BasBQ
Beef en Steak

Procureur versus Boston Butt

 
 
 
 

Frits

Administrator
Forumleiding
Berichten
20.001
Gisteren was een mooie dag voor een barbecue experiment: Boston Butt versus Procureur.

Bij de wedstrijd in 't Twiske moeten we Pulled Pork maken van Boston Butt in plaats van Procureur.

Boston Butt is een Amerikaanse schnit uit de voorpoot van het varken, het is het gedeelte rond het schouderblad. Beef en Steak hebben deze sinds kort in het assortiment met het schouderblad er nog in.

Het is een flinke stuk dat ik meegenomen had bij de Bootcamp, 5400 gram. Deze heb ik in een grote emmer met water in een middag laten ontdooien.

Daarna drooggedept:

foto.JPG


En het vet aan de bovenzijde verwijderd, een goede 600 gram!

foto.JPG


Gerubt en ingepakt in huishoudfolie:

foto.JPG


Ik heb als vergelijkings materiaal 2 procureurs, een gerubt met Big Bob Gibson en een met Don Marco Pig rub.

Gisteren om kwart voor acht de WSM aangestoken en om acht uur het vlees erop gedaan, de CyberQ ingesteld op 250 F (107 C).

IMG_2759.JPG


Na vier uur zag het er zo uit

foto.JPG


en de WSM maar in de kou staan ;)

IMG_2760.JPG


De CyberQ heeft de WSM prima op temperatuur weten te houden heb alleen 's avonds de schuif groter gezet.

hier is een tabel met de temperatuur

PP7-2-2012.JPG


De procureurs waren een half uur eerder klaar dan de Boston Butt

De procureur

IMG_2761.JPG


Meester Puller

IMG_2762.JPG


De twee gepulde procureurs

IMG_2763.JPG


de gepulde Boston Butt met het schouderblad er boven op.

IMG_2764.JPG


Ze smaakten alle drie fantastisch!

De pulled pork is vannochtend verdeeld over porties van 4- tot 500 gram en vacuum getrokken.



 
Zo dat ziet er lekker uit Frits.
Zit er nog smaak of structuur verschil tussen het vlees.
 
Mike er zit niet veel smaak verschil in de twee stukken vlees, wel zit er wat meer vet in de Boston Butt
 
heerlijk Frits, zit al te watertanden bij je foto's.
dat is smullen in huize Frits
 
Leo, de hele benedenverdieping ruikt ernaar ;).
 
Frits zei:
Mike er zit niet veel smaak verschil in de twee stukken vlees, wel zit er wat meer vet in de Boston Butt

Dat extra vet vinden we hier niet erg,wordt het extra smeuig van.
 
Dit was echt een groot stuk ter grote van een kindervuist, ik heb het vet liever beter verdeeld.
 
Frits zei:
Dit was echt een groot stuk ter grote van een kindervuist, ik heb het vet liever beter verdeeld.
Ik dacht dat het verdeeld zat.
 
Maar een boston butt,wil ik ook proberen.
Eerst maar de oude voorraad op maken,te beginnen met pp loempia's.
 
Ik zou zeggen, gefeliciteerd met je knorretje ;)
 
welkom bij de knorretjes  :D
 
Mooi man! gefeliciteerd met je knorretje! En waar ik benieuwd naar ben is wat je de volgende keer gaat gebruiken als je PP gaat maken? (Los van het oefenen voor de wedstrijd)
 
Mooie rapportage Frits. Proficiat met de knor!
Net als Gerard777 ben ik ook benieuwd wat je de volgende keer zou doen...
 
Njammie !

Ziet er weeral geweldig uit ! Proficiat met Knor !
 
Gerard en Bram, als ik niet moet oefenen gebruik ik gewoon procureur voor Pulled Pork. De smaak van de BB heeft geen toegevoegde waarde. Prijstechnisch zit er ook een verschil in, 4 ? voor procureur tegen een kleine 8 ? voor BB, tel uit je winst.
Ook is een procureur wat handzamer.
 
Mooi hoor Frits krijg het water alweer in me mond met het zien van die prachtige plaatjes
 
Ziet er heerlijk uit z?g Frits  8)
Toppertje hoor

Vraagje:
Moet je tijdens zo'n sessie nog vaak briketten bijvullen met een WSM Frits ?

Grtn
 
Bij normaal weer helemaal niet, een WSM redt het makkelijk zo'n 24 uur op ??n lading goede kokosbriketten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan