheel makkelijk te verplaatsen is.
Bij de opbouw is wel gebleken dat hier 'out of the box' is gedacht, het is anders dan we gewend zijn.

2cde31ab0ee56f48effd5a0901438cbf.jpg

De onderkuip beschikt over een hitteschild en 3 roosterpunten omgekeerd gemonteerd.

37aec400e383a604ec13e747e62bb56b.jpg

De vuurschaal wordt in de onderkuip geplaatst.

d6bec6887088b85973590586e7ec8ceb.jpg

De waterpan rust in een houder die op de onderste roosterpunten in het middenstuk wordt geplaatst.

07d7a7e1e84b6627afc6e7d37713ec5f.jpg

Op de waterpan rust het onderste kookrooster. Deze licht hier los bovenop.

cda5c17bfc75585326f5ebf01f2556cf.jpg

En het bovenste kookrooster erop.

4b4a197cee2bbd34399c52b83bdb3983.jpg

Ingebouwde dekselthermometer tot ruim 550 graden Celcius.

098c82d2d01ae745f8a54be09dd46335.jpg

En de luchtschuiven met hittebestendige greepjes. Deze luchtschuiven zijn zowel op de onderkuip als in het deksel gebruikt.

d58cc7b7fa51cf798b9d6d10611945d8.jpg

Even een kijkje door de deur. Brandstof en rookhout kan prima bijgevuld worden via de deur.

c5c9f1e63a733a178f414b7d03c7137e.jpg

En daar staat ie in al zijn glorie. Ook het onderstel is erg stevig.
Het uiterlijk en het materiaal overtreft de verwachtingen. Solide, stevig en mooi apparaat.


Accessoires
35d26377b8ed74a8da2e5e7c946f8033.jpg

De Barbecook Oskar M wordt standaard geleverd met rookrek, waar deze bij andere merken vaak los bijgekocht moeten worden.
Ook dit rookrek ziet er goed uit en zit logisch in elkaar. Het rek rust op de bovenste roosterpunten.
 
Prakrijktest
Genoeg over het uiterlijk, aansteken dat ding!
Voor de praktijktest zijn kokosbriketten en rooksnippers gebruikt.

012e3acadfa8548b8da11baff73a955c.jpg

Daar staat ie, te doen waar ie goed in moet zijn. Er was een flinke hoeveelheid rook die ontsnapte tussen de deksel en het middenstuk, maar dit kan ook worden veroorzaakt door het gebrek aan een 'isolerend laagje' wat vanzelf gaat vormen bij meer gebruik. Ook bij de deur, en dan voornamelijk bij de rechterkant, lekte een niet volledig te verwaarlozen hoeveelheid rook.

9fb3ff444f229ccb86011b959833d17b.jpg

De rookoven bleef mooi stabiel voor zeker 4 uur op 115 graden Celcius.
Waar de digitale thermometer 115 graden aangaf, was dit af te lezen van de dekselthermometer:
9bd761efff63bf033b08e39ac5ea24f8.jpg

Redelijk kloppend dus en dat zien we niet vaak.

9713bf0684697c327a26c92c249ad5c2.jpg

Niet geheel onbelangrijk waren de worstjes die getuige mochten zijn van de testrun ook erg lekker!

Eindconclusie
Een prachtige rookoven voor een heel aantrekkelijke prijs. Barbecook heeft een grote stap in de goede richting gemaakt met de introductie van dit nieuwe model.
Het materiaal is van zeer degelijke kwaliteit en het plaatje klopt gewoon.
Zijn er dan geen minpunten? Ja zeker wel...
Anno 2017 gebruikt vrijwel iedereen een digitale thermometer met probes. De Oskar M beschikt niet over probe doorvoeren, waarover vrijwel alle concurrenten wel beschikken.
Dit is zelf eenvoudig te maken door 2 gaten te boren en de probe doorvoeren los te kopen, maar toch is het jammer. Dat is net de finishing touch die het apparaat mist.
Ook lekt de deur aan de rechterkant, waar een niet te verwaarlozen kier zit. Dit is te verhelpen met wat kachelvilt.
Na de run is getest of de brandstof dooft wanneer alle luchtschuiven dichtgezet zijn, dit gebeurde helaas niet. Tevens past de deksel niet op de onderkuip, waardoor ik alle brandstof over moest gooien in een andere BBQ om het te laten doven. Dit kan natuurlijk ook te maken hebben met het gebrek aan een isolerend laagje in de rookoven die vanzelf ontstaat bij meer gebruik. Hier durf ik dus nog geen harde conclusies over te trekken.

Barbecook verdient zeker een nieuwe kans met de nieuwe productlijn.

De review is gebaseerd op mijn eigen mening. Er zijn geen voorwaarden gesteld voor de recensie en ik krijg er niet voor betaald.
 
Mooie smoker en zeker gezien de aantrekkelijke prijs!
 
Bedankt voor de info!
 
Thanks voor de review.

Wat mij betreft mag die thermometer wel vervangen worden door eentje met meer realistische waardes. 550 graden haal je in een keramische BBQ niet eens, dus dat lijkt me als understatement zeer optimistisch te noemen voor een metalen rookoven (afgezien nog dat we Q'en en niet cremeren  ;) )
 
DanBras zei:
Thanks voor de review.

Wat mij betreft mag die thermometer wel vervangen worden door eentje met meer realistische waardes. 550 graden haal je in een keramische BBQ niet eens, dus dat lijkt me als understatement zeer optimistisch te noemen voor een metalen rookoven (afgezien nog dat we Q'en en niet cremeren  ;) )

Ge?mailleerd metaal, net als Weber gebruikt.
Maar inderdaad tamelijk overbodig. Toch zit het niet in de weg.
Dekselthermometer is toch meer een indicatie dan meetinstrument.
 
nielss055 zei:
DanBras zei:
Thanks voor de review.

Wat mij betreft mag die thermometer wel vervangen worden door eentje met meer realistische waardes. 550 graden haal je in een keramische BBQ niet eens, dus dat lijkt me als understatement zeer optimistisch te noemen voor een metalen rookoven (afgezien nog dat we Q'en en niet cremeren  ;) )

Ge?mailleerd metaal, net als Weber gebruikt.
Maar inderdaad tamelijk overbodig. Toch zit het niet in de weg.
Dekselthermometer is toch meer een indicatie dan meetinstrument.
Dat bedoel ik. Mijn WSM gaat ook bij lange na niet zo hoog en de thermometer heeft daarom ook een veel kleiner bereik.

Het mag dan wel een indicatie zijn, maar dat betekent niet dat het niet nuttig is. En hoe groter het bereik hoe lager de nauwkeurigheid, waardoor het minder nuttig wordt.

Aan je review te zien zijn ze wel op de goede weg, maar er zijn dus nog wel wat stappen te maken voordat ze een serieus alternatief gaan worden.
 
DanBras zei:
nielss055 zei:
DanBras zei:
Thanks voor de review.

Wat mij betreft mag die thermometer wel vervangen worden door eentje met meer realistische waardes. 550 graden haal je in een keramische BBQ niet eens, dus dat lijkt me als understatement zeer optimistisch te noemen voor een metalen rookoven (afgezien nog dat we Q'en en niet cremeren  ;) )

Ge?mailleerd metaal, net als Weber gebruikt.
Maar inderdaad tamelijk overbodig. Toch zit het niet in de weg.
Dekselthermometer is toch meer een indicatie dan meetinstrument.
Dat bedoel ik. Mijn WSM gaat ook bij lange na niet zo hoog en de thermometer heeft daarom ook een veel kleiner bereik.

Het mag dan wel een indicatie zijn, maar dat betekent niet dat het niet nuttig is. En hoe groter het bereik hoe lager de nauwkeurigheid, waardoor het minder nuttig wordt.

Aan je review te zien zijn ze wel op de goede weg, maar er zijn dus nog wel wat stappen te maken voordat ze een serieus alternatief gaan worden.

Absoluut mee eens. Ze missen net de finishing touch.
 
Terug
Bovenaan Onderaan