BasBQ
Beef en Steak

Re: Koud gerookte zalm met Stevovitch op de WGA

willyowinki

Stoker
Berichten
325
Aangestoken door Frits heb ik dus ook een moot zalm koud gerookt.De weerstemperatuur was zowat optimaal en spullen had ik,dus hoppa!

IMG_1330.JPG

Rookmot los ingestrooid;niet aangedrukt;rookt een uur of 6-7.



IMG_1334.JPG

1/4 theelepel piment;grof zeezout + theelepel zwart zout;viskruiden...hier een klein foutje gemaakt....met de helft van twee eetlepels was het al goed geweest en helemaal geen viskruiden.....ook goed,maar dan zou ik wel wat peper willen gebruiken.



IMG_1335.JPG




IMG_1337.JPG

Folie erover en huppekee een uur of tien in de koelkast.



IMG_1338.JPG

Folie er weer af,afgewassen en met keukenpapier gedroogd,rookmot aangestoken,zalmpie er op,dekseltje dicht (tussentijds nog twee maal gekwast met mijn Stevovitch) en wachten tot de rookmot helemaal opgebrand is



IMG_1341.JPG

Zalm nog een tijdlang laten liggen (bij mij maar een uur of 8 want ik wilde eten) om de rooksmaak een beetje te temperen.
Daarna feestje vieren met bordje opmaken. Voedsel:patatas pobre,sla met fetakaas,zalm met kappertjes.
Ik was en ben dik,nee zeer,zeer dik tevreden (en mijn vrouw toevallig ook ;D en dat wil wat zeggen!!)
 
mooi bord willy, ziet er heerlijk uit
 
Heel mooi bordje willyowinki. Is er een speciale reden geweest om voor de WGA te kiezen?
 
Abraham zei:
Heel mooi bordje willyowinki. Is er een speciale reden geweest om voor de WGA te kiezen?

Nou ja,gewoon lekker makkelijk.  Ik had ook een Q of een schoenendoos kunnen kiezen. Als je nog geen WGA hebt....sparen en kopen zo'n ding.
 
Mooi vissie Willy.

Ik denk dat de rook in een WGA ook sterker geconcentreerd is dan in het grotere volume van een smoker of een ketel dus meer effect op de zalm (en je smoker gaat niet naar vis stinken ;D)

 
Ziet er goed uit Willyo!!
 
willyowinki zei:
Nou ja,gewoon lekker makkelijk.  Ik had ook een Q of een schoenendoos kunnen kiezen. Als je nog geen WGA hebt....sparen en kopen zo'n ding.

Ik heb er een.. en plezier van ook. Maar tot nu toe alleen maar warm gebruikt..
Ik snap de gedachte en ga het uitproberen.


 
Prachtig Will, zo'n mooie reportage verdiend een eigen draadje!

Ik heb het even gesplitst.
 
Dat ziet er goed uit zeg Jummie,

Ik moet dit ook maar eens gaan doen  :D
de zalm heb ik al  ;D
Alleen nog geen tijd PFFFFF :'(
 
Trouwens weer een mooie combinatie, Weber Go Anywhere en Cold Smoke Generator.
 
Goed gedaan Wil! Ik ben trots op je, gewoon lekker aanklooien en dan heb je dus een mooi bordje eten. Leuk!
 
Dominique zei:
Goed gedaan Wil! Ik ben trots op je, gewoon lekker aanklooien en dan heb je dus een mooi bordje eten. Leuk!

Mooi hoeft nog niet altijd  "lekker"  te zijn,maar in dit geval was het dat dus wel!
Jouw woorden dat je op me bent laten mezelf een heel grote piet voelen, :D
 
willyowinki zei:
Dominique zei:
Goed gedaan Wil! Ik ben trots op je, gewoon lekker aanklooien en dan heb je dus een mooi bordje eten. Leuk!

Mooi hoeft nog niet altijd  "lekker"  te zijn,maar in dit geval was het dat dus wel!
Jouw woorden dat je op me bent laten mezelf een heel grote piet voelen, :D

wel lief dat je "op" Willy bent Dominique  :D :D :D
 
Ja joh, ik ben enorm op Willy, het is echt een schat. ;-)
 
Goeie tip. Als ik de volgende keer weer zout moet roken ga ik de WGA (i.p.v. de SJ) eens proberen.
 
ik heb vanmorgen een moot zalm uit de vriezer gehaald dus het moet er dit weekend maar van komen, zal wel brrrrrr zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan