BasBQ
Beef en Steak

Pulled pork aan het spit

 
 
 
 
 

Barbeknoei

Gerijpt
Berichten
2.845
Laatst een mooi stuk spiering gekocht om pulled pork van te maken.
Deze keer anders dan standaard. Aan het spit en eerst 12 uur pekelen.

Eerst de rollade:
62420e384093631d1b08ad1b51a787bc.jpg
1889154a38949bcddcf85863a3bc168a.jpg


Daarna een brine gemaakt op basis van appelsap, appelazijn, Worcester en bruine suiker.
4aa249ab3383b544fde9e62850bdf4d6.jpg


De volgende ochtend eerst nog injecteren met dezelfde brine.
En hierna voor 5 uur op het spit bij 121 graden.
5067b00a8b36c0feb8bcbd9f1151605c.jpg
b4f6b7ecc01ebd198487114359b0aea3.jpg
2ae5938f3cb609ef1c72dc23906c9a3d.jpg


Hierna indirect verder en insmeren met een homemade bbqsaus.
d44a739ed4e112a008007560681f42cd.jpg
a190f0a6b805360ac8b62a824c1cc4fe.jpg


2 uur later inpakken, met wederom flink wat van de brine. Kerntemperatuur is ondertussen 74 graden.
5c28854534c773d2a0caebf0d2ab85fe.jpg
4e7734428087e2d30eb8c0c9b9a143a8.jpg


Door laten garen tot uiteindelijk 98 graden tot hij mals genoeg was.
Hierna uit laten dampen, opnieuw inpakken en een uur laten rusten.
c45cdcf9de9eaca7cfc1973aaa7d5f4a.jpg


Resultaat, heerlijke pulled pork!! Waarbij het spit totaal geen toegevoegde waarde heeft, behalve dat het ontzettend leuk is om het eens zo te maken.

Bedankt voor het kijken.


49f7d7a0b4807016e691ecb252960618.jpg
 
Zo hoort het broer. Agge moar leut het witte nie.
Wel eens een heel leuke en gevarieerde manier op PP te maken. En omdat het weer wat nieuws is zal het gelijk ook wat spannender zijn geweest.
Mooie run. Moet smullen geweest zijn
 
Zo hoort het broer. Agge moar leut het witte nie.
Wel eens een heel leuke en gevarieerde manier op PP te maken. En omdat het weer wat nieuws is zal het gelijk ook wat spannender zijn geweest.
Mooie run. Moet smullen geweest zijn
Er ligt voor je klaar hoor
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Helemaal top, leuke variatie, lijkt me erg lekker.
Was er een groot verschil in smaak door gedeeltelijk aan het spit?
En hoeveel % zout zat er in de brine?
 
Helemaal top, leuke variatie, lijkt me erg lekker.
Was er een groot verschil in smaak door gedeeltelijk aan het spit?
En hoeveel % zout zat er in de brine?
Nee eigenlijk niet. Dus echt puur voor de fun.

Het recept dat ik heb gebruikt voor de brine is: https://heygrillhey.com/cider-brined-pulled-pork/

CIDER BRINE

6 cups apple cider

4 cups water

2 cups apple cider vinegar

1/2 cup salt

1/2 cup brown sugar

1/2 cup Worcestershire sauce

2 tbsp garlic powder

2 tbsp onion powder

1/3 cup Signature Sweet Rub (for use in the brine)


Ik heb heb gewoon keukenzout gebruikt en niet gekeken naar wat voedselveilig het beste was Aangezien het er maar 12 uur in lag, leek me dit minder van belang.

Verder hou ik voor de pp voortaan het wedstrijd recept van Noskos aan qua tijd en temperatuur. Dat bevalt me prima.
 
Het ging mij om puur om het zoutgehalte, voor de zoute smaak;)
meestal is een brine tussen de 5% en 10% zout, dus hoef je je voor de voedselveiligheid voor het korte verblijf daarin van de vogel geen zorgen te
maken. 1 van de verschillen tussen een brine en een cure, de tijd dat de vogel/vlees erin doorbrengt, een brine (korte tijd) is primair voor malsheid
een cure (lange tijd) primair voor houdbaarheid. Dat beiden de smaak en malsheid positief beïnvloeden is een tweede.
 
Laatst bewerkt:
Vanaf wanneer is het verstandig een cure te maken ipv brine?

Wil ik bijvoorbeeld een week iets pekelen lijkt mij een cure logisch. Alleen tussen een week en een paar uur zit nog heel veel tijd.
 
Vanaf wanneer is het verstandig een cure te maken ipv brine?

Wil ik bijvoorbeeld een week iets pekelen lijkt mij een cure logisch. Alleen tussen een week en een paar uur zit nog heel veel tijd.

Vanaf 4-5 dagen (in de koelkast!) zou ik overgaan op een cure met Colorozo , sommigen durven zelfs een week aan met gewoon zout.

De werkwijze van beiden is wel nagenoeg hetzelfde alleen is het doel anders
Het doel van een brine is direct smaak en vermalsing in een korte pekeltijd, zeg ongeveer 1 uur tot meestal 1 dag (gerookte kipfilet bijvoorbeeld)
Een cure is voor langere periode en de bedoeling daarvan is om het vlees ook tegen bacteriën te beschermen (Colorozo) en dus de houdbaarheid te verlengen.(zoals Bacon).
Vandaar dat het zoutgehalte voor een brine nogal eens verschilt, hoe langer je brined hoe meer zout doordringt in het vlees en hoe zouter het wordt. voor een korte brine-tijd gebruik je dus meer zout in je water dan met een lange brine-tijd.
Kort gezegd: Bij een brine zijn % zout en de tijd hoofdzakelijk bepalend voor de zoutheid
bij een cure zorgt de lange tijd ervoor dat het vlees verzadigd wordt met het pekelwater en er een balans ontstaat tussen pekelwater (cure) en vlees
Kort gezegd bij een Cure is hoofdzakelijk het % zout bepalend voor de zoutheid.
 
Lekker. Goed om te weten dat het spit niets toevoegt.
Zo leren we weer van elkaar.
(y)
 
Ziet er lekker uit en zo is het spit ooo weer eens aan het werk geweest
 
Terug
Bovenaan Onderaan