BasBQ
Beef en Steak

Prijs kwaliteit verhouding van eerlijk vlees

 
 
 

Bakero

Kooltjesharker
Berichten
222
Nou heb ik totaal geen verstand van vlees, ik zeg het maar eerlijk. Kortom ik moet echt weten wat ik in mijn handen heb en me verdiepen in de manier van bbq-en. Nu kwam ik voor mij een nieuwe vleesleverancier tegen die bij mij wel erg goed overkwam. Heeft iemand https://harriesvlees.nl ervaring met deze leverancier. Ik ben benieuwd of jullie anders voor mij contacten hebben waar ook goed en eerlijk vlees verkocht word.
 
Zelf nog geen ervaring met Harry maar een collega die al langer bezig is met de BGE adviseerde harriesvlees.nl aan mij.
 
Kijk wat grappig. Nou dat bedoel ik dus. Dat voelt voor mij al goed. Dank voor je bericht.
 
Het is een gelikte site, maar ik zie nergens wat voor runderen, varkens of kippen er gebruikt worden. Weinig achtergrond info over de dieren.
 
Het is een gelikte site, maar ik zie nergens wat voor runderen, varkens of kippen er gebruikt worden. Weinig achtergrond info over de dieren.
Dat ben ik wel eens met je. Dat is normaliter wel belangrijk, volgens mij als complete leek, om te weten wat voor dier het geweest is. Het viel mij idd ook op bij de kip. Sommige raden bv een Mechelse koekoek aan vw de rustige groei maar op deze site zie ik dat niet terug. Nu is het wel zo dat als ik een vraag zou hebben hun een mailtje zou kunnen sturen. Dan is het wachten op zijn reactie natuurlijk.
 
Bedenk dat je bij de normale slagerij om de hoek ook niet hele A4-tjes erbij hebt staan met info over het vlees. Voor vragen kun je terecht bij de (online) slager lijkt mij.
 
Bedenk dat je bij de normale slagerij om de hoek ook niet hele A4-tjes erbij hebt staan met info over het vlees. Voor vragen kun je terecht bij de (online) slager lijkt mij.
Dat ben ik niet helemaal met je eens, de slager waar ik fysiek kom heeft op zijn site behoorlijk wat informatie staan en je kunt als je bij hem bent ook nog van alles vragen. Als je een speler wil zijn op de internetmarkt, zul je met de kritische klant van tegenwoordig rekening moeten houden en maken dat alle info in een of twee klikken te vinden is. Zoniet shopt de klant verder.
 
Prijzen zijn wel ok denk ik maar het eerste wat ik dan aanklik....... de Brisket XL weegt bij Harrie tussen de 2 en 3 kg...... terwijl een whole packer (dat is XL toch?) al snel tussen de 5 en de 8 kg zit. Ik weet het........ je kunt 'm een mailtje sturen maar ik klik dan al weg naar de concurrentie waar ik ze zo voor ongeveer dezelfde prijs kan bestellen. maar dat durf ik dan weer niet want ik heb nog steeds Brisket vrees. :rolleyes:
 
Prijzen zijn wel ok denk ik maar het eerste wat ik dan aanklik....... de Brisket XL weegt bij Harrie tussen de 2 en 3 kg...... terwijl een whole packer (dat is XL toch?) al snel tussen de 5 en de 8 kg zit. Ik weet het........ je kunt 'm een mailtje sturen maar ik klik dan al weg naar de concurrentie waar ik ze zo voor ongeveer dezelfde prijs kan bestellen. maar dat durf ik dan weer niet want ik heb nog steeds Brisket vrees. :rolleyes:
Dat zou dan weer te verklaren zijn doordat USA runderen veel zwaarder zijn dan Nederlandse. Ik heb nog eens verder gekeken, maar het vlees is dus “ BIJNA allemaal opgegroeid, geslacht en verwerkt in Nederland”.
Dus. Ik weet genoeg, ik zou hier dus nooit iets bestellen.


gekeken, maar er staat op de site ookda
30D4AB71-B28F-483C-94F1-71A6C0E332B4.jpeg
 
Dat zou dan weer te verklaren zijn doordat USA runderen veel zwaarder zijn dan Nederlandse. Ik heb nog eens verder gekeken, maar het vlees is dus “ BIJNA allemaal opgegroeid, geslacht en verwerkt in Nederland”.
Dus. Ik weet genoeg, ik zou hier dus nooit iets bestellen.


gekeken, maar er staat op de site ookda Bekijk bijlage 19388
Is een Nederlandse rund minder als een amerikaans rund dan?
Of begrijp ik het verkeerd?
Persoonlijk zou mijn voorkeur juist voor nederlands vlees gaan, waarvan ik zeker weet dat er niet met hormonen gerommeld is.
En belangrijker niet eerst een wereld reis heeft gemaakt als een Amerikaans of Australische of Argentijnse rund .
 
Zo nu en dan bestel ik online vlees maar meestal wordt het de Sligro of locale slager, omdat mijn ervaring met online matig is.

Gisteren voor het eerst bij Inamood besteld. De recensies zager er goed uit maar het blijft een gok. De bezorging ging vlot en de communicatie via mail is prima.

Prijs vind ik interessant in vergelijking met andere online vlees in doos schuivers.

In de speciale kartonnen doos gekoeld en diepgevroren de volgende bestelling.

-OSSENHAAS 5 x 200 gram
-ANGUS SUKADELAPPEN 4 x 250 gram
-CÔTE DE BOEUF 700 - 800 gram
-RIBEYE | MARBLED | 21 DAGEN GERIJPT 400 - 450 gram
-LAMSRACKS 850 - 950 gram per 2 verpakt
-HOME MADE BBQ WORST | JALAPEÑO & CHEDDAR TEXASSTIJL 5 x 80 gram

Zo op het oog zien de producten er goed uit en komen overeen met de foto's op hun site. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt toen ik het middenstuk van de ossenhaas online had besteld. Mooi op de foto maar met punt geleverd.
 
Harrisvlees had mij ooit licht ontdooid wat geleverd tijdens de hittegolf vorig jaar en destijds na een belletje direct een 2e zending geleverd. Service is goed, het is echter heel veel rose rund. Daar zit wel een verschil in.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Heb laatst bij Beef en Steak besteld en dat is mij goed bevallen. Alles netjes in een speciale kartonnen doos met koelelementen met daarin vlees in thermotas goed gekoeld en diepgevroren. Wellicht niet de goedkoopste maar vlees is goed.
 
Is een Nederlandse rund minder als een amerikaans rund dan?
Of begrijp ik het verkeerd?
Persoonlijk zou mijn voorkeur juist voor nederlands vlees gaan, waarvan ik zeker weet dat er niet met hormonen gerommeld is.
En belangrijker niet eerst een wereld reis heeft gemaakt als een Amerikaans of Australische of Argentijnse rund .
Nee, Nederlands vlees is niet van mindere kwaliteit, maar vaak wel veel magerder en daardoor minder geschikt voor low/slow bereidingen. De Nederlandse consument wil nl geen vet, dus dat krijgen ze dan ook niet. Terwijl vet juist smaak geeft....
Ik ben het met je eens dat Nederlands vlees de voorkeur heeft, ga dan eens op zoek naar een echt fijne slager, waar je dus vlees kunt kopen met een flinke vetrand, en niet van dat getrimde a la minute vlees. En wees bereid daarvoor te betalen, want dat is ook nog een dingetje he.....Ik vind het geen probleem om 23 euro voor een kilo mooie gemarmerde Nederlandse riblappen te betalen, maar zo zit niet iedereen erin.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk alleen spareribs online bestel, en altijd bij BBQuality. Deze bevallen me het best, en dat heb ik fijn wat in de vriezer op voorraad.
Bij Hanos koop ik graag Australisch graangevoerd zoals chuck en beefribs. Dat komt van ver, is idd minder milieuvriendelijk, maar ENORM smaakvol. En daar gaat het mij uiteindelijk om. Ik wil smaakvol eten, anders ga ik wel winterpeen knagen 😊

O, en waarom ik van deze site niet enthousiast word? Omdat ze eerst zeggen Nederlands vlees te hebben, bla bla goed bezig, en je dan als je verder leest ziet “ BIJNA allemaal Nederlands”.... Wat is het nu? En ik vind dat dus schimmig. Ook lees ik niets over wat voor rassen ze hebben, en dat wil ik ook graag weten. Ik wil gewoon op voorhand al deze info hebben, en er niet expliciet over te moeten mailen. Als je zo trots bent op je product, noem het dan bij naam en toenaam.
Ik zeg niet dat het een slechte zaak is, want dat weet ik niet, begrijp me goed. Maar ik zie te weinig echte informatie.
 
Laatst bewerkt:
Bedenk dat je bij de normale slagerij om de hoek ook niet hele A4-tjes erbij hebt staan met info over het vlees. Voor vragen kun je terecht bij de (online) slager lijkt mij.

dat de het niet allemaal uitgetypt staat klopt, maar als ik aan mijn slager vraag welk rund het is, dan geeft die direct een uitleg en ook vanwaar het beest komt.
Verleden vrijdag begon hij er zelf over, heel fier, volgende week komt er een Charolais binnen, nog een week of 2 besterven en dan is hij goed.

Mijn slager is ook en eerlijke vent, hij vraagt steeds of het vet of been eraf moet, als je nee zegt krijg je een iets beter prijs.
 
Nee, Nederlands vlees is niet van mindere kwaliteit, maar vaak wel veel magerder en daardoor minder geschikt voor low/slow bereidingen. De Nederlandse consument wil nl geen vet, dus dat krijgen ze dan ook niet. Terwijl vet juist smaak geeft....
Noem me op dat gebied sedert vorig weekend een ervaringsdeskundige maar dan met Belgisch vlees (witblauw)
Ik heb hier in mijn stad een aantal fantastische slagers, die er zelfs geen probleem mee hebben om hun klanten naar mekaar door te verwijzen voor specifieke stukken vlees.
Ik had een mooie flat cut brisket kunnen scoren van witblauw, na een run van een kleine 15u was ik klaar, na nog een uurtje geduld aangesneden en was toch licht ontgoocheld over het resultaat, smaak op zich best ok maar vrij droog.

Volgende keer ga ik online op zoek naar een brisket die mooi intramusculair vet heeft, waar die vandaan komt is voor mij van ondergeschikt belang, ik wil een lekker stukje vlees op mijn bord.
Er zijn manieren genoeg waarmee je je totale ecologische voetafdruk kan verkleinen zonder daarop moeten in te leveren op lekker vlees.
Houtskool komt ook van ver en de productie ervan is ook niet altijd milieuvriendelijk te noemen ;)

O, en waarom ik van deze site niet enthousiast word? Omdat ze eerst zeggen Nederlands vlees te hebben, bla bla goed bezig, en je dan als je verder leest ziet “ BIJNA allemaal Nederlands”.... Wat is het nu? En ik vind dat dus schimmig. Ook lees ik niets over wat voor rassen ze hebben, en dat wil ik ook graag weten. Ik wil gewoon op voorhand al deze info hebben, en er niet expliciet over te moeten mailen. Als je zo trots bent op je product, noem het dan bij naam en toenaam.
Ik zeg niet dat het een slechte zaak is, want dat weet ik niet, begrijp me goed. Maar ik zie te weinig echte informatie.
Zoals Dominique ook aanhaalt, waarom doen ze vaag over de herkomst van hun vlees en over de rassen die ze aanbieden.
Ik zou bij een online slager ook eerder opteren om te bestellen bij eentje die transparant is over die gegevens.
 
dat de het niet allemaal uitgetypt staat klopt, maar als ik aan mijn slager vraag welk rund het is, dan geeft die direct een uitleg en ook vanwaar het beest komt.
Verleden vrijdag begon hij er zelf over, heel fier, volgende week komt er een Charolais binnen, nog een week of 2 besterven en dan is hij goed.

Mijn slager is ook en eerlijke vent, hij vraagt steeds of het vet of been eraf moet, als je nee zegt krijg je een iets beter prijs.
Heb er zo ook eentje, toen ik er laatst was, stonden er na mij 6 personen op de stoep te wachten, omdat hij uitgebreid tijd nam om mij van de nodige info te voorzien. Online bestel ik ook liever bij een leverancier die transparant is over dergelijke zaken.
 
Ik ben een bestelling voor Beef & Steak aan het opstellen en afgelopen weekeind bij m’n vaste slager gevraagd op tie een Boston Butt kan leveren is het geen probleem, alleen effe bestellen zodat het uitgesneden kan worden

Bij Beef & Steak staat waar het vanen komt en bij m’n slager is’t lokaal vlees
 
@Bakero wat versta jij onder eerlijk vlees?

Is eerlijk biologisch vlees dat buiten heeft gelopen? Of mag het wel bio industrie maar eerlijke prijs voor de boer? En hoe denk je over het voeren van soja? Hoe kijk je tegen graangevoerd?

Persoonlijk vind ik eerlijk vlees waar de dieren lekker buiten kunnen lopen, waar de boer een goede prijs krijgt en waar niet een half regenwoud voor is omgekapt. Vermoed dat als je naar de gemiddelde slager gaat het vlees uit de bio industrie komt. De marges voor die boeren zijn vrij laag en ze worden vak gevoerd met brokken op basis van soja. En ondanks onze regering en alle politieke partijen schande spreken dat bolsonaro regenwouden platbrand, wordt er ondertussen niks gedaan aan de import van soja uit Brazilië.
En uiteindelijk zijn wij, de consument, schuldig omdat wij zo graag goedkoop vlees willen hebben en niet willen weten wat dat betekent. Daar hoor ik zelf ook bij hoor.

Varkensvlees komt 80% van mijn eigen varkens, helaas krijgen die ook deels soja gevoerd waar ik de oorsprong niet van ken. Ben wel bezig omdat te vervangen maar dat is best lastig omdat alternatieven nauwelijks beschikbaar zijn. Rundvlees haal ik het meeste 30km verder direct bij de boer. Die heeft grasgevoerd hereford, die lopen het hele jaar in een natuurgebied. Het zit rond de usda choice kwaliteit, kan beter maar goed genoeg voor mij. Ik accepteer dat ik daarom geen top brisket kan maken. Voordeel is dat de prijs nog prima is, iets boven supermarkt prijs, maar de marges bij de bron blijft. Kip is nog vaak supermarkt, hoewel ik ook eigen mijn eigen kippen eet.

Dus is eerlijk vlees nog niet zo simpel als het lijkt. Ik zou zeggen, begin met lokaal te zoeken met het vlees direct van de boer, dat is vaak het eerlijkste voor de boer zelf. Je ziet ook dat dit vaak de boeren zijn die ook willen overstappen op een duurzamere manier van boeren, ze kunnen namelijk anders niet genoeg verdienen aangezien de tussenhandel anders de marges opsnoepen.

Kwaliteit ga je vinden door juist te zoeken op rassen. Maar dan moet je je wat meer gaan verdiepen in wat de raskenmerken zijn en manier van voeren. Dan moet je ook al snel wat meer moeite doen om aan je vlees te komen.

Succes met je zoektocht 😉
 
Elk land heeft zowat zijn vetarm ras. NL met de dubbeldoel, BE met de witblauw, FR met de Charolais,... . Destijds gekweekt omwille de volksgezondheid.

Om dit dan als minderwaardig te beschouwen, is wat kort door de bocht, als je weet dat je in bepaalde sterrenrestaurants deze rassen als delicatesse op je bord krijgt.

Voor de 'echte' L&S dingen zijn ze idd minder geschikt. Dat heb ik al ondervonden aan de shortribs van BWB. Maar voor de rest maak ik zeer vaak BWB klaar, waaronder tomahawk, Cote à L'os, entrecotes, diamanthaas, bavetten, zesrib, .... Deze maak ik steeds klaar met een reverse sear of initial sear en kan je vertellen dat hier niets mis mee is. Zijn andere rassen lekkerder? Dat is persoonlijke smaak en ik zelf vind persoonlijk dat die smaken niet beter of slechter zijn, maar gewoon 'anders'. Ik vind Angus in het algemeen al heel anders van smaak, maar oh zo ontzettend lekker.

Maar ik betaal voor BWB in het algemeen €16,5kg en hoef ik dus niet verdrietig te zijn als er eens iets zou mislukken :ROFLMAO:. In tegenstelling van Wagyu waar je minstens €125/kg betaald, kan die BWB wel 3 x per week een kilo op de rooster. :p

Wat Harrie betreft, zijn dat wel puike prijzen. Ik weet ook graag welk ras het is, maar aan deze prijzen wil ik dit best wel eens proberen. Ben er zeker van dat het weinig kans op tegenvallen heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan