BasBQ
Beef en Steak

Project 3 ganzen

Kees Duym

Kooltjesharker
Berichten
161
Afgelopen weekend kreeg ik plotseling een kado...... 3 vers geschoten ganzen, nog netjes in de veren  :-\

daar sta je dan ineens want ja.....als je zoiets roept, dan wordt het gelijk tegen je gebruikt he.

In ieder geval...hier en daar goeie tips gezocht en gekregen.  En dan is het zover...de filets moeten toch uit de "verpakking"

Raalte-20111205-00059.jpg


samen met Astrid wat vulling voor een dekbed plukken...en dan voor de eerste snee..het mes erin.

Eigenlijk viel het best wel mee....langs het borstbeen snijden, dan de borstfilet langzaam lostrekken en gelijk lossnijden van het vel en de rest van de veren..

Raalte-20111205-00060.jpg


Raalte-20111205-00062.jpg


dan heb je dus na een kwartiertje voorzichtig werken 6 grote borstfilets van de gans.

In het koude water, spoelen en daarna wat vliezen en vet wegsnijden...

Raalte-20111205-00063.jpg


dus nu staan ze nog een dagje in het koude water met wat zout......

Ik hou jullie op de hoogte van het vervolg (wordt roken op de weber....)

Het recept en de foto's komen dus in een vervolg
 
Mooi werk Kees, ik blijf dit draadje volgen.
 
toch maar besloten ze niet te lang in water met zout te laten liggen...

dus goed droog gedept.....en gaan een paar weken in de vriezer door wat tijdgebrek deze week

dit zijn ze dus...

Raalte-20111205-00064.jpg
 
Netjes gedaan Kees. Er zit dus geen vet meer aan zoals bij een eendeborst?
 
er zit geen vet meer op...

een volgende keer misschien gewoon alleen plukken en de filet eruit snijden, dan kun je inderdaad een heerlijk knapperig velletje construeren :)
 
mooi project Kees, hou het in de gaten
 
Mooi werk! Ben blij dat het je gelukt is zonder al te veel problemen.
Toch maar eens op zoek naar een jager hier in de buurt, weet dat er één is want die gooit regelmatig spul af bij Pure Passie (Leonard, die ook vertelde dat hij ze niet liet besterven).
 
zoo...vandaag was het dan eindelijk zo ver...tijd en zin om toch eens een ganzenborst op de BBQ te leggen...

klein beetje peper, zout en ietsie pietsie Dirt kruiden erop....

de filet heeft in totaal 25 minuten op de bbq gelegen (indirect op 130 graden) met genoeg hout op de kolen om er een zalige rooksmaak aan te geven...na 20 minuten nog even heel kort wat directe warmte....en het resultaat...

Raalte-20111226-00079.jpg


(sorry voor de kwaliteit van de foto...is met een BB gedaan...gewone toestel onvindbaar...)

de filet was heerlijk van smaak ....zoals te verwachten ging de smaak naar eendenborst..beetje rose....

licht van smaak...heel erg lekker dus en goed gelukt voor een 1e keer....

gans3.jpg


er liggen er nog wat in de vriezer..maar vast niet voor lang...dit was echt heerlijk...een aanrader  ;)

we hebben bij de Sligro ook al ganzenborst in de vriezer zien liggen...maar dit was echt puur vers.
 
Ik heb hem even naar de Show Off verplaatst, het is niet echt een recept ;-)

Verder mooi werk hoor! Het is toch even koken hoe of wat als je opeens van die complete beesten in handen krijgt. En je hebt er iets lekker van weten te maken!
 
de smaak verraste ons eigenlijk wel...terwijl we toch heel veel verschillende soorten wild al hadden geprobeerd.

volgende keer met een paar andere recepten op de bbq....dit was echt een test om te zien hoe het smaakte en wat er voor tijd nodig is.....

wel een aanrader om te proberen...maar dit waren natuurlijk wel echte verse wilde ganzen.....
 
Het water loopt me in de mond ! Moet schitterend geweest, zo een lekker vers stukje wild...

Ik ga me ook wat "moeten" verdiepen in gevogelte want mijn vrouwtje zet me na nieuwjaar onherroepelijk op dieet ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan